هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه توستر نان و چربی داخل آون توستر را تمیز کنیم؟
چگونه توستر نان و چربی داخل آون توستر را تمیز کنیم؟
1400/02/22

چگونه توستر نان و چربی داخل آون توستر را تمیز کنیم؟

توستر جزو آن دسته از وسایل آشپزخانه است که تقریبا هر روز از آن استفاده می‌شود، اما آخرین باری که به سراغ تمیز کردن توستر خود رفته‌اید کی بوده است؟ تمیز کردن توستر از خرده نان‌های سوخته برای حفظ طعم نان‌های جدید ضروری است. آون توستر نیز یکی از پرکاربردترین وسایل موجود در هر آشپزخانه است و تمیز کردن آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های تمیزکاری هفتگی آشپزخانه است. ما یک خبر خوب برای شما داریم: تمیز کردن توستر به راحتی ترد کردن یک تکه نان خوشمزه است. هوم پلاس در این مقاله کامل‌ترین روش تمیز کردن توستر و همچنین آموزش گام به گام تمیز کردن آون توستر را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای شروع کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن توستر

با استفاده از ساده‌ترین ابزارها و تنها با چند گام، بلافاصله متوجه یک تفاوت بزرگ خواهید شد: یک کانتر بدون خرده نان‌های ریخته شده در اطراف توستر و عدم وجود بوی دود در همراه همیشگی صبحانه‌های شما. برای تمیز کردن توستر خود به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن توستر
  • قلم موی شیرینی‌پزی
  • سینک ظرفشویی یا یک ظرف بزرگ
  • اسفنج یا پارچه ظرف
  • پارچه میکروفایبر
  • سطل زباله
  • آب گرم
  • مایع ظرفشویی (به دلیل اهمیت چربی‌زدایی، آبکشی آسان و به‌جا نماندن اثر مواد شوینده بر روی توستر، توصیه ما استفاده از مایع ظرفشویی هوم پلاس با آبکشی آسان است)
  • جوش شیرین
  • سرکه سفید مقطر
  • اسفنج ملامین

مراحل گام به گام تمیز کردن توستر نان

اگر به‌طور روزانه از توستر خود استفاده می‌کنید، بهتر است هفته‌ای یکبار به سراغ تمیز کردن توستر از خرده‌ریزها و مواد غذایی باقیمانده‌ای بروید که می‌توانند باعث دود کردن یا ایجاد طعم سوختگی در نان‌های شما شوند. با دنبال کردن مراحل زیر توستر نان خود را به‌طور کامل تمیز کنید.

  1. توستر را از برق کشیده و خنک کنید

قبل از اینکه تمیز کردن توستر را شروع کنید، آن را از برق بکشید. قرار دادن هر چیزی به جز نان در توستری که به برق وصل است می‌تواند باعث برق گرفتگی یا آتش ‌سوزی شود. پس از جدا کردن توستر از برق، اجازه دهید پیش از شروع فرآیند تمیزکاری، توستر به‌طور کامل خنک شود.

  1. با تکان دادن توستر، خرده نان‌ها را بیرون بریزید

توستر را به کنار سطل زباله منتقل کرده یا آن را روی سینک ظرفشویی نگه دارید. اگر دستگاه شما دارای سینی قابل جدا شدن در کف است و یا کف آن باز می‌شود، آن را باز کرده و با استفاده از قلم موی شیرینی‌پزی خرده‌ریزها را از توستر به سطل زباله بریزید. توستر را سر و ته کرده و با تکان دادن آن خرده‌ریز‌های نان را از شکاف‌های توستر به بیرون بریزید.

  1. محلول پاک کننده را آماده کنید

در یک سینک ظرفشویی یا یک ظرف بزرگ، چند قطره مایع ظرفشویی را در مقدار زیادی آب گرم حل کنید. اگر توستر شما دارای سینی قابل جدا شدن است، خیس کردن سینی در آب صابونی کافی است. سینی را با استفاده از اسفنج یا پارچه ظرف به‌خوبی بشویید. سپس سینی را با آب فراوان آبکشی کرده و با یک پارچه جاذب خشک کنید.

