هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / تا چه مدتی سفیدکننده ها اثربخش باقی می‌مانند؟
مایع سفید کننده هوم پلاس
1398/12/19

تا چه مدتی سفیدکننده ها اثربخش باقی می‌مانند؟

سفیدکننده از جمله آن دسته از شوینده‌های خانگی است که به مرور زمان فعالیت خود را از دست می‌دهد. البته در مورد وقوع این اتفاق ، مهم نیست که درب بطری آن باز باشید یا نه چراکه دما اولین و مهمترین عاملی است که بر روی بقای فعالیت سفیدکننده اثر می‌گذارد. به همین دلیل سفید کننده هائی که در فصول گرم تولید و نگهداری شده اند ، ممکن است عملکرد ضعیف تری داشته باشند.

بنا به استانداردهای کشورهای مختلف، میزان هیپوکلریت (ماده فعال) موجود در سفیدکننده بین ۵ تا ۶ درصد است و این مقدار ، معمولا بین ۲ تا ۶ ماه پس از تولید به شرط نگهداری در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد نهایتا باید تا یک درصد کاهش پیدا کند.

به طور معمول از زمان تولید تا قرار گرفتن محصول در فروشگاه یک تا ۴ هفته زمان می‌برد و به طور میانگین مصرف‌کننده ۴ هفته پس از این مدت، محصول را به خانه می‌برد. بنابراین وقتی شما سفیدکننده می‌خرید ۳ تا ۵ ماه فرصت دارید تا از یک سفیدکننده با کارایی و اثربخشی مناسب استفاده کنید.

 اما آیا این بدین معناست که سفیدکننده پس از این مدت بی‌استفاده می‌شود؟ یقینا خیر، چراکه شما برای شست و شوی لباس و ضدعفونی کردن خانه به ۵ تا ۶ درصد آب ژاول نیاز ندارید.

 ۶ درصد هیپوکلریت (ماده فعال) استاندارد اروپا و ۵ درصد ، استاندارد کشوری مانند ایران است که برای شرکت‌های تولیدکننده این محصول جهت حفظ اثربخشی محصول تعیین شده است. اگر شما سفیدکننده را در دمایی حدود ۳۵ درجه سانتیگراد هم نگهداری کنید، این محصول بازهم به مدت ۳ ماه کارایی خود را حفظ خواهد کرد.

سفید کننده غلیظ هوم پلاس

محصول مورد اشاره علاوه بر اینکه دارای ترکیبات سفید کننده معمولی است، مقدار ماده فعال آن حداقل ده درصد بیشتر می باشد. ضمن اینکه همراه با مواد شوینده ای فرموله شده است که خاصیت  کف کنندگی را نیز توامان داراست.

از عوامل تاثیر گذار بر کارائی این محصول در زمان مصرف، مدت زمان باقی ماندن آن بر روی لکه است. این محصول برای سطوح شیبدار و عمودی کاملا کاربردی بوده و به دلیل زمان بر بودن جاری شدن آن، قدرت اثر گذاری بهتری برای لکه بری و ضد عفونی کنندگی دارد  برای مثال مقدار قابل استفاده از سفید کننده غلیظ هوم پلاس برای تمیزی سینک ظرفشوئی و یا بدنه سرویس های بهداشتی، بسیار کمتر از سفید کننده معمولی است که بلافاصله پس از ریزش روی سطح جاری و داخل فاضلاب خواهد شد.

طول عمر سفیدکننده

وقتی شما یک بطری سفیدکننده می‌خرید، قطعا روی بسته بندی یا لیبل آن طول عمر محصول نوشته شده است. سفیدکننده تا ۶ ماه بیشترین کارایی و اثربخشی را دارد و به مدت ۹ ماه برای مصارف خانگی موثر است. قطعا این طول عمر به روش نگهداری و نوع مصرف شما بستگی دارد.

یکی دیگر از روش‌هایی که شما می‌توانید بوسیله آن متوجه شوید سفیدکننده هنوز قابلیت مصرف دارد یا نه، بوی آن است. البته هیچ وقت درب سفیدکننده را باز و آن را بو نکنید.

حس بویایی انسان به سفیدکننده حساس است بنابراین به محض اینکه مقدار از آن را روی سطحی بریزید، باید قادر باشید که بویش را استشمام کنید. اگر این کار را کردید و بویی به بینی‌تان نخورد، مطمئن باشید که محصول به آب و نمک تجزیه شده است.

چطور طول عمر سفیدکننده را بالا ببریم؟

اگر می‌خواهید سفید کننده تا جایی که ممکن است موثر باقی بماند، باید از نگه‌داری آن در محیط‌های به شدت گرم خودداری کنید. سفیدکننده‌ها معمولا در بطری‌های کدر و غیرشفاف فروخته می‌شود. شما هم نباید آنها را به یک ظرف شفاف منتقل و در آن نگه‌داری کنید چراکه نور می‌تواند با سرعت بیشتری ترکیبات شیمیایی آن را تجزیه کند.

بهتر است سفید کننده را جدا از دیگر شوینده‌های خانگی نگه‌داری و مصرف کنید چراکه می‌تواند با بسیاری از آنها وارد واکنش شیمیایی شود و بخارات سمی و خطرناک آزاد کند.

 

آقای جمیلی و آقای خماند - واحد تحقیق و توسعه

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.