هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست
روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست
1400/02/01

روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست

چسب‌های قطره‌ای با این هدف طراحی و ساخته شده‌اند که بسیار محکم باشند و به سرعت پیوندی ایجاد کنند که پلاستیک، فلز، چوب و سایر مواد را در عرض چند ثانیه به یکدیگر متصل کند. به همین دلیل در صورت چسبیدن اتفاقی این ماده قدرتمند به دستان، ناخن‌ها یا پلک‌های شما، بهترین کار این است که از واکنش‌های ناگهانی اجتناب کرده و با کمک گرفتن از روش‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، پوست خود را از این چسب‌های قوی نجات دهید. اگر انگشتان، لب‌ها یا حتی پلک‌های شما به چسب‌ قطره‌ای آغشته شد، وحشت نکنید. پاک کردن چسب قطره‌ای ناممکن نیست و می‌توان در چند مرحله آسان این چسب‌ها را از روی هر سطحی پاک کرد. هوم پلاس در این مقاله بهترین روش‌ها برای پاک کردن چسب قطره‌ای از نقاط مختلف بدن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چگونه چسب قطره‌ای 123 را از روی پوست پاک کنیم؟

اگر انگشتان شما در اثر آغشته شدن به چسب قطره‌ای به هم چسبیده‌اند یا پوست شما به سطح دیگری چسبیده است، وحشت نکنید. معمولا استفاده از یکی از روش‌های زیر برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست کافی است.

چگونه چسب قطره‌ای 123 را از روی پوست پاک کنیم؟  
  • صابون زدن

محل چسبیده شده را با آب و صابون بشویید. صابون دست یا مایع ظرفشویی برای این کار بسیار مناسب است. معمولا اگر پیش از سفت شدن چسب به سراغ صابون بروید، شستن محل چسبیده شده باعث نرم شدن چسب و سست شدن پیوند‌ آن می‌شود. اگر چسب قطره‌ای پس از شستشو از بین نرفت، به سراغ مرحله بعدی بروید.

  • از مواد چرب استفاده کنید

یک ماده روغنی و سازگار با پوست را بر روی ناحیه مورد نظر بمالید. برای این کار می‌توانید از لوسیون دست، روغن معدنی، ژل نفتی یا روغن نباتی استفاده کنید. روغن، پیوند سیانوآکریلات (عنصر اصلی چسب‌های قطره‌ای) را می‌شکند. پس از ماساژ پوست با روغن، سعی کنید ناحیه‌های چسبیده‌ شده را به آرامی از یکدیگر جدا کنید. اگر باز هم موفق به پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست خود نشدید، به سراغ آخرین گزینه بروید.

  • از استون استفاده کنید

پاک کننده‌های لاک ناخن حاوی استون معمولا در پاک کردن چسب قطره‌ای بسیار موفق عمل می‌کنند، اما در عین حال ممکن است به پوست آسیب وارد کنند. به همین دلیل استفاده از این ماده را به عنوان آخرین راه برای پاک کردن چسب قطره‌ای در نظر بگیرید. محصولات بر پایه استون، چسب‌های قطره‌ای را به راحتی از بین می‌برند، اما می‌توانند باعث تحریک شدن، ترک خوردن یا خشک شدن پوست شوند؛ بنابراین از کمترین مقدار ممکن استون استفاده کرده و آن را با مواد شیمیایی دیگر مخلوط نکنید. پس از جدا شدن چسب قطره‌ای، پوست را با آب و صابون بشویید. سپس، از یک مرطوب‌ کننده غلیظ و بدون عطر استفاده کنید.

