هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه لباس مجلسی را بشوییم و نگهداری کنیم؟
چگونه لباس مجلسی را بشوییم و نگهداری کنیم؟
1400/01/11

چگونه لباس مجلسی را بشوییم و نگهداری کنیم؟

کم کم به فصل مهمانی نزدیک می‌شویم و یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم، شستشو و نگهداری صحیح از لباس‌های مجلسی است. از لباس‌های مخمل و ابریشم گرفته تا لباس‌های توری، شستن لباس مجلسی به شیوه صحیح نه تنها باعث می‌شود لباس‌های شما ظاهری زیباتر و چشم‌گیرتر داشته باشند، بلکه نگهداری از آن‌ها را نیز ساده‌تر کرده و لباس‌های مجلسی شما عمر بیشتری خواهند داشت.

با این وجود، به علت ساختار ظریف و حساس این الیاف، مراقبت و شستن لباس مجلسی نیازمند دقت و آگاهی از اصول صحیح رفتار با این الیاف است. هوم پلاس در این مقاله، ترفندها و اصول مربوط به شستن لباس مجلسی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آموزش شستشوی لباس مجلسی با دست

ابتدا لکه‌ها را از بین ببرید

تا زمانی که مجبور نشده‌اید، به شستن لباس مجلسی خود با ماشین لباسشویی فکر هم نکنید! ابتدا ناحیه‌ای که نیاز به رسیدگی دارد را با یک پاک کننده لکه یا کمی شوینده ملایم تمیز کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام شستشوی دستی لباس مجلسی رعایت کنید این است که به جای چنگ زدن، با ضربه‌های تند و سطحی و سبک لکه را از بین ببرید. حتی می‌توانید با استفاده از اسانس لیمو، جوش شیرین و مقداری گلیسیرین گیاهی، یک محلول لکه‌بر خانگی تهیه کنید که قطعا ملایم‌تر از شوینده‌های قوی با لباس مجلسی شما رفتار می‌کند.

به آرامی با دست بشویید

بهترین شیوه برای شستن لباس مجلسی در خانه، استفاده از شستشوی دستی در آب سرد است. تا جای ممکن از شستن لباس مجلسی خود با استفاده از ماشین لباسشویی خودداری کنید؛ حتی چرخه شستشوی ظریف نیز برای اکثر لباس‌های مجلسی بیش از حد خشن است. با رعایت نکات زیر، بدون آسیب رساندن به الیاف ظریف لباس خود، بهترین نتیجه ممکن را خواهید گرفت.

به آرامی با دست بشویید
  • لباس را پشت و رو کنید

    پیش از آنکه لباس مجلسی خود را با دست بشویید، مطمئن شوید که آن را پشت و رو کرده‌اید تا به جای شستن پولک‌ها یا مهره‌ها، پارچه اصلی لباس را بشویید. این کار همچنین به جلوگیری از آسیب رساندن به پولک‌هایی که ممکن است در حین شستن لباس مجلسی با دست خم یا پاره شوند نیز کمک می‌کند. برای اطمینان از اینکه هرگونه بوی بد از لباس شما خارج شود، از مقداری محلول سرکه رقیق‌شده استفاده کرده و از شر هرگونه بوی نامطبوع خلاص شوید.
  • از شوینده ملایم استفاده کنید

    بعضی اوقات مواد شوینده روزمره شما برای الیاف و پولک‌های لباس‌ مجلسی بیش از حد خشن خواهند بود. بهتر است برای شستن لباس مجلسی خود از یک شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید تا لباس شما در طول فرآیند شستشو آسیب نبیند.
  • هیچگاه لکه‌ها را مالش ندهید

    شعار شما برای شستشوی لباس‌های پولک‌دار باید این باشد: " هیچگاه لکه‌ها را مالش ندهید". مالش دادن محل لکه ممکن است باعث شل شدن یا پارگی پولک‌ها و مهره‌های روی لباس شود. در عوض، لباس را به آرامی در آب صابونی قرار داده و سپس با استفاده از یک پارچه شستشوی تمیز، بر روی محل لکه ضربه‌های تند و سطحی و سبک بزنید.
  • لباس مجلسی را نچلانید

    ممکن است اولین چیزی که به طور غریزی به ذهنتان می‌رسد این باشد که مانند لباس‌های دیگر، لباس مجلسی خود را پس از بیرون آوردن از آب بچلانید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. به جای اینکه لباس مجلسی خود را فشار دهید، بگذارید پیش از آویزان کردن یا پهن کردن بر روی یک سطح صاف، رطوبت اضافی به آرامی و قطره قطره از لباس مجلسی شما خارج شود.
  • لباس را بر روی سطح افقی خشک کنید

    برای خشک کردن لباس مجلسی پس از شستشو، لباس خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. پهن کردن لباس بر روی یک حوله بزرگ می‌تواند با جذب کردن مقداری از رطوبت