هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه سینی فر را تمیز کنیم؟
چگونه سینی فر را تمیز کنیم؟
1400/02/11

چگونه سینی فر را تمیز کنیم؟

وقتی نوبت به پخت غذا می‌رسد، سینی فر اغلب به یک قسمت اساسی از فرآیند آشپزی تبدیل می‌شود. چه در حال تهیه شام باشید و چه در حال پختن کیک، سینی فر در اثر تماس مداوم با حرارت و رطوبت به تدریج چرب شده یا دچار زنگ‌زدگی می‌شود. پیش از آنکه سینی فر مورد علاقه خود را به دلیل لکه‌های چربی یا زنگ زدگی دور بیاندازید، روش‌های آسان معرفی‌شده در این مقاله را برای تمیز کردن سینی فر امتحان کنید.

روش‌های زیادی برای تمیز کردن سینی فر وجود دارد، هوم پلاس در این مقاله علاوه بر معرفی کردن بهترین روش‌های تمیز کردن سینی فر، نکاتی را در مورد حفظ و نگهداری سینی فر در اختیار شما قرار می‌دهد.

روش‌های تمیز کردن سینی فر

سینی‌های فر به‌طور کلی به دو دسته نچسب و عادی تقسیم‌ می‌شوند. تمیز کردن هر یک از این دو، نیازمند استفاده از شوینده‌ها و ابزارهای متفاوتی است. با توجه به جنس سینی فر خود و میزان سرسختی لکه‌های سوختگی و چربی، از یکی از روش‌های زیر برای تمیز کردن سینی فر خود کمک بگیرید.

نحوه تمیز کردن سینی فر با جوش شیرین

استفاده از یک محلول غیرساینده، یکی از آسان‌ترین و بهترین روش‌های تمیز کردن سینی فر محسوب می‌شود. در این روش از مقداری جوش شیرین برای تمیز کردن سینی‌های فر استفاده می‌شود. ابتدا با ریختن آب جوش روی سینی فر شروع کرده و چند قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. پس از متوقف شدن فرآیند کف کردن، اجازه دهید محلول آب و جوش شیرین برای حداقل 1 ساعت روی سینی فر بماند. کار را با شستشوی دستی سینی فر با یک مایع ظرفشویی ملایم به پایان برسانید.

اگر علائم سوختگی یا چربی سرسخت‌تر از آن هستند که از بین بروند، می‌توانید با افزایش قدرت چربی‌زدایی، قدرت پاک کنندگی جوش شیرین را افزایش دهید. سینی فر را به مدت 1 ساعت (یا ترجیحا یک شب) در محلولی از 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین، چند قطره مایع ظرفشویی و آب داغ قرار دهید. پس از خارج کردن سینی فر از محلول جوش شیرین و مایع ظرفشویی، هرگونه علامت سوختگی یا چربی به راحتی از بین می‌رود. برای تمیز کردن سینی فر نچسب، از شستشوی سنگین یا ساییدن سینی فر خودداری کنید. این ترکیب، به لطف سایندگیِ بی‌خطر جوش شیرین و قدرت چربی‌زدایی مایع ظرفشویی به خوبی کار می‌کند.

نحوه تمیز کردن سینی فر با سرکه و جوش شیرین

در صورت عمیق بودن آلودگی‌ها، تمیز کردن سینی فر نیازمند کمک گرفتن از روش‌های قدرتمندتر است. یکی از بهترین محلول‌های پاک کننده سینی فر، محلول سرکه و جوش شیرین است. جوش شیرین یک ماده ضدعفونی کننده عالی است و سرکه نیز یک اسید طبیعی محسوب می‌شود. هوم پلاس این روش ساده را برای تمیز کردن سینی فر با استفاده از سرکه و جوش شیرین توصیه می‌کند.

سینک آشپزخانه را با آب داغ پر کنید و سرکه و جوش شیرین را در قسمت‌های مساوی (تقریبا 5/1 فنجان از هر کدام) در آب حل کنید. سینی فر را در سینک ظرفشویی قرار داده و اجازه دهید برای 30 تا 60 دقیقه خیس بخورد. سپس، با استفاده از اسکاچ ظرفشویی، چربی‌ها و سوختگی‌های چسبیده به سینی فر را جدا کنید. پس از پاک کردن ذرات چسبیده به سینی، آن را با مایع ظرفشویی شسته و خشک کنید.