نکته: از یک شوینده با توان چربی‌زدایی بالا استفاده کنید

برای دریافت نتیجه بهتر، از مایع ظرفشویی استفاده کنید که دارای توان چربی‌زدایی بالا و قابلیت آبکشی آسان باشد. مایع ظرفشویی هوم پلاس علاوه بر توان چربی‌زدایی بالا، با برش دادن پیوند میان ذرات جامد و سطح ظرف، ذرات سوخته نان را به راحتی از روی سینی پاک می‌کند. همچنین، مایع ظرفشویی هوم پلاس با ترکیب منحصر به فرد خود، نه آنقدر غلیظ است تا پس از آبکشی روی ظرف باقی بماند و نه بیش از حد کف می‌کند؛ کف بیش از حد نیز، همچون غلظت زیاد، فرایند آبکشی را دشوار می‌کند.

  1. با استفاده از قلم مو، ذرات ریز را از توستر خارج کنید

با استفاده از قلم موی شیرینی‌پزی به‌سراغ خرده نان‌هایی بروید که هنوز به داخل توستر چسبیده‌اند. انگشتان خود را در داخل شکاف‌ها قرار ندهید، در غیر این‌صورت ممکن است در طول فرآیند تمیز کردن توستر انگشتان شما یا قطعات داخل توستر آسیب ببینند. در صورت امکان توستر را هم از بالا به پایین و هم از پایین به بالا تمیز کنید.

با استفاده از قلم مو، ذرات ریز را از توستر خارج کنید
  1. سطح بیرونی توستر را تمیز کنید

یک اسفنج یا پارچه را به آب صابونی آغشته کنید و سطح بیرونی توستر را تمیز کنید. پیش از شروع، اسفنج را بچلانید تا در هنگام تمیز کردن توستر تنها مرطوب باشد. به صفحات یا اهرم‌های موجود در پنل کنترل و همچنین دسته‌ها توجه بیشتری داشته باشید. در صورت امکان قطعات متحرک را جدا کرده و در محلول صابونی بشویید.

پس از تمیز شدن سطح بیرونی توستر، یک اسفنج دیگر را به آب آغشته کرده و هرگونه باقیمانده صابون را از بین ببرید. نهایتا، دستگاه را با یک پارچه میکروفایبر نرم به‌خوبی خشک کنید.

نکته: برای برق انداختن سطح بیرونی توسترهای استیل، از یک تمیز کننده مخصوص استیل استفاده کرده یا یک پارچه تمیز را به مقدار کمی سرکه سفید مقطر آغشته کنید. سطح بیرونی توستر را با استفاده از سرکه پاک کنید تا لکه‌ها از بین رفته و توستر شما درخششی بدون نقص داشته باشد.

  1. توستر را مجددا سرهم کنید

برای اتمام مراحل تمیز کردن توستر، سینی خرده ریز را به جای خود بازگردانید، قطعات جدا شده را مجددا وصل کنید، توستر را بر روی تنظیمات موردعلاقه خود قرار داده و در آخر، آن را به برق وصل کنید.


بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن سینی فر

مراحل گام به گام تمیز کردن آون توستر

آون توستر ها یکی از خوش ‌دست‌ترین و همه‌کاره‌ترین لوازم آشپزخانه هستند. آون توستر می‌تواند مقادیر کوچک از تقریبا هرچیزی که می‌توانید در فر بپزید را بپزد و به همین دلیل برای آپارتمان‌های کوچک گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. آون توستر همچنین برای گرم کردن غذا بسیار مناسب است و در گرم کردن یکنواخت برخی غذاها، عملکرد بهتری نسبت به مایکروویو دارد.

