هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / ۵ نکته برای برق انداختن وسایل چوبی در منزل
وسایل چوبی
1398/10/28

۵ نکته برای برق انداختن وسایل چوبی در منزل

حتما در هر خانه‌ای چند تکه وسیله‌ی چوبی پیدا می‌شود. از میز و صندلی و مبلمان گرفته تا کمد و صندوقچه‌های قدیمی که این روزها دوباره مد شده و از پستوی خانه‌های قدیمی بیرون کشیده شده تا به دکوراسیون امروزی خانه‌های ایرانی اضافه شود. وسایل چوبی در گرم کردن حال و هوای خانه بسیار کاربرد دارند و از عایق‌های گرما و سرما هم به حساب می‌آیند. با همه‌ی این‌ ویژگی‌های خوب، برق انداختن وسایل چوبی  و در عین حال سالم نگه‌داشتن آن‌ها سختی‌های خودش را دارد. وسایل چوبی زود پوسته پوسته می‌شوند، ترک می‌خورند و قرار گرفتن در معرض آفتاب از عمرشان به شدت می‌کاهد. پس تمیز کردن آن‌ها با آب و خشک‌کردنشان جلوی خورشید خیلی زود آن‌ها را از بین می‌برد. اما راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که نه تنها جلوی کهنه شدن زودهنگام وسايل چوبی را می‌گیرد، بلکه باعث می‌شود وسایل چوبی مثل فرش ایرانی عمر طولانی داشته باشد و همیشه نو و سالم به نظر برسند.

تمیز کردن وسایل چوبی

با این مطلب همراه باشید تا با چند مورد از این نکات آشنا شوید.

۱٫ نوع چوبی که در ساخت وسایل خانه به کار رفته را مشخص کنید. با دانستن اطلاعاتی مثل نوع چوب، رنگ‌خورده بودن چوب یا شیوه‌ی تزیین آن‌ها با منبت‌کاری، می‌توانید از روش‌های مفید‌تری برای برق انداختن وسایل چوبی خانه استفاده کنید. به طور مثال برای برق انداختن مبلمان یا کمد‌های منبت‌کاری شده بهتر است از چوب‌پنبه استفاده کنید. یک چوب‌پنبه برای آغشته کردن با روغن و کشیدن میان برجستگی‌های و برآمدگی‌های چوبی و بعد چوب‌پنبه‌ی دیگری که رطوبت باقی مانده را خشک کند.

نکته: اگر وسایل خانه از چوب گردو هستند، هر روز گرد و غبار روی آن‌ها را  با دستمال نرم تمیز کنید. چوب‌‌های رنگ شده را با دستمال خشک تمیز کنید. رنگ با رطوبت از روی چوب بلند می‌شود یا پوسته پوسته می‌شود و می‌ریزد. برای چوب‌های پولیش شده از پارافین استفاده کنید.

۲٫ چیزی مثل یک دستمال نرم و لطیف یا ماهوت‌ پاک‌کن برای زدودن گرد و خاک روی چوب مناسب است. حواستان باشد از دستمال‌های زبر یا اسکاچ و سیم برای تمیز کردن چوب استفاده نکنید. وسایل چوبی خیلی زود خش می‌افتند و این خراش‌ها ماندگار خواهند بود. پس تا می‌توانید از به وجود آمدن آن‌ها جلوگیری کنید.

۳٫ برای پاک کردن لکه‌های چربی سطحی روی چوب از اسفنج و اسپری‌های مخصوص سطوح چوبی استفاده کنید. بعد از اسپری کردن مایع مخصوص و کشیدن اسفنج روی لکه‌ی چربی حتما با استفاده از یک دستمال نرم، رطوبت باقی مانده را از روی چوب پاک کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که رطوبت باعث تاب برداشتن یا باد کردن چوب می‌شود و چوبی که باد می‌کند، بعد از خشک شدن می‌ترکد. همیشه حواستان به خشک بودن وسایل چوبی باشد.

۴٫ برای از بین بردن لکه‌های قوی‌تری چون چربی یا خش‌های روی چوب می‌توانید از پارافین صنعتی یا روغن‌های دست‌ساز استفاده کنید. با ترکیب و جوشاندن روغن بزرک و عصاره‌ی صمغ، روغن مورد نظر برای پاک کردن سطوح چوبی به دست می‌آید. این روغن‌ها را با استفاده از کمی پنبه روی چوب بمالید.اگر  از  روغن دست‌ساز و خانگی استفاده می‌کنید، نیازی به پاک کردن روغن از روی چوب نیست. روغن دست‌ساز  به لایه‌های زیرین چوب رسوخ می‌کند و باعث براق ماندن طولانی مدت چوب خواهد شد. می‌توانید سالی چندبار از این روغن‌‌های خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی استفاده کنید.

نکته: پارافین را تنها دوبار در سال و برای مواقعی که می‌خواهید خش چوب را بپوشانید استفاده کنید. بعد از  استفاده از  پارافین صنعتی، دوباره روی سطح چوب را با دستمال نرم پاک کنید.

<< برای مقابله با ویروس کرونا کدام سطوح خانه را ضدعفونی کنیم؟ >>

۵٫ اگر برچسب یا تکه‌ کاغذی روی وسایل چوبی شما چسبیده است، هرگز با چاقو یا کاتر و تیغ سراغ آن نروید. با استفاده از چنین ابزاری احتمالا تکه‌ای از چوب هم به همراه برچسب روی آن کنده خواهد شد. برای پاکسازی چنین چیزهایی بهتر است از روغن‌های رقیق استفاده کنید. روغن را روی برچسب بریزید و کمی منتظر بمانید که روغن به جسم کاغذ برود و خودش به مرور برجسته و نهایتا کنده شود. اگر برچسب به قول معروف وَر نیامد، با دستمال چندین بار روی برچسب بکشید و منتظر بمانید تا چسبندگی کاغذ از بین برود و بعد با دست آن را از روی چوب جدا کنید.

در نهایت بعد از استفاده از هر نوع محلول یا ماده شوینده برای تمیز کردن وسایل چوبی، حتماً دوباره با یک دستمال نرم و خشک روی وسایل را پاک کنید تا نه رطوبت و نه اثر انگشت خودتان روی آن‌ها باقی نماند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه برای “۵ نکته برای برق انداختن وسایل چوبی در منزل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.