هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / نحوه تخلیه نمک ماشین ‌ظرفشویی
نحوه تخلیه نمک ماشین ‌ظرفشویی
1399/11/18

نحوه تخلیه نمک ماشین ‌ظرفشویی

نسل جدید، نسلی است که ناخواسته درگیر زندگی ماشینی‌ و تکنولوژی شده است و بخشی از کارهایش را به آن‌ها می‌سپارد. برای مثال، لباس‌های آلوده و چرک را با ماشین‌ لباسشویی و ظرف‌های کثیف ناهار را با ماشین‌ ظرفشویی تمیز می‌کند. اما همیشه زندگی به این راحتی و زیبایی نخواهد بود؛ گاهی دستگاه‌ها خراب می‌شوند و کارشان را به خوبی انجام نمی‌دهند. فرض کنید که ماشین‌ ظرفشویی خراب شده است. از سوی دیگر، تصور آشپزخانه‌ای نامرتب و کثیف برای هرکسی آزاردهنده می‌باشد. در نتیجه، محافظت از وسایل الکتریکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از وسایل مهم خانه که سلامت آن موجب تمیزی بیشتر آشپزخانه می‌شود، ماشین ‌ظرفشویی است. برای تمیز کردن ظروف و افزایش طول عمر ماشین‌ ظرفشویی به مواد شوینده متفاوت و باکیفیت نیاز دارید؛ زیرا، استفاده از مواد شوینده بی‌کیفیت می‌تواند موجب خرابی دستگاه شود. یکی دیگر از عواملی که باعث وارد شدن آسیب به دستگاه می‌شود، استفاده اشتباه از مواد شوینده است. در این مقاله، هوم‌ پلاس قصد دارد تا در رابطه با یکی از مواد شوینده با عنوان نمک ماشین‌ ظرفشویی به طور کامل صحبت کند؛ زیرا، آگاهی از نحوه تخلیه نمک ماشین ‌ظرفشویی و جلوگیری از نشت آن موجب حفظ سلامت دستگاه می‌شود. نمک، یکی از مواد مهم برای تمیزکردن ظروف می‌باشد. همانطور که متوجه شدید، مواد شوینده مصرفی تاثیر زیادی بر تمیزی و درخشندگی ظروف دارند. در صورتی که این شوینده با نشتی مواجه شود، نه تنها موجب تمیزی ظروف نمی‌شود، بلکه می‌تواند ظروف را کدر و تیره کند. بنابراین، در صورتی که با نشت نمک مواجه شدید، لازم است در در کوتاه‌ترین زمان این مشکل را رفع کنید. به نظر شما، چه عواملی موجب نشت نمک در ماشین ‌ظرفشویی می‌شود؟ با هوم ‌پلاس همراه باشید تا با نحوه تخلیه نمک ماشین ‌ظرفشویی و نکات مهم جهت پیشگیری از نشت آن به طور کامل مطلع شوید.

 

دلایل استفاده از نمک ماشین ‌ظرفشویی

قبل از اینکه به دلایل نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی بپردازیم، بهتر است کمی در رابطه با ساز و کار و اهمیت استفاده از نمک برای شستن ظروف و سلامت دستگاه صحبت کنیم. نمک‌ها می‌توانند سختی آب را کاهش دهند. تا به حال با ظروف کدر و تیره مواجه شده‌اید؟ اغلب افراد از تیره شدن ظروف شسته شده در ماشین ‌ظرفشویی شکایت می‌کنند و به همین دلیل، تمایل خود را برای شستن ظروف با ماشین از دست می‌دهند. آیا علت کدر شدن ظروف شیشه‌ای و کریستال را می‌دانید؟ دلیل تیره شدن ظروف شسته شده، وجود رسوب و املاح در آب می‌باشد. جهت رفع این مشکل، لازم است که از نمک مخصوص ماشین ‌ظرفشویی استفاده کنید. نمک‌ها با از بین بردن املاح آب، سختی آن را کاهش می‌دهند و از ایجاد رسوب پیشگیری می‌کنند. با کاهش سختی آب، می‌توانید از ایجاد خط و خش ظروف و کدرشدن آن‌ها جلوگیری کنید.

دلایل استفاده از نمک ماشین ‌ظرفشویی  

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که در صورت استفاده از قرص ماشین‌ ظرفشویی، نیازی به استفاده از نمک‌ها نمی‌باشد. در صورتی که یک تفکر اشتباه است؛ زیرا، ایجاد رسوب در مسیر جریان آب می‌تواند فشار زیادی به موتور دستگاه وارد کند و عمر دستگاه را کاهش دهد. از سوی دیگر، نمک‌ها با از بین بردن رسوبات آهکی، انرژی مورد نیاز برای گرم کردن آب را کاهش می‌دهند و این موضوع باعث کاهش مصرف انرژی در ماشین‌ ظرفشویی می‌شود. بنابراین، لازم است که قبل از روشن کردن ماشین، برای کسب اطمینان، لازم است که مخزن نمک را چک کنید تا از این طریق از کدر شدن ظروف در حین شستشو پیشگیری کنید.


