هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / علت و راه‌های از بین بردن بوی بد آشپزخانه
علت و راه‌های از بین بردن بوی بد آشپزخانه
1400/02/15

علت و راه‌های از بین بردن بوی بد آشپزخانه

حتی اگر تلاش کنید در استفاده از سطل زباله و سینک ظرفشویی نهایت دقت را به خرج بدهید، باز هم ذرات غذا، چربی و سایر چیزهای نه‌چندان دوست داشتنی به فاضلاب آشپزخانه شما راه پیدا می‌کنند و یک روز صبح با بوی بدی که از سینک ظرفشویی خارج می‌شود از خواب بیدار می‌شوید. آشپزی نیز یکی دیگر از منابع اصلی بوی نامطبوع در آشپزخانه است؛ هر چند عطر غذا یکی از مشخصه‌های دلچسب هر آشپزخانه‌ای محسوب می‌شود، اما باقی ماندن بخار غذا و ذرات آن بر روی دیوار و ترکیب شدن آن با دیگر منابع بوی بد، باعث می‌شود تا آشپزخانه شما به محل تولید بوهای نامطبوع تبدیل شود. هوم پلاس در این مقاله بهترین راه‌ها برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علت بوی بد آشپزخانه چیست؟

معمولا بوی بد فاضلاب آشپزخانه به یکی از سه دلیل زیر ایجاد می‌شود:

  • اگر مواد غذایی و ذرات زباله در لوله‌ی زیر‌ سینک ظرفشویی جمع شوند، با گذشت زمان لوله پوسیده شده و بو می‌گیرد. هر چیزی که وارد دریچه سینک ظرفشویی می‌شود، به غیر از آب، می‌تواند در قسمت U شکل لوله گیر کند. با فاسد شدن این غذا‌ها و ذرات زباله، بو از طریق لوله‌ها در تمام آشپزخانه پخش می‌شود.
  • در صورت عدم وجود آب در خمیدگی U شکل، می‌توانید متوجه بوهایی شوید که از لوله فاضلاب متصاعد می‌شوند. این اتفاق معمولا به دلیل وجود نشتی در قسمت خمیده لوله یا تبخیر آب در هوای گرم رخ می‌دهد.
  • در موارد نادر، تجمع کپک در لوله نیز می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد در آشپزخانه شود.
علت بوی بد آشپزخانه چیست؟

راه‌های رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه

برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه نیازی به مراجعه به فروشگاه و خرید مواد شیمیایی مختلف ندارید. تمام مواد مورد نیاز برای بوی بد فاضلاب آشپزخانه را می‌توان در گوشه و کنار هر آشپزخانه‌ای پیدا کرد: جوش شیرین، سرکه، لیمو و ادویه‌های معطر. روش‌های زیر با استفاده از مواد طبیعی بوی بد فاضلاب شما را از بین برده و عطر تازگی را به آشپزخانه شما بازمی‌گردانند.

راه‌های رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه
  • آب جوش

قدرت آب ساده را دست کم نگیرید. اگر به تازگی برای چیزی آب جوشانده‌اید، به عنوان مثال برای پخت ماکارونی یا دم کردن چای، اجازه ندهید آب جوش روی اجاق گاز خنک شود. در عوض، آن را در سینک ظرفشویی بریزید. در صورت ملایم بودن بوی بد، این کار ممکن است برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه کافی باشد. در غیر این صورت، برای تقویت قدرت تمیز کنندگی، به سراغ گزینه‌های بعدی این لیست بروید؛ اما همانطور که مشاهده می‌کنید، در نهایت تمام روش‌ها به استفاده از آب جوش ختم می‌شوند!

استفاده از ترفند آب جوش برای پاک کردن آشغال از لوله‌های گرفته‌ شده و آلوده، یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه محسوب می‌شود. هر بار که کتری را می‌جوشانید، به جای آنکه بگذارید آب دوباره خنک شود، باقیمانده آن را در سینک ظرفشویی بریزید. اگر اهل استفاده مداوم از چای یا قهوه باشید، انجام منظم این کار می‌تواند شما را از رفتن به سراغ روش‌های بعدی بی‌نیاز کند.

