هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / برای جلوگیری از نشستن پرز روی سطوح شیشه‌ای چه کارهایی می‌توان کرد؟
1398/11/02

برای جلوگیری از نشستن پرز روی سطوح شیشه‌ای چه کارهایی می‌توان کرد؟

پاک کردن شیشه‌ها از گرد و غبار کار دشواری است. چیزی که در خانه‌های ما فراوان پیدا می‌شود گرد و غبار است، تمام درها و پنجره‌ها را هم که ببندید، باز این ذرات موذی ریز در خانه پخش می‌شوند و موقع ‌تمیزکاری کلافه‌تان می‌کنند. بهتر است حتما تمام خانه را گردگیری کنید و بعد در زمان مرتب کردن تختخواب یا چیدن لباس‌ها در کمد، متوجه غباری که دوباره روی سطوح نشسته است باشید. همین وضعیت موقع پاک کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها هم پیش می‌آید. سخت‌ترین بخش تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها پرزی است که بعد از تمیزکاری با دستمال و روزنامه و هوله‌های مخصوص پاک ‌کردن سطوح شیشه‌ای بر روی آن‌ها باقی می‌ماند. هرچه تمیز می‌کنید باز هم چیزی شبیه پنبه به شیشه‌ها چسبیده است. خب، چه کار می‌شود کرد؟ به فکر محلول‌ها و مایعات و دستمال‌های گران‌قیمت نباشید. چند راه‌کار خانگی و ساده مشکل شما را حل می‌کند.

پاک کردن شیشه اهمیت حرکت دستها

اولین چیزی که در پاک کردن شیشه‌ها، بی آنکه ردی از پرز باقی بماند، اهمیت دارد شیوه‌ی حرکت دست بر روی سطح شیشه است. مهم نیست از چه وسیله یا محلولی استفاده می‌کنید یا چه‌نوع کاغذ یا پارچه‌ای را انتخاب کرده‌اید. فقط دستتان را به صورت دایره‌ای بر روی شیشه حرکت بدهید، نه به عقب و جلو، دایره‌هایی که در انتها به دایره‌ی دیگری وصل می‌شوند. پس حواستان باشد تا تمیز کردن بخشی از شیشه را که محلولی روی آن ریخته‌اید تمام نکرده‌اید دستتان را از روی شیشه برندارید و حرکت را متوقف نکنید. توقف یا حرکت‌های نصفه ‌و ‌نیمه به گرد و غبار موجود در هوا و پرز‌های پارچه و کاغذ فرصت نشستن و خشک شدن بر روی شیشه می‌دهد.

ابزار مناسب

بهترین محلول شوینده‌ی خانگی برای شستن شیشه‌ها، بی‌آنکه پرز روی آن‌ها باقی بماند، ترکیب سرکه‌ی سفید و آب است. یک‌چهارم لیوان سرکه و باقی را با آب پر کنید و بر روی شیشه‌ها اسپری کنید. اگر پنجره یا سطوح شیشه‌ای بزرگ را تمیز می‌کنید حتما در شروع کار با یک مسواک یا چوب ‌پنبه، کنج‌ها و گوشه‌هایی که گرد و خاک بر روی آن‌ها نشسته را تمیز کنید. مسواک یا گوش‌پاک‌کن را در آب و‌ سرکه فرو ببرید و داخل کنج‌ها و نقوش شیشه را با دقت بروبید. سپس آب و سرکه را بر سطح بزرگ‌تر اسپری کنید و با کاغذ یا پارچه‌ی مناسب روی شیشه را تمیز کنید. شیوه‌ی حرکت دست بر روی شیشه را فراموش نکنید.

اگر به جای محلول‌های خانگی از محصولات شوینده‌ی صنعتی استفاده می‌کنید دقت کنید که در ساخت آن‌ها از آمونیاک استفاده نشده باشد.

اگر پنجره‌‌های خیلی کثیف یا گاز‌هایی را که سطح شیشه‌ای دارند پاک می‌کنید، می‌توانید از کمی مایع دستشویی در داخل سرکه‌ و‌ آب هم استفاده کنید تا خاصیت پاک‌سازی محلول افزایش یابد. در این حالت ممکن است بعد از تمیز کردن سطوح شیشه‌ای مقداری پرز بر روی شیشه باقی بماند. می‌توانید در مرحله‌ی بعد کمی نرم‌کننده‌ی لباس را در آب قاطی کنید و دوباره شیشه را تمیز کنید.

بهتر است برای تمیز کردن شیشه‌ها از لباس‌های نخی کهنه، روزنامه یا دستمال‌های نخی تمیز استفاده کنید. لباس‌های نخی قدیمی نه ‌تنها صرفه‌ی اقتصادی دارند بلکه پرز هم نمی‌دهند و آب را به خوبی جذب می‌کنند. دقت کنید که شیشه‌ها بعد از پاکسازی مرطوب باقی نماند. رطوبت باقی مانده بر روی سطوح باعث جذب گرد و عبار و پرز الیاف مصنوعی می‌شود. استفاده از روزنامه جهت خشک کردن سطوح شیشه‌ای کارآمد است.

دو نکتهی پایانی:

حتما پیش از تمیز کردن سطوح شیشه‌ای گرد و غبار را با دستمال نرم و خشک از روی شیشه پاک کنید و سپس از محلول‌ها استفاده کنید.

پیش از تمیز کردن سطوح شیشه‌ای ابتدا تمام خانه را تمیز کنید و یک گردگیری درست و حسابی انجام دهید. بهتر است پیش از تمیزکاری شیشه‌ها لباس‌ها و ملافه‌های رخت‌خواب را بشویید و لباس‌های خشک را هم جمع‌آوری کنید و بعد سراغ سطوح شیشه‌ای بروید. اگر این‌کار را نکنید با هر بار تکان دادن فرش‌ها، لباس‌های خشک یا پتو و متکا دوباره گرد و غبار الیاف بر روی شیشه‌ها می‌نشیند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه برای “برای جلوگیری از نشستن پرز روی سطوح شیشه‌ای چه کارهایی می‌توان کرد؟”

  1. بسیار مفید وکار امدمیباشدازحسن سلیقه تون در مورد انتخاب مطلب سپاسگزارم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.