با این وجود، خرده ریزها، مواد غذایی پاشیده‌ شده و چربی‌ها می‌توانند به مرور در آون توستر جمع شده و منجر به تغییر طعم غذاها و یا حتی آتش گرفتن آون شوند. اما نیازی به نگرانی نیست، تمیز کردن آون توستر چند دقیقه بیشتر وقت نمی‌گیرد. برای یادگیری روش صحیح تمیز کردن آون توستر، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. آون توستر را از برق بکشید

همیشه قبل از شروع فرآیند تمیز کردن آون توستر، دستگاه را از برق کشیده و مطمئن شوید که کاملا خنک شده است.

  1. قطعات آون را جدا کرده و تمیز کنید

اکثر آون توسترها دارای یک سینی و توری مشبکِ قابل جدا شدن هستند. پس از خارج کردن، آن‌ها را در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی خیس کرده و یا در ماشین ظرفشویی قرار دهید. در صورت وجود غذای گیرکرده، اجازه دهید قطعات آون توستر برای یک شب در آب صابونی خیس بخورند تا تمیز کردن آن‌ها آسان‌تر شود.

  1. با تکان دادن آون خرده‌ریزها را بیرون بریزید

آون توستر را به سطل زباله یا سینک ظرفشویی منتقل کنید. در صورت امکان، قسمت پایینی آن را باز کنید و با یک لرزش خوب ذرات غذا و خرده ریزها را بیرون بریزید. با استفاده از قلم موی شیرینی‌پزی، ذراتی که به سطوح چرب چسبیده‌اند را از روی سطوح داخلی آون توستر پاک کنید.

  1. محلول پاک کننده را آماده کنید

2 فنجان آب داغ، چند قطره مایع ظرفشویی و 2/1 فنجان سرکه سفید مقطر را در یک ظرف کوچک مخلوط کنید.

  1. فضای داخلی آون توستر را تمیز کنید

یک اسفنج را به محلول پاک کننده آغشته کرده و سطوح داخلی آون توستر را به‌خوبی تمیز کنید. اسفنج را پیش از استفاده بچلانید تا در طول تمیز کردن آون توستر تنها کمی مرطوب باشد. تمام سطوح داخلی (دیواره‌ها، کف و سقف) را پاک کرده و مرتبا اسفنج را آبکشی کنید. اگر متوجه غذای سوخته‌ای شدید که از بین نمی‌رود، با استفاده از جوش شیرین و چند قطره آب یک خمیر درست کنید. سپس اسفنج ملامین را به خمیر آغشته کرده و لکه را مالش دهید. هرگز از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن آون توستر استفاده نکنید.

سعی نکنید المنت‌های آون را تمیز کنید و از خیس شدن بیش از حد آن‌ها در طول تمیز کردن آون توستر خودداری کنید.

  1. درب شیشه‌ای آون را برق بیاندازید

اکثر آون توسترها دارای یک درب شیشه‌ای هستند. پس از تراشیدن چربی‌ها و ذرات غذا از روی شیشه، با استفاده از سرکه سفید مقطر درب شیشه‌ای را برق بیاندازید. سرکه را روی شیشه اسپری کرده و اجازه دهید چند دقیقه بماند. برای به‌جا نماندن رگه و لکه، شیشه با یک پارچه نرم و بدون پرز پاک کنید. برای غذاهای قدیمی یا روغن سوخته، از اسفنج ملامین برای تمیز کردن لایه‌های چربی روی شیشه استفاده کنید. در نهایت، با یک پارچه نرم سطح شیشه را خشک کنید.

  1. سطح بیرونی را تمیز کنید

از همان محلول پاک کننده‌ای که برای فضای داخلی استفاده کردید، برای تمیز کردن سطح بیرونی آون توستر استفاده کنید. برای این کار از یک اسفنج نرم استفاده کنید تا سطح بیرونی آون خدشه‌دار نشود. سپس، با استفاده از یک پارچه نرم که به سرکه آغشته شده است، سطح بیرونی آون را تمیز کرده و آن را برق بیاندازید.

