هوم پلاس / مجله آنلاین / شستشوی ظروف / شستشو با دست / غلظت مواد شوینده چه تاثیری بر سلامت دارد؟
غلظت مایع ظرفشویی
1398/12/26

غلظت مواد شوینده چه تاثیری بر سلامت دارد؟

با اینکه استفاده از مواد شوینده و پاک کننده غلیظ می‌تواند عطر ماندگارتری داشته باشد یا مثلا بیشتر کف کند، اما می تواند عوارض نامطلوب و جبران ناپذیری بر سلامتی ما داشته باشد.

ترکیبات مواد شوینده و پاک کننده در محلول‌های شستشو اینگونه طبقه بندی می شوند: غیر یونی، آنیونی یا کاتیونی. مواد شوینده غیر یونی و آنیونی به ندرت سمی و تحریک کننده هستند اما مواد شوینده کاتیونی حاوی میزان بیشتری از مواد سمی هستند که از نظر سمیت کم هستند، گرچه ممکن است از نظر تحریک کنندگی نسبتاً ملایم باشند. بیشتر سموم جدی با مواد شوینده کاتیونی همراه هستند.

غلظت مایع ظرفشویی

مواد شوینده آنیونی و غیر یونی در شامپوها، مایع ظرفشویی و مواد شوینده لباسشویی یافت می شود. مواد شوینده کاتیونی شامل ترکیبات آمونیوم چهارم هستند و ممکن است در پودر های ماشین ظرفشویی، نرم کننده پارچه، برخی محصولات مو و ضد عفونی کننده‌ها یافت شوند. پودر ها و قرص های ماشین ظرفشویی نیز به طور معمول بسیار قلیایی هستند.

این مواد شوینده خانگی ممکن است برای حیوانات خانگی مثل سگ و گربه که عادت به لیسیدن خود دارند بسیار خطرناک باشد. آغشته شدن بدن آن‌ها به میزان کمی از این مواد کافیست تا آن‌ها را مسموم کند.

 مواد شیمیایی، مسموم کننده و حتی حساسیت زایی که در پاک کننده ها و شوینده‌های غلیظ مثل مایع ظرفشویی وجود دارد، نه تنها بعد از چرخه شستشو و بهداشت البسه، ظروف و سطوح  بر آن‌ها باقی می مانند، بلکه می‌توانند به طور بالقوه به پوست شما نفوذ کنند، به خصوص وقتی این سطوح در زمان تماس با بدن هنوز مرطوب باشند. به عنوان مثال، هر بار که عرق می‌کنید (به خصوص در نزدیکی کشاله ران یا زیر بغل) بدن شما مواد شوینده موجود در پارچه لباس را جذب می کند!

از طرفی میزان زیاد آمونیاک در شوینده‌های غلیظ در بهداشت سطوح و بهداشت البسه و ظروف باعث کاهش سطح ایمنی بدن و آسیب به ریه‌‌ها می‌شود. تماس این مواد شیمیایی غلیظ ممکن است منجر به تهوع ، بی‌اشتهایی و افسردگی منجر به استفراغ، اسهال و یا بیش فعالی فرد شود. دستگاه گوارش ممکن است دچار ضعف شود و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش گردد. علاوه بر این تماس این مواد با پوست می‌تواند عواقبی مثل خارش، آلرژی و اگزما را در بر داشته باشد.

استفاده بی‌رویه از این مواد شوینده به تخریب و مسمومیت زیست محیطی می انجامد و این آلودگی ها در چرخه‌ای بزرگ خاک، آب، هوا و سیستم غذایی انسان و دیگر جانداران را تحت تاثیر و آلودگی قرار می‌دهند.

با توجه به این موارد بهتر است در زمان خرید و استفاده از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی به میزان غلظت و درصد پاک‌کننده‌های شیمیایی در آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.