  • جوش شیرین، سرکه و آب جوش

استفاده از مخلوط جوش شیرین و سرکه، به همراه مقداری آب جوش برای پایین بردن محلول، یکی از محبوب‌ترین ترفندها برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه محسوب می‌شود.

1 فنجان جوش شیرین را درون سینک ریخته و 2 فنجان سرکه به آن اضافه کنید. ترکیب سرکه و جوش شیرین بلافاصله شروع به کف کردن می‌کند. بگذارید محلول برای چند دقیقه در لوله بماند و سپس با استفاده از آب جوش کافی، لوله‌ها را تمیز کنید.

سعی کنید به جای استفاده از آب شیر، از یک کتری بزرگ پر از آب جوش استفاده کنید. هرچه آب داغ‌تر باشد، باکتری‌های بیشتری را از بین می‌برد، و هرچه باکتری‌های بیشتری از بین بروند و از لوله‌ها شسته شوند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بوی بد به آشپزخانه شما بازگردد.

حتی می‌توانید سرکه را نیز پیش از استفاده، در مایکروویو گذاشته و با این کار میزان اثربخشی این ترفند را افزایش دهید. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که دارای آب و هوای مرطوب هستند، استفاده از این تکنیک باعث افزایش قدرت پاک کنندگی محلول شده و به تمیز شدن لوله‌ها کمک می‌کند.

همچنین، افزایش مدت باقی ماندن محلول در لوله می‌تواند نتیجه نهایی را بهبود ببخشد. یک مشت جوش شیرین بر روی دریچه سینک ریخته و بگذارید برای 15 دقیقه بماند. سپس 4/1 تا 2/1 فنجان سرکه را به آن اضافه کرده و منتظر تمام شدن حباب‌ها بمانید. پس از گذشت 15 دقیقه‌ی دیگر، لوله را پر از آب جوش کرده و برای حداقل 6 هفته از شر بوی بد خلاص شوید.

  • جوش شیرین، نمک، سرکه و آب جوش

افزودن نمک دانه درشت به سرکه و جوش شیرین، با افزایش دادن میزان سایندگی محلول، میزان موفقیت شما در از بین بردن بوی بد آشپزخانه را بسیار بیشتر می‌کند.

  • 2/1 فنجان نمک دانه درشت
  • 2/1 فنجان جوش شیرین
  • 1 فنجان سرکه

مواد بالا را به ترتیب درون دریچه سینک ظرفشویی بریزید. روی دریچه را بپوشانید تا کف حاصل از ترکیب شدن سرکه و جوش شیرین درون لوله باقی بماند (حدود 30 ثانیه طول می‌کشد). نمک قدرت سایندگی محلول را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. پس از گذشت چند دقیقه، یک کتری آب جوش روی دریچه سینک بریزید تا همه مواد اضافی از لوله‌ها خارج شده و نمک باقیمانده نیز حل شود. با انجام این کار، برای چند هفته از بوی بد فاضلاب آشپزخانه خبری نخواهد بود.

  • جوش شیرین، آب لیمو و آب جوش

مانند سرکه، آب لیمو نیز در صورت ترکیب شدن با جوش شیرین، کف زیادی ایجاد می‌کند. البته آب لیمو به اندازه سرکه مقرون به‌صرفه نیست. برای اطمینان از خاصیت اسیدی لیمو باید خودتان لیمو را آب‌گیری کنید، زیرا آبلیموهای موجود در بازار، حتی آبلیموهای طبیعی، میزان زیادی از خاصیت اسیدی خود را از دست داده‌اند؛ اما با این وجود، لیمو بوی بسیار مطبوع‌تری دارد!

  • جوش شیرین، اسانس طبیعی و آب جوش

اگر بعد از سر و کار داشتن با بوی وحشتناک فاضلاب آشپزخانه، تنها چیزی که می‌خواهید یک آشپزخانه خوشبو است، کافی است پس از استفاده از جوش شیرین، چند قطره اسانس طبیعی درون سینک ریخته و اجازه دهید برای یک شب بماند. سپس روی آن آبجوش ریخته و از آشپزخانه معطر خود لذت ببرید.