چگونه چسب قطره‌ای 123 را از روی دست پاک کنیم؟

در هنگام استفاده از چسب قطره‌ای ممکن است اشتباها دست شما به چسب آغشته شود، اما خوشبختانه چندین راه‌‌حل ساده برای پاک کردن چسب قطره‌ای خشک‌شده از روی انگشتان شما وجود دارد. در صورت خشک شدن چسب، یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

  چگونه چسب قطره‌ای 123 را از روی دست پاک کنیم؟  
  • صابون: مقداری صابون را در آب گرم حل کرده و دست خود را برای چند دقیقه در آن قرار دهید. پس از شل شدن چسب، باید بتوانید آن را به راحتی جدا کنید.
  • آب لیمو: اگر پوست حساسی دارید، به جای استفاده از آب و صابون به سراغ آب لیمو بروید. کافی است 1 قسمت آب لیمو را با 1 قسمت آب ترکیب کرده و دست خود را برای چند دقیقه در آن قرار دهید.
  • روغن زیتون: یکی از روش‌های طبیعی موثر برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پوست است. چربی موجود در روغن زیتون به شل شدن چسب کمک می‌کند.
  • پودر لباسشویی: کافی است 4/1 فنجان شوینده لباس را در یک فنجان آب گرم حل کنید. بعد از حدود 20 ثانیه مالش پوست با این محلول، چسب قطره‌ای به‌طور کامل از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: نحوه‌ی صحیح شستن دست‌ها 

چگونه چسب قطره‌ای را از روی ناخن پاک کنیم؟

اگر از چسب قطره‌ای برای چسباندن قطعات کوچک به یکدیگر استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که زیر یا روی ناخن‌های شما به چسب آغشته شود. در اینجا به چند روش سریع و آسان برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی ناخن‌ها اشاره می‌کنیم:

  چگونه چسب قطره‌ای را از روی ناخن پاک کنیم؟  
  • استون: استون بهترین راه برای پاک کردن چسب از روی ناخن است. یک بطری لاک پاک‌کن حاوی استون به راحتی از پس این کار برمی‌آید.
  • اگر پوست حساسی دارید، اطراف ناخن خود را با ژل نفتی بپوشانید؛ این ماده به عنوان دفع‌کننده استون عمل می‌کند.
  • برای شل کردن چسب، ناخن خود را از قبل با استون خیس کنید. سپس، یک پنبه را به استون آغشته کرده و آن را بر روی ناخن خود بمالید تا چسب قطره‌ای به‌طور کامل از بین برود. می‌توانید با استفاده از سوهان ناخن، قطعات بزرگ چسب را پیش از پاک کردن با استون خراش دهید.

نکته: بسیاری از چسب‌های قطره‌ای دارای سری‌های نازک می‌باشند که به شما این امکان را می‌دهد تا با دقت بالاتری از چسب استفاده کنید. استفاده از این چسب‌ها باعث کاهش آشفتگی و خطر سرایت چسب به مکان‌های ناخواسته می‌شود.

روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پلک‌ها

  1. چشم‌های خود را با آب گرم فراوان بشویید.
  2. سعی نکنید پلک‌های خود را باز کنید.
  3. در صورت امکان، به چشم پزشک مراجعه کنید. با توجه به وضعیت پلک‌ها، ممکن است درمان‌های خاصی برای کمک به باز شدن پلک‌ها وجود داشته باشد.
  4. اگر چشم پزشک نتوانست پلک‌های شما را باز کند، پلک‌های شما باید ظرف 1 تا 4 روز خود به خود باز شوند.
  5. توجه داشته باشید که تاکنون موردی از آسیب دائمی به چشم در اثر آغشته شدن پلک‌ها به چسب قطره‌ای گزارش نشده است.
 

روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی لب‌ها

  1. لب‌های خود را با آب گرم فراوان بشویید.
  2. اگر می‌توانید، لب‌هایتان را به آرامی از هم جدا کرده یا با رعایت نکات ایمنی پوست قسمت چسبیده ‌شده را جدا کنید.
  3. اگر نمی‌توانید لب‌های خود را باز کنید، به بیمارستان مراجعه کنید.