برای حفاظت از پوشش نچسب سینی فر، از هرگونه شستشوی شدید یا سایش صرف‌نظر کنید. با این حال، می‌توانید از محلول سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن سینی فر نچسب نیز استفاده کنید. سینی فر را با 2 قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک فنجان سرکه سفید بپوشانید. اجازه دهید مخلوط جوش شیرین و سرکه به مدت 30 دقیقه روی سینی فر بماند. با این کار ذرات چسبیده غذا آزاد شده و به راحتی پاک می‌شوند. پس از تمیز کردن سینی فر، آن را با مایع ظرفشویی شسته و خشک کنید.

نحوه تمیز کردن سینی فر با استفاده از ابزارهای ساینده

یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن سینی فر این است که آستین‌ها را بالا زده و سینی‌های فر قدیمی را با استفاده از ابزارهای ساینده احیا کنید. برای از بین بردن لکه‌های ناشی از سوختگی، از یک دستمال مسی یا حتی یک ورق فویل آلومینیومی مچاله‌شده کمک بگیرید. مواد شوینده قوی، همراه با مقداری سایش، بهترین گزینه برای بازگرداندن سینی‌های فر قدیمی به زندگی محسوب می‌شوند. کمی زور بازو باعث می‌شود تا قدیمی‌ترین سینی‌ها نیز به درخشش روز نخست خود بازگردند.

توصیه می‌شود هنگام تمیز کردن سینی فر نچسب از ابزارها و مواد ساینده صرف‌نظر کنید. پوشش پلی‌استر سیلیکون، که باعث جلوگیری از چسبیدن غذا به سطح ظرف می‌شود، در صورت تماس با تمیز کننده‌های ساینده، مانند سیم ظرفشویی، آسیب می‌بیند.

نحوه تمیز کردن سینی فر با استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یکی از مهم‌ترین اجزای جعبه ‌کمک‌های اولیه است، اما کاربردهای آن به همین جا ختم نمی‌شود. توصیه می‌شود همواره یک شیشه هیدروژن پراکسید را در کابینت نگه داشته و از آن برای تمیز کردن سینی فر استفاده کنید.

سینی سوخته را با جوش شیرین بپوشانید، روی آن مقداری هیدوژن پراکسید ریخته و یک لایه دیگر جوش شیرین به آن اضافه کنید. اجازه دهید این مخلوط برای 2 ساعت روی سینی فر بماند. مخلوط را با یک اسکاچ پاک کرده و در صورت نیاز، این فرآیند را تا پاک شدن تمام لکه‌ها تکرار کنید. پس از پایان کار، سینی فر را به خوبی آبکشی کرده و آن را با استفاده از یک مایع ظرفشویی ملایم بشویید.

توجه داشته باشید که هیدوژن پراکسید می‌تواند خاصیت سفید کنندگی داشته باشد و به طور کلی برای استفاده روی ظروف غذا مناسب نیست. اگر تصمیم به استفاده از این روش گرفتید، ابتدا هیدوژن پراکسید را روی نقطه‌ای کوچک و نامشخص از سینی امتحان کنید. پس از پایان فرآیند، سینی را به خوبی شسته و آبکشی کنید.

نحوه تمیز کردن سینی فر در اجاق‌های خود پاکساز

به عنوان آخرین راه، سینی‌های کثیف فر را درون فر قرار داده و چرخه "خود پاکسازی" را اجرا کنید. برای استفاده از ویژگی خود پاکسازی، حتما دستورالعمل‌های سازنده اجاق را را به دقت دنبال کنید. پس از اتمام چرخه و سرد شدن سینی‌های فر، آن‌ها را با استفاده از یک مایع ظرفشویی ملایم شسته و خشک کنید.

 اگر هیچ‌یک از تلاش‌های شما برای تمیز کردن سینی فر موفقیت‌‌آمیز نبودند، شاید زمان خرید سینی‌های جدید فرارسیده باشد. این امر به‌ویژه در صورت خراشیده شدن، بلند شدن یا جدا شدن لایه نچسب از روی سینی فر رخ می‌دهد.

