هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / تفاوت قرص ماشین ظرفشویی و سایر شوینده‌ها
تفاوت قرص ماشین ظرفشویی و سایر شوینده های ماشین ظرفشویی
1399/10/08

تفاوت قرص ماشین ظرفشویی و سایر شوینده‌ها

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزاری را ساختند که شستن ظروف کثیف را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد و موجب می‌شود وقت کمتری را در آشپرخانه بگذرانید. هنگامی‌ که درون سینک ظرفشویی از مقدار زیادی ظروف کثیف پر شده است، ناخواسته برای تمیز کردن آن‌ها آب زیادی مصرف می‌کنید. با استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد و دیگر لازم نیست پوست دست با مواد شوینده در تماس باشد. از دیگر مزایا ماشین ظرفشویی، استفاده از آب داغ است که موجب تمیزی بیشتر و ضدعفونی شدن ظروف در هنگام شستن می‎‌شود. هنگام شستن ظروف با دست‌ها، امکان استفاده از آب داغ فراهم نیست و همچنین هنگام تمیز کردن ظروف با دست، احتمال ایجاد خط و خش یا لب‌پر شدگی در ظروف زیاد است که خوشبختانه این احتمال در زمان کار با ماشین به حداقل می‌رسد. پس از خرید ماشین ظرفشویی انتخاب یک شوینده مناسب اولین کاری است که باید انجام دهید. به طور کلی شوینده‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

۱. پودر ماشین ظرفشویی

۲. ژل ماشین ظرفشویی

۳. قرص ماشین ظرفشویی

۴. مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

۵. جرمگیر ماشین ظرفشویی

 

برای خرید مواد شوینده، باید عوامل مختلفی همچون برند ماشین ظرفشویی، جنس و اندازه ظروف و میزان سختی آب محل زندگی را در نظر بگیریم. در این مقاله از هوم پلاس، به بررسی قرص ماشین ظرفشویی، یکی از تخصصی‌ترین و پرطرفدارترین شوینده ظروف می‌پردازیم.

اهمیت استفاده از شوینده مناسب در ماشین ظرفشویی

شوینده مناسب تضمین کننده سلامت دستگاه شما است؛ زیرا محیط درون ماشین ظرفشویی دائماً با آلودگی و جرم ناشی از کثیفی ظروف و یا سختی رسوبات آب محل زندگی، سر و کار دارد و این آلودگی و رسوبات به مرور زمان در محل چرخش آب تجمع می‌کنند و باعث خرابی دستگاه می‌شوند. از طرف دیگر، این آلودگی‌ها بر ظروف تاثیر می‌گذارند و بعضاً باعث کدرشدن، خش افتادن و تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند.

 

شوینده مناسب ماشین ظرفشویی

 

انتخاب شوینده مناسب می‌تواند نقش مهمی در کاهش سختی آب و جلوگیری از کدر شدن ظروف و جلادهندگی آن‌ها داشته باشد. اگر بعد از شستن ظروف، لکه‌های غذا یا آثار آن‌ها همچنان بر روی ظروف باقی مانده باشند، احتمالا ماده شوینده خود را با دقت کافی انتخاب نکرده‌اید.

شوینده‌های ماشین ظرفشویی بر خلاف سایر شوینده‌ها، از فرمولاسیون پیچیده‌تری‌ ساخته شده‌ و در انواع مختلف به بازار عرضه شده‌اند. از مهم‌ترین ترکیبات این شوینده‌ها می‌توان به بلیچ و آنزیم‌ها اشاره کرد. بلیچ‌ها وظیفه از بین بردن لکه غیر چرب را به عهده دارند و وظیفه آنزیم‌ها از بین بردن لکه‌ ناشی از پروتئین‌ها و جرم‌ها است که وجود این دو ترکیب‌ در شوینده ضروری است. نکته قابل توجه این است که در شوینده‌هایی که به شکل مایع تولید می‌شوند، تنها یکی از دو ترکیب بالا را دارند و برای داشتن ظروف تمیز، بهتر است شوینده مورد استفاده، حاوی هر دو ترکیب باشد؛ مانند: پودر و قرص ماشین ظرفشویی. یکی دیگر از دلایل مهم  استفاده از شوینده مناسب، پیشگیری از ایجاد مشکل برای ماشین ظرفشویی است. هنگامی که شوینده کف زیادی تولید می‌کند، موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به حسگرها می‌شود.

تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با سایر شوینده‌ها

اگر شما هم صاحب یک ماشین ظرفشویی در خانه هستید، مطمئنا از برتری‌های قرص ماشین ظرفشویی در مقایسه با سایر شوینده‌ها شنیده‌اید. قرص ماشین ظرفشویی مهم‌ترین و اصلی‌ترین شوینده در بین سایر شوینده‌ها به حساب می‌آید. اما دلیل این برتری و محبوبیت چیست؟

تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با سایر شوینده‌ها  
  • صرفه اقتصادی: قرص ماشین ظرفشویی سریع‌تر از سایر شوینده‌ها در آب حل می‌شوند و برای باز شدن قرص، نیاز به آب فراوان نداریم. شاید قیمت بالای قرص ماشین ظرفشویی یکی از عوامل بازدارنده خرید آن‌ها باشد، اما این نکته را در نظر بگیرید که در هنگام استفاده از آن دستگاه مقدار مشخصی از شوینده را استفاده می‌کند و مانع از هدر رفتن قرص ماشین ظرفشویی می‌شود. از طرف دیگر، این شوینده، کف کنترل شده‌ای دارد و برای آبکشی ظروف نیاز به آب زیاد نداریم.
  • درخشندگی و تمیزی بیشتر ظروف: قرص ماشین ظرفشویی قدرت پاک کنندگی بالایی دارد و با استفاده از آن‌ها سرسخت‌ترین لکه‌ها و چربی‌ها را می‌توان از بین برد. از دیگر مزایای آنها، می‌توان به قدرت لکه‌بری و جرمگیری بالا اشاره کرد.
  • ضامن سلامت ماشین ظرفشویی: قرص ماشین ظرفشویی کف کنترل شده‌ای تولید می‌کند و مانند سایر شوینده‌ها با تولید کف زیاد باعث ایجاد اختلال در حسگرهای کف نمی‌شود. هنگامی که حسگر‌های دستگاه با اختلال مواجه شوند، دستگاه بیش از اندازه داغ شده و موجب کاهش عمر آن می‌شود.
  • کارایی بیشتر: قرص‌ها در مقایسه با سایر شوینده‌ها قدرت پاک‌کنندگی بیشتری دارند و انتخاب مناسب‌تری برای تمیز کردن لکه‌های قدیمی هستند. استفاده از آن‌ها در کنار تمیز کردن ظروف، باعث چربی زدایی ماشین ظرفشویی نیز می‌شود. امروزه به دلایل مشغله‌های کاری زیاد، ماشین ظرفشویی به جز جداناپذیر آشپزخانه‌ها تبدیل شده است و قرص ماشین ظرفشویی، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات در سراسر دنیا محسوب می‌شود. گران‌ بودن قیمت قرص‌های ماشین ظرفشویی، افراد را هنگام خرید با چالش مواجه می‌کند؛ اما در نظر داشته باشید که یک انتخاب اشتباه می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به ماشین ظرفشویی وارد کند. در ادامه بحث، هوم پلاس قصد دارد تا با معرفی انواع قرص ماشین ظرفشویی به شما در انتخاب بهترین محصول کمک کند.

«مقاله "راهنمای کامل استفاده از ماشین ظرفشویی" هوم پلاس را از دست ندهید!»