  • سرکه داغ

دفعه بعدی که با استفاده از سرکه قهوه‌ساز خود را تمیز می‌کنید، اجازه ندهید سرکه استفاده شده سرد شود؛ سرکه را درون سینک ظرفشویی ریخته و و از آن برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی

از بین بردن بوی بد آشپزخانه با روش های خانگی

بوی آشپزخانه هنگام آشپزی خیلی بد نیست، اما چه کسی دوست دارد با بوی شام شب گذشته در آشپزخانه از خواب بیدار شود؟

یک راه حل: به جای تلاش برای از بین بردن بوی مواد غذایی پس از تثبیت شدن آن‌ها، استراتژی خود را تغییر داده و سعی کنید از پخش شدن بوی غذا و نشستن آن بر روی دیوارها، منسوجات پارچه‌ای و هوای آشپزخانه جلوگیری کنید. اگر به دنبال راه حل‌هایی طبیعی و خانگی برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه هستید، می‌توانید از این روش‌های اثبات شده کمک بگیرید.

  • از فیلتر کربن فعال استفاده کنید

مطمئنا، استفاده از صفحه اسپلتر (نوعی پوشش توری که روی تابه یا قابلمه قرار می‌گیرد) باعث می‌شود تا غذا و مایعات در هنگام پخت و پز بر روی اجاق گاز یا صفحه پشتی آن پاشیده نشود، هرچند این کار تاثیر کمی بر جلوگیری از پخش شدن بوی غذا در آشپزخانه می‌گذارد. اما فیلتر کربن فعال در هنگام آشپزی بوی غذا را تا حدود زیادی به خود جذب می‌کند؛ این بدان معنا است با استفاده از این دو محصول ساده، کاشی‌های کثیف و بوی بد آشپزخانه می‌توانند به خاطراتی در گذشته دور تبدیل شوند.

 
  • محلول آب و سرکه را بر روی اجاق گاز بجوشانید

بخار یکی دیگر از روش‌های قدرتمند برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه است. اگر قصد تهیه غذایی را دارید که نمی‌خواهید بوی آن تا مدت‌ها در آشپزخانه باقی بماند، یک فنجان سرکه را با یک فنجان آب در یک قابلمه کوچک بجوشانید. بعد از افزودن سرکه و آب به قابلمه یا شیرجوش، آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا در طول آشپزی به آرامی بجوشد و بوهای موجود در هوا را به خود جذب کند. استفاده همزمان از هود می‌تواند تاثیر این روش را دوچندان کند.

در حین آشپزی، گلبرگ‌های خشک شده و ادویه‌‌جات معطر را آهسته بجوشانید. نیم جوش نگه داشتن ظرفی از گلبرگ‌های خشک شده و ادویه‌جات معطر (مانند پوست نارنج، لیمو، میخک و چوب دارچین) در آب، باعث از بین رفتن بوی بد آشپزخانه در طی فرآیند پخت و پز می‌شود. همانند محلول سرکه و آب، بخار مواد معطر نیز باعث جذب بوهایی می‌شود که نمی‌خواهید در آشپزخانه ماندگار شوند. اما برتری این روش در مقایسه با سرکه این است که علاوه بر از بین رفتن بوی بد آشپزخانه، منزل شما از رایحه‌ای مطبوع و دلپذیر پر می‌شود. پوست مرکبات در از بین بردن بوی بد بسیار قدرتمند عمل می‌کند.

  • از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

همچنین توصیه می‌شود هنگام آشپزی، یک دستگاه تصفیه هوای کوچک و قابل حمل را در کنار محل آشپزی قرار داده و روشن کنید. این نه تنها یک راه حل مناسب برای خوشبو کردن آشپزخانه شما قبل از پخش شدن بوی بد، خصوصا بوهای مربوط به دود، است، بلکه باکتری‌ها، ویروس‌ها، کپک‌ها و موی حیوانات خانگی را نیز از هوا جدا می‌کند. دستگاه تصفیه هوا به خوشبو کردن اتاق‌هایی که همین حالا نیز بوی بدی دارند کمک خواهد کرد.