روش‌های تمیز کردن سینی فر از چربی‌ها

اشتباهی که بسیاری از ما مرتکب می‌شویم این است که تصور می‌کنیم ماشین ظرفشویی همه کارها را برای ما انجام می‌دهد؛ در حالی که، فارغ از میزان مفید بودن ماشین‌های ظرفشویی مختلف، هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌تواند جایگزین یک شستشوی دستی متمرکز شود. هنگامی که با یک سینی فر چرب روبرو هستید، متاسفانه استفاده از زور بازو بهترین روش برای تمیز کردن سینی فر است. البته میزان زور بازوی موردنیاز، تا حد زیادی به نچسب بودن یا نبودن سینی‌های شما بستگی دارد. توصیه می‌شود برای محافظت از دستان خود در برابر چربی‌ها و آلودگی‌ها، در طول فرآیند تمیز کردن سینی فر از دستکش لاستیکی استفاده کنید.

روش‌های تمیز کردن سینی فر از چربی‌ها

از دستمال کاغذی و گاز پاک کن هوم پلاس برای پاک کردن چربی‌ها استفاده کنید

با استفاده از اسپری گاز پاک کن هوم پلاس و دستمال کاغذی، هرگونه چربی را از روی سینی فر پاک کنید و در نهایت، با استفاده از پاک کننده چندمنظوره از ضدعفونی شدن سینی فر اطمینان حاصل کنید. نیازی نیست ساعت‌ها وقت صرف از بین بردن لکه‌های کوچک کنید، فقط توده‌های بزرگ چربی و ذرات چسبیده را از بین ببرید.

سینک ظرفشویی را با آب داغ و مایع ظرفشویی پر کنید

سینک ظرفشویی را با آب داغ پر کرده و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید.

سینی فر را برای حداقل 1 ساعت خیس کنید

اجازه دهید صابون روغن‌ها و چربی‌های باقیمانده را از سینی فر جدا کند. اگر سینی شما به طور کامل در سینک قرار نمی‌گیرد، می‌توانید پس از 1 ساعت آن را برگردانده و اجازه دهید طرف دیگر نیز به همین اندازه خیس بخورد.

 از اسفنج یا پارچه نرم برای پاک کردن چربی‌های باقی‌مانده استفاده کنید

در این مرحله، زور بازو وارد فرآیند تمیز کردن سینی فر می‌شود. اگر سینی شما نچسب است، از اسفنج یا پارچه نرم استفاده کرده و باقی‌مانده ‌چربی را پاک کنید. اما اگر سینی شما دارای پوشش نچسب نیست، می‌توانید از یک تکنیک شستشوی سخت‌تر استفاده کنید. از یک اسکاچ ظرفشویی کمک گرفته و تمام لکه‌های چربی را ازبین ببرد.

قرار دادن سینی فر در ماشین ظرفشویی

اکنون به لحظه‌ای می‌‌رسیم که از ابتدا انتظار آن را می‌کشیدیم؛ سینی فر را درون ماشین ظرفشویی قرار داده یا به صورت دستی بشویید و در نهایت آن را خشک کنید.

نکات از بین بردن سوختگی سینی فر

اگر سینی‌های شما چرب نیستند، اما با پوشش ضخیمی از غذاهای سوخته و آب گوشت خشک‌شده پوشانده شده‌اند، می‌توانید از روش‌های متفاوتی برای از بین بردن سوختگی سینی فر استفاده کنید. هدف از استفاده از مایع ظرفشویی یا شوینده‌های دیگر برای شستن سینی‌های چرب این است که این مواد شوینده به‌طور خاص برای شکستن چربی‌طراحی شده‌اند، بنابراین این محصولات ممکن است در حذف بقایای سوختگی از روی سینی فر چندان موثر نباشند.

نکات از بین بردن سوختگی سینی فر

از حوله کاغذی برای از بین بردن سوختگی‌های شل‌شده استفاده کنید

مشابه روش قبلی، با استفاده از حوله کاغذی تمام آلودگی‌های سست‌شده را از روی سینی فر پاک کنید. در این مرحله نیازی به ساییدن یا خراشیدن سینی فر نیست.

 آب داغ و جوش شیرین را در سینک ظرفشویی بریزید. سینی را درون سینک قرار داده و بگذارید حدود 1 ساعت خیس بخورد

مقداری آب را در کتری بجوشانید و آن را در سینک ظرفشویی بریزید. یک فنجان جوش شیرین به آب اضافه کرده و منتظر بمانید تا فرآیند کف کردن به پایان برسد. سینی فر را در سینک ظرفشویی قرار داده و اجازه دهید به خوبی خیس بخورد. معمولا حدود 1 ساعت طول می‌کشد تا محلول بتواند لکه‌های سوختگی را شل کند.