مراحل گام به گام تمیز کردن آون توستر

تمیز کردن پنل کنترل را فراموش نکنید. در صورت امکان، قطعات پنل را جدا کرده و با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. سپس آن‌ها را آبکشی کرده و اجازه دهید قبل از اتصال مجدد به‌طور کامل خشک شوند.

  1. توستر آون را مجددا سرهم کنید

وقتی همه چیز تمیز و کاملا خشک شد، اجزای آون توستر را مجددا سرهم کرده و آن را به برق وصل کنید تا آماده استفاده شود.

نکات مهم در مورد نگهداری و مراقبت از توستر

  • با استفاده از پوشش‌های چندبار مصرف، سینی آون توستر خود را بپوشانید. این کار باعث می‌شود تا در صورت نشت غذا، تمیز کردن آون توستر آسان شود.
  • خرده ریزهایی که می‌توانند مانع از بالا آمدن نان شوند را از بین ببرید. توستر و آون توستر خود را به‌طور مرتب تمیز کنید تا از تداخل باقیمانده غذا با قطعات داخلی دستگاه جلوگیری شود.
  • کیسه‌های پلاستیکی نان را در نزدیکی توستر قرار ندهید. گرمای حاصل از توستر می‌تواند پلاستیک را به‌سرعت ذوب کند.
جدا کردن پلاستیک ذوب شده از توستر

اگر کیسه پلاستیکی به‌طور اتفاقی روی توستر ذوب شده و به انتهای دستگاه رسیده است، با استفاده از یک کاردک چوبی یا پلاستیکی، تا حد ممکن پلاستیک را جدا کنید. قبل از پاک کردن پلاستیک باقیمانده، دستگاه را از برق بکشید و اجازه دهید خنک شود. سپس مقداری جوش شیرین را روی یک اسفنج مرطوب پاشیده و محل پلاستیک را مالش دهید. با یک اسفنج مرطوب و تمیز محل پلاستیک را پاک کنید و این کار را آنقدر تکرار کنید تا دیگر پلاستیکی را مشاهده نکنید.

برای از بین بردن رد پلاستیک، یک پنبه را به لاک پاک‌کن برپایه استون آغشته کرده و محل لکه‌دار شده را با پنبه مالش دهید. در صورت منتقل شدن پلاستیک به پنبه، از یک پنبه تازه استفاده کنید. در آخر، محل ذوب پلاستیک را با یک پارچه نرم و مرطوب آبکشی کرده و تمیز کنید.

 

سوالات متداول | تمیز کردن توستر

داخل توستر را چگونه تمیز کنیم؟

یک اسفنج را به محلول پاک کننده آغشته کرده و سطوح داخلی آون توستر را به‌خوبی تمیز کنید. اسفنج را پیش از استفاده بچلانید تا در طول تمیز کردن آون توستر تنها کمی مرطوب باشد. تمام سطوح داخلی (دیواره‌ها، کف و سقف) را پاک کرده و مرتبا اسفنج را آبکشی کنید. اگر متوجه غذای سوخته‌ای شدید که از بین نمی‌رود، با استفاده از جوش شیرین و چند قطره آب یک خمیر درست کنید. سپس اسفنج ملامین را به خمیر آغشته کرده و لکه را مالش دهید. هرگز از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن آون توستر استفاده نکنید. سعی نکنید المنت‌های آون را تمیز کنید و از خیس شدن بیش از حد آن‌ها در طول تمیز کردن آون توستر خودداری کنید.

چگونه سینی توستر را تمیز کنیم؟

در یک سینک ظرفشویی یا یک ظرف بزرگ، چند قطره مایع ظرفشویی را در مقدار زیادی آب گرم حل کنید. اگر توستر شما دارای سینی قابل جدا شدن است، خیس کردن سینی در آب صابونی کافی است. سینی را با استفاده از اسفنج یا پارچه ظرف به‌خوبی بشویید. سپس سینی را با آب فراوان آبکشی کرده و با یک پارچه جاذب خشک کنید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.