اصول ایمنی استفاده از چسب قطره‌ای

پیش از استفاده، دستورالعمل روی بسته‌بندی را بخوانید

هنگام خرید چسب قطره‌ای، به دستورالعمل نوشته‌شده روی بسته‌بندی دقت کنید و سعی کنید از محصول متناسب با هدف خود استفاده کنید. پیش از استفاده، هشدار‌ها و اقدامات احتیاطی ویژه را یادداشت کنید. برای جلوگیری از سرایت چسب به نقاط ناخواسته، از محصولی با سری باریک استفاده کنید. چسب اضافی در نقاط ناخواسته می‌تواند باعث دردسر‌های زیادی شود.

اصول ایمنی استفاده از چسب قطره‌ای   در یک مکان دارای تهویه مناسب از چسب قطره‌ای استفاده کنید

کار با چسب قطره‌ای ممکن است در برخی افراد مشکلات تنفسی ایجاد کند. بهتر است از تنفس بخار حاصل از چسب باز شده خودداری کنید. بنابراین، ترجیحا یک مکان باز و دارای تهویه مناسب را برای کار با چسب‌های قطره‌ای انتخاب کنید. در صورت احساس کردن هرگونه سرگیجه یا حالت تهوع، بلافاصله از فضای بسته خارج شوید.


بیشتر بخوانید: روش‌های پاک کردن لکه چسب آکواریوم


ظرف چسب را با احتیاط باز کنید

بسته‌بندی چسب را تنها پس از آماده شدن محل کار باز کنید. سطوح مورد استفاده را به خوبی تمیز کنید تا از بتوانید با استفاده از کمترین میزان چسب، بیشترین میزان چسبندگی را ایجاد کنید. همچنین، می‌توانید اطراف سطوح مورد استفاده را بپوشانید تا از سرایت چسب به نقاط ناخواسته جلوگیری شود. هنگامی که ظرف چسب را باز می‌کنید، آن را در فاصله مطمئنی از صورت خود نگه داشته و دهانه آن را رو به پایین قرار دهید. به این ترتیب، در صورت بیرون ریختن اتفاقی چسب، اتفاقی برای صورت شما نخواهد افتاد.

دستکش بپوشید

هنگام کار با چسب قطره‌ای، حتما از دستکش و لباس بلند استفاده کنید. این کار تا حدود زیادی از حوادث بعدی جلوگیری می‌کند.

پس از استفاده، درب چسب را محکم ببندید

مهم است که ظرف چسب را پس از استفاده، محکم ببندید. این کار از نشت تدریجی چسب جلوگیری می‌کند و طول عمر چسب قطره‌ای را افزایش می‌دهد.

در صورت بروز حادثه صبور باشید

اگر چسب قطره‌ای بر روی پوست، پلک‌ها یا لب‌های شما قرار گرفت، هرگز سعی نکنید ناحیه آسیب دیده را به زور باز کنید؛ این کار تنها میزان آسیب را افزایش خواهد داد. بهترین روش برای پاک کردن چسب قطره‌ای، استفاده از استون است که در بیشتر پاک کننده‌های لاک وجود دارد. استون را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و سطوح متصل شده را به آرامی از یکدیگر جدا کنید. قرار گرفتن میزان زیادی از چسب قطره‌ای بر روی پوست می‌تواند منجر به سوختگی‌های خفیف شود. در صورت عدم دسترسی به استون، قسمت آسیب دیده را در محلول آب گرم و صابون غوطه‌ور کنید و صبر کنید تا چسب از بین برود؛ در صورت لزوم، این کار را آنقدر تکرار کنید تا چسب به‌طور کامل از بین برود. به محض شل شدن چسب، آن را به آرامی از روی پوست خود جدا کنید. در صورت قرار گرفتن چسب در دهان یا چشم، این مناطق را با آب گرم فراوان شسته و فورا به بیمارستان مراجعه کنید. چسب‌های قطره‌ای را نمی‌توان قورت داد و معمولا برای خارج شدن آن از دهان باید یک تا دو روز صبر کرد.


بیشتر بخوانید: پاک کردن رنگ از روی لباس 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.