 آب را تخلیه کرده و با استفاده از اسفنج یا پارچه، باقیمانده سوختگی را پاک کنید

بعد از 1 ساعت، آب را تخلیه کنید و با استفاده از یک پارچه یا اسفنج نرم، سوختگی‌ها را، که حالا نرم شده‌اند، پاک کنید. سوختگی‌ها باید به‌راحتی از بین بروند، زیرا واکنش بین آب داغ و جوش شیرین اساسا باعث از بین رفتن پوشش سوختگی‌ها شده و آن‌ها را از سطح سینی جدا می‌کند.

در صورت بزرگ بودن سینی، مراحل را تکرار کنید

اگر سینی فر شما خیلی بزرگ است و تمام قسمت‌های آن درون سینک ظرفشویی قرار نمی‌گیرد، بهتر است مراحل بالا را برای نیمه دیگر سینی نیز تکرار کنید.

سینی فر را در ماشین ظرفشویی قرار داده یا با مایع ظرفشویی بشویید

برای اطمینان از تمیز شدن نهایی سینی فر، آن را برای یک چرخه شستشوی سریع در ماشین ظرفشویی قرار دهید یا سینی فر را با استفاده از مایع ظرفشویی در سینک بشویید.

مراحل تمیز کردن زنگ زدگی سینی فر

به جای دور انداختن سینی‌های زنگ‌زده، این روش‌ها را امتحان کنید تا زنگ‌زدگی‌های قابل جبران را از روی سینی‌فر خود پاک کرده و آن‌ها را دوباره قابل استفاده کنید.

استفاده از سیب زمینی و جوش شیرین یا مایع ظرفشویی

  1. یک عدد سیب زمینی را از وسط نصف کنید.
  2. سیب زمینی به مایع ظرفشویی یا جوش شیرین آغشته کنید. برای اینکه بفهمید از کدام ماده برای تمیز کردن سینی فر خود استفاده کنید، می‌توانید هر دو روش را امتحان کنید.
  3. سیب زمینی را محکم روی قسمت زنگ‌زده بمالید. اسید اگزالیک موجود در سیب زمینی به از بین بردن زنگ زدگی از روی سینی فر کمک می‌کند.
  4. اگر سیب زمینی شروع به نرم شدن کرد، انتهای آن را برش داده و دوباره آن را در مایع ظرفشویی یا جوش شیرین فرو کنید.
  5. مراحل بالا را تکرار کنید تا زنگ زدگی به‌طور کامل از بین برود.
  6. سینی فر را شسته و بلافاصله خشک کنید.

استفاده از جوش شیرین

  1.  سینی فر را کاملا بشویید، سپس آن را با تکان دادن خشک کنید تا کمی مرطوب بماند.
  2. مقداری جوش شیرین بر روی سینی فر بپاشید. جوش شیرین باید به قسمت‌های مرطوب چسبیده و سینی را بپوشاند.
  3. اطمینان حاصل کنید که تمام نقاط زنگ‌زده با جوش شیرین پوشانده شده‌اند.
  4. بگذارید جوش شیرین برای حدود 30 دقیقه روی سینی فر باقی بماند.
  5.  در حالی که جوش شیرین هنوز روی سینی را پوشانده است، سطح سینی را به آرامی مالش دهید.
  6.  سینی فر را شسته و بلافاصله خشک کنید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن سینی فر

  • دستمال توالت
  • اسفنج یا پارچه نرم (برای سینی‌های نچسب)
  • اسکاچ ظرفشویی
  • ماشین ظرفشویی
  • کتری
  • اسپری گاز پاک کن
  • پاک کننده چند منظوره
  •  آب داغ
  • مایع ظرفشویی
  • جوش شیرین

نکاتی برای تمیز نگه داشتن سینی فر

  • برای تمیز نگه داشتن سینی فر و جلوگیری از ایجاد شدن لکه‌های سوختگی، در صورت امکان سینی فر را با کاغذ پخت یا فویل آلومینیومی بپوشانید.
  • پس از هر بار استفاده، از دستمال کاغذی برای پاک کردن چربی‌و ذرات غذا از روی سینی استفاده کنید.
  • سینی‌های فر را به‌طور مرتب خیس کرده (در حالت ایده‌آل پس از هر بار استفاده) و برای یک ساعت در محلول آب داغ و مایع ظرفشویی قرار دهید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.