  • یک کاسه جوش شیرین را نزدیک محل آشپزی نگه دارید

جوش شیرین به جای پوشاندن بوها، به معنای واقعی کلمه آن‌ها را جذب می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که در هنگام درست کردن چیزهای بالقوه متعفن، مخصوصا غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، ماهی یا سبزیجات، یک کاسه جوش شیرین را نزدیک خود نگه دارید. از آنجا که بیشتر بوهای نامطبوع اسیدی هستند، یک ماده خنثی کننده مانند جوش شیرین باعث متعادل شدن pH شده و بوی بد را در طول آشپزی از بین می‌برد.

یک کاسه جوش شیرین را نزدیک محل آشپزی نگه دارید
  • اطمینان حاصل کنید که یخچال شما روی دمای مناسب تنظیم شده است

با دور ریختن موادی که تاریخ انقضایشان گذشته است می‌توان تا حدود زیادی از بوی بد یخچال جلوگیری کرد، اما اگر یخچال شما همچنان بوی بدی از خود متصاعد می‌کند، ممکن است مشکل از دمای یخچال باشد. برای آنکه یخچال شما بو نگیرد، مطمئن شوید که دمای آن بر روی 5 درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر تنظیم شده باشد. دمای بالاتر باعث می‌شود تا مواد غذایی با سرعت بالاتری فاسد شوند که منجر به تولید بوی نامطبوع در آشپزخانه می‌شود. اگر فکر می‌کنید دماسنج داخلی یخچال شما قدیمی یا خراب شده است، می‌توانید یک دماسنج ارزان قیمت خریداری کرده و از قفسه‌های میانی یخچال آویزان کنید.

  • مقداری جوش شیرین در سطل آشغال خود بپاشید

جوش شیرین یک ابرقهرمان مقرون به صرفه در از بین بردن بوی بد آشپزخانه، و ده‌ها چیز دیگر، است. برای اینکه پس از دور انداختن مواد غذایی بدبو (مانند ماهی)، بوی بد آشپزخانه شما را فرا نگیرد، قبل از دور انداختن هر چیزی مقداری جوش شیرین در کیسه زباله بپاشید. توصیه می‌شود مقداری جوش شیرین را در یک نمکدان بزرگ نگه دارید تا این کار ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود. همچنین می‌توانید کمی جوش شیرین را در کیسه‌های زباله‌ای قرار دهید که از قبل بدبو شده‌اند.

  • کف سطل آشغال را با خاک بستر گربه بپوشانید

از آنجا که خاک بستر گربه برای جذب بوهای مربوط به گربه طراحی شده است، پوشاندن کف سطل آشغال با خاک بستر گربه، پیش از آنکه کیسه زباله را در آن قرار دهید، همین کار را انجام می‌دهد. فقط مطمئن شوید که در صورت خیس شدن خاک بستر، آن را تعویض کنید.

جلوگیری از بروز بوی بد در آشپزخانه

جلوگیری از بروز بوی بد در آشپزخانه آسان است. تمام آنچه نیاز دارید چند عادت خوب و تعهد به یک روتین ساده است. برای جلوگیری از بروز بوی بد در آشپزخانه موارد زیر را امتحان کنید.


بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن بوی بد لیوان


جلوگیری از بروز بوی بد در آشپزخانه
  • برای جلوگیری از ورود توده‌های غذایی به لوله‌های خود، یک توری محافظ بر روی دریچه سینک ظرفشویی قرار دهید.
  • از ریختن چربی‌ و روغن‌ در سینک ظرفشویی خودداری کنید. در عوض، از حوله‌های کاغذی برای جذب کردن یا خرد کردن چربی‌های موجود در قابلمه یا تابه پیش از شستشو استفاده کنید.
  • هر بار که کتری را می‌جوشانید، آب اضافی را در سینک بریزید تا باکتری‌های تولیدکننده بوی بد از بین بروند.
  • یک بار در هفته مقداری جوش شیرین در فاضلاب آشپزخانه بریزید. همچنین اگر برای مدتی منزل خود را ترک می‌کنید، پوشاندن دریچه سینک ظرفشویی با جوش شیرین باعث جلوگیری از بروز بوی بد در آشپزخانه شما می‌شود.
  • لوله‌های فاضلاب آشپزخانه را به‌طور مرتب سرویس کنید. اگر یک لوله‌کش حرفه‌ای آشپزخانه شما را به طور منظم بررسی کند، می‌توانید از تمیز ماندن آن‌ها مطمئن باشید.
 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.