بیشتر بخوانید: جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی


نحوه‌ی تخلیه نمک ماشین‌ ظرفشویی

بهتر است قبل از پیدا کردن علت نشتی نمک، ابتدا با نحوه تخلیه نمک ماشین‌ ظرفشویی به طور کامل آشنا شوید. درون ماشین ‌ظرفشویی دریچه‌ای وجود دارد که نمک باید درون آن ریخته شود. نمک‌ها در ۵ دقیقه آخر شستشو، مورد استفاده قرار می‌گیرند و دستگاه را برای دفعات بعدی شستشو آماده می‌کند. هنگامی که برای بار اول می‌خواهید از نمک استفاده کنید، باید دو لیوان نمک مخصوص را در یک لیتر آب حل نمایید و محلول را در محفظه نمک بریزید. برای دفعات بعدی می‌توانید نمک را بدون آب در محفظه قرار دهید. معمولا محفظه نمک در کف دستگاه تعبیه و بر روی آن، کلمه نمک به فارسی و یا انگلیسی حک می‌شود. برای جلوگیری از پخش شدن نمک، از قیف مخصوص استفاده کنید. بهتر است به اندازه ۳ بند انگشت نمک در محفظه بریزید. اگر محفظه همچنان خالی بود، این روند را دو یا سه بار دیگر تکرار کنید تا نمک به اندازه کافی در محفظه قرار بگیرد. هنگامی که دستگاه شروع به شستشو می‌کند، آب وارد شده به دستگاه با نمک مخصوص ادغام می‌شود و در نهایت، پس از اتمام شستشو، مخزن نمک تخلیه می‌شود. بنابراین، لازم نیست که بعد از هربار شستشو، نمک موجود در مخزن را به صورت کامل تخلیه کنید.

دلایل نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی

نشت نمک ماشین‌ ظرفشویی به خارج موجب زنگ‌زدگی کابین استیل و یا سوراخ شدن دیگ می‌شود. همچنین، نشتی نمک می‌تواند آسیب‌های زیادی به فیلترهای ۳ گانه وارد کند. از جمله مواردی که سبب نشت نمک در ماشین ‌ظرفشویی می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دلایل نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی
  • بسته نبودن کامل درب محفظه نمک

یکی از عواملی که موجب نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی می‌شود، بسته نبودن درب محفظه است. بسته نشدن درب بر اثر شل بودن و یا بی‌دقتی در هنگام بستن آن است. در چنین حالتی، شاهد نشت نمک ماشین‌ ظرفشویی و ایجاد خط و خش بر روی ظروف خواهید بود. برای رفع این مشکل، بعد از پر کردن محفظه، درپوش را چک کنید و مطمئن شوید به طور کامل بسته شده است. همچنین، در صورتی که درب محفظه دفرمه شده باشد، باید آن را در کوتاهترین زمان، تعویض نمایید.

  • استفاده بیش از حد از نمک در مخزن

در صورتی که محفظه نمک را بیش از حد پر کنید، شاهد نشتی نمک از دستگاه خواهید بود. در چنین حالتی، نمک از لبه محافظ مخزن بیرون می‌زند و باعث زنگ‌زدگی اجزای دستگاه خواهد شد. بهتر است به اندازه از نمک در مخزن استفاده کنید. همیشه باید دو سانتی‌متر فضای خالی در محفظه نمک وجود داشته باشد. استفاده از قیف مخصوص، کمک می‌کند که نمک در اطراف پخش نشود. شاید برایتان سوال باشد که چگونه متوجه نشتی نمک شویم؟ در زیر چند نشانه از نشتی نمک در ماشین‌ ظرفشویی معرفی شده است:

  • ظرف‌ها به طور کامل تمیز نمی‌شوند.
  • روی ظروف شسته شده، سفیدک ایجاد می‌شود.
  • شستشوی ظروف با دستگاه منجر به کدر شدن ظروف شیشه‌ای و یا ایجاد خط‌ و خش بر روی آن‌ها می‌شود.
  • از دیگر نشانه‌های نشتی نمک، مشاهده برفک و یا سفیدک در کف دستگاه می‌باشد.

فراموش نکنید که استفاده از نمک باکیفیت و مرغوب می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش طول عمر دستگاه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استفاده از ماشین ظرفشویی


جلوگیری از نشت نمک ماشین‌ ظرفشویی

  • بعد از ریختن نمک درون دستگاه، حتما آن را هم بزنید.
  • میزان نمک باید به گونه‌ای تنظیم شود که به اندازه ۲سانتی‌متر و یا دو بندانگشت از لبه محفظه، خالی بماند.
  • تحت هیچ‌ شرایطی از نمک طعام و پودر شوینده به جای نمک ماشین‌ ظرفشویی استفاده نکنید.
  • حتما از برندهای معتبر و باکیفیت نمک ماشین ‌ظرفشویی استفاده کنید.
  • هنگام پر کردن محفظه دقت نمایید که درب محفظه به طور کامل بسته شود.

اگر هیچ‌کدام از موارد بالا، دلیل نشت نمک ماشین ‌ظرفشویی نیست و با رعایت نکات ضروری، همچنان با نشت نمک مواجه هستید، لازم است با یک تکنسین ماهر و با تجربه مشورت کنید و از او بخواهید که دستگاه را بررسی نماید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.