هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / برای برق انداختن سرامیک چه راهکارهایی وجود دارد؟
برق انداختن سرامیک
1398/11/05

برای برق انداختن سرامیک چه راهکارهایی وجود دارد؟

کاشی و سرامیک به‌ عنوان کفپوش‌ خانه بسیار محبوب هستند. یکی از دلایل محبوبیت سرامیک‌ها، علاوه بر زیبایی و حال و هوای جذابی که به خانه می‌دهند، عمر طولانی آن‌هاست. هرچند آن‌ها به مراقبت و نظارت بیشتری نیاز دارند، اما راه‌ تمیز کردنشان نسبت به کفپوش‌های دیگر مثل لمینیت یا پارکت‌های چوبی آسان‌تر است. تنها مورد سرامیک‌ها که نیاز به توجه بیشتری دارد، انواع روشن و بافت‌دار هستند که گرد و غبار و لکه‌ها را بیشتر نشان می‌دهند و پاک کردنشان وقت بیشتری را می‌طلبد. در این مطلب به برخی از روش‌های مناسب شست‌شوی سرامیک‌ها می‌پردازیم.

شستن سرامیک

برای برق انداختن سرامیک ها باید مرحله‌های زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. چندبار در هفته کف کاشی و سرامیک را جارو کنید و گرد و خاک و زباله‌های درشت‌تر را از روی آن‌ها تمیز کنید تا احتمال چسبیدن و باقی ماندن لکه‌ها را پیش از شکل‌گرفتن از بین ببرید. حتما بند‌کشی بین سرامیک‌ها و کاشی‌ها را هم تمیز کنید. احتمال اینکه هنگام جارو کردن ذرات ریز آلودکی در بند‌کشی‌ها گیر کند بسیار زیاد است.

۲. بعد از تمیز کردن ذرات درشت با فرچه یا تی و سطلی نیمه پر از محلول شوینده دوباره روی سرامیک‌ها را تمیز کنید. توجه کنید که محلول شوینده سیاه نشود یا مو و خاک محلول را آلوده نکند. بعد از تمیز کردن هر تکه محلول شوینده را تعویض کنید. برای سطوح کوچک‌تری مثل گاز می‌توانید از فرچه یا مسواک و محلول‌های چندمنظوره متناسب با سطح سرامیکی استفاده کنید. دقت کنید که فرچه یا تی‌ها، زبر و فرساینده نباشند؛ چون احتمال از بین بردن لایه‌ی روی سرامیک‌ها یا خراش افتادن آن‌ها وجود دارد. لکه‌های چربی یا جرم‌های بین بند‌ها را باید با محلول‌های قوی‌تری تمیز کنید. استفاده از آب‌لیمو یا سرکه در آب، خاصیت پاک‌کنندگی را افزایش می‌دهد. نصف لیوان سرکه را در یک سطل متوسط با آب مخلوط کنید. حتما پیش از امتحان هر نوع محلول شوینده‌ برای تمیز کردن سرامیک‌ها، ابتدا یک گوشه‌ی کوچک از سرامیک را (حتی‌المقدور جایی که دیده نمی‌شود یا جلوی چشم نیست) با آن تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که صدمه‌ای به آن نمی‌زند.

برای لکه‌های مقاوم‌تری که با محلول‌های شوینده‌ یا چندمنظوره از بین نمی‌رود، از جوش شیرین استفاده کنید. جوش‌شیرین را روی لکه بپاشید و با یک دستمال مرطوب بپوشانید. بگذارید دستمال یک‌ساعت روی آن بماند و بعد از آن با یک برس یا مسواک نرم روی لکه بکشید. از سیم ظرفشویی یا برس‌های فلزی استفاده نکنید. جوش شیرین سطح سرامیک را حساس می‌کند و اگر با فلز روی آن بکشید سرامیک را از بین می‌برد.

۳. بعد از تمیز کردن سرامیک‌ها با محلول‌های شوینده حتماً کف زمین را خشک کنید. برای این‌کار یا از یک تی مخصوص خشک کردن یا از حوله‌های کهنه و نخی استفاده کنید. حوله‌ها را می‌توانید با کف پا هم بر روی زمین بکشید. اگر حوله رطوبت زیادی به خودش گرفت، حوله‌ی دیگری را استفاده کنید. مرطوب ماندن زمین هم احتمال لیز خوردن روی سرامیک‌ها را افزایش می‌دهد و هم باعث جذب آلودگی‌ها و ذرات گرد و غبار می‌شود.

چند نکته‌ی طلایی:

* هر سال یک یا دوبار از مقاومت و بندکشی‌های سرامیک خود اطمینان حاصل کنید. اگر بندکشی‌ها زدوده شوند یا سرامیک‌ها ترک بخورند، احتمال کثیفی یا از بین رفتن آن‌ها بیشتر می‌شود و مقاومت‌شان نسبت به مواد شوینده‌ی شیمیایی پایین می‌آید.

* محلول‌های شیمیایی یا دست‌ساز خانگی را که حالت اسیدی دارند، حتما با مقدار مناسبی آب مخلوط کنید. با استفاده از آب هم خاصیت پاک‌کنندکی محلول افزایش می‌یابد و هم آسیب کمتری به سرامیک‌های حساس و نازک وارد می‌شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.