انواع قرص ماشین ظرفشویی

قرص‌ها نقش پررنگی در سلامت و طول عمر ماشین ظرفشویی دارند. این قرص‌ها حاوی دو نوع آنزیم سازگار با مواد شیمیایی هستند؛ آنزیم پروتئازها که به تجزیه شدن پروتئین‌ها کمک می‌کند و آمیلازها که باعث تجزیه کربوهیدرات‌ها می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع قرص ماشین ظرفشویی آشنا شوید:

  انواع قرص ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی کلاسیک

این قرص‌، همان‌طور که از نامش پیدا است، از ابتدایی‌ترین نوع قرص‌ها به حساب می‌آید و معمولا به تنهایی پاسخگو نیاز ماشین ظرفشویی نیست. در زمان استفاده از آن‌ها، باید از نمک مخصوص جهت کاهش سختی آب و جلادهنده، برای کدر نشدن و درخشندگی ظروف استفاده کرد. انتخاب این قرص‌ها، که از قدیمی‌ترین قرص ماشین ظرفشویی به حساب می‌آیند برای مناطقی که آب با سختی بالا دارند، مناسب نخواهد بود. این قرص‌ها بر خلاف قرص‌های کوانتوم، قابلیت نصف شدن دارند و فاقد رایحه هستند.

قرص ماشین ظرفشویی کوانتوم

تمیز کردن لکه‌های خشک شده و قدیمی که به ظروف چسبیده‌اند، کاری سخت و دشوار به نظر می‌آید اما با استفاده از این قرص، حتی سخت‌ترین لکه‌ها به راحتی از سطوح ظروف پاک می‌شوند، بدون آن‌که ردی از خود باقی بگذارند. این محصول قادر است تا با عملکرد بالا و قدرتمند، سطوح ظروف و کریستال‌ها را درخشان‌تر کند و جرم و رسوبات درون ماشین را از بین ببرد. قرص کوانتوم با کاهش دادن سختی آب موجب کدر شدن ظروف می‌شود.

در اطراف قرص‌های کوانتوم، لایه‌ ژله‌ای قرار دارد که باعث افزایش دوام آن‌ها در ماشین ظرفشویی می‌شود اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که، پوسته ژله‌ای مانع از نصف کردن قرص‌ها می‌شود و به دلیل قیمت بالای این قرص‌ها، استفاده آن‌ها برای ظروف کم، مقرون به صرفه نیست. پس بهتر است زمانی از قرص ماشین ظرفشویی کوانتوم استفاده کنید که ظروف زیادی درون ماشین جمع شده باشد.

قرص ماشین ظرفشویی پلاتینیوم

با داشتن قرص ماشین ظرفشویی پلاتینیوم دیگر ترسی از مهمان‌های زیاد نخواهید داشت؛ زیرا این قرص با عملکرد قوی تمام ظروف کثیف و چرب را مانند روز اول خواهد کرد. قرص پلاتینیوم؛ دوست ماشین ظرفشویی و دشمن چربی‌هاست. زمان استفاده از این قرص بسیار قدرتمند، تمام رسوبات و چربی داخل ماشین تمیز خواهد شد و دیگر نگرانی انسداد و ایجاد رسوب در صافی‌ها را نخواهید داشت. بعد از هر بار استفاده از قرص پلاتینیوم؛ استیل ماشین ظرفشویی و ظروف شما برق خواهد زد. ناگفته نماند این قرص‌ها در مقایسه با قرص‌های کوانتوم قدرت کمتری در پاک‌کنندگی لکه‌های سخت و قدیمی خواهند داشت.

قرص ماشین ظرفشویی چندکاره(همه‌کاره)

قرص ماشین ظرفشویی همه‌کاره (All in one) حاوی پروتئاز، آمیلاز، ترکیبات ضد سختی آب، سفیدکننده، جلادهنده، نمک مخصوص و ترکیبات ضد خوردگی قطعات ماشین است و یک شوینده کامل به حساب می‌آید. این قرص قدرت تمیز کنندگی قوی دارد و بعد از یک‌بار شست‌و‌شو شاهد از بین رفتن تمام چربی‌ها خواهید بود. این قرص‌ها بهترین دوست برای ماشین ظرفشویی هستند و در هر بار استفاده با از بین بردن رسوبات و آهک از ماشین محافظت می‌کنند و قادر به حفظ سلامتی فیلتر ماشین ظرفشویی نیز هستند. اکثر قرص‌های چندکاره قابلیت اثر بخشی در دمای پایین را دارند.


«مقاله "جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی" هوم پلاس را از دست ندهید!»


نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

جهت استفاده از قرص ماشین ظرفشویی، مراحل زیر را گام به گام انجام دهید:

  نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

۱. قرص‌ها در بسته بندی مجزا درون بسته قرار دارند. یک عدد قرص را از بسته بیرون بیاورید و از بسته بندی خارج کنید(استفاده بیشتر از یک قرص تنها باعث تولید کف بیشتر می‌شود و به دستگاه آسیب می‌زند).

۲. قرص را در محفظه اصلی مواد شوینده که بر روی درب ماشین قرار دارد، بگذارید و درب آن را ببندید. (اگر قصد استفاده از قرص کلاسیک را دارید، استفاده از نمک و جلادهنده را فراموش نکنید).

۳. ظروف را به صورت مرتب و صحیح در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

۴. ماشین ظرفشویی را روشن کنید و دکمه استفاده از قرص را فعال کنید.

نکات مهم در نگهداری قرص ماشین ظرفشویی

  • روکش پلاستیکی که بر روی قرص‌ها قرار دارد دارای قابلیت حل شوندگی درون آب است و نیاز به جدا کردن آن نیست.
  • دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه بهترین دما برای استفاده از قرص است.
  • اگر قصد استفاده کوتاه مدت و کمتر از ۳۰ دقیقه از ماشین را دارید بهتر است قرص را درون سقف ماشین قرار دهید.
  • برای ماندگاری طولانی مدت قرص‌ها، بهتر است بعد از هر سری استفاده پاکت قرص‌ها را کاملا ببندید و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

«مقاله "علت های سفیدک زدن و تمیز نشستن ماشین ظرفشویی" هوم پلاس را از دست ندهید!»


نکات مهم در خرید قرص ماشین ظرفشویی

  • مقرون به صرفه بودن: در هنگاه خرید بودجه مصرفی را در نظر بگیرید و بر اساس تعداد قرص در هر بسته، هزینه هر یک قرص را محاسبه کنید.
  • معروفیت برند: برندی را انتخاب کنید که دارای محصولات متنوع است. برندی که با تولید انواع گوناگون شوینده‌ها، توانسته باشد به نیاز مصرف کننده پاسخ مثبت دهد.
  • بهترین عملکرد: عملکرد هر قرص بسته به مدل آن متفاوت است. ابتدا هدف خود را از خرید قرص مشخص کنید و براساس نیاز، محصولی را انتخاب کنید که توانایی رفع نیاز شما را داشته باشد.
  • رایحه مناسب: عطر و بوی دلنشین ظروف شسته شده موجب حس خوشایند در محیط خانه می‌شود. در هنگام خرید قرص ماشین ظرفشویی مدلی را انتخاب کنید که رایحه تندی نداشته باشد.
  • قدرت حل شوندگی بالا: قابلیت حل شوندگی در دمای پایین یکی از مزایای قابل توجه در انواع مدل‌های قرص ماشین ظرفشویی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. محصولی را انتخاب کنید که در دما پایین حل شود و در برنامه زمانی کوتاه مدت، ظروف تمیزی را به شما تحویل دهد.
  • آسیب ندیدن ظروف: تنها شستن ظروف کافی نیست، سالم موندن ظروف از خط وخش، مورد توجه همگان خواهد بود. محصولی مناسب است که سختی آب را کاهش دهد و مانع از کدر شدن ظروف شود.

شست‌وشوی بی‌نقص و با کیفیت تنها یکی از نکات قابل توجه در هنگام خرید قرص ماشین ظرفشویی است. محصول خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که موارد بالا در آن رعایت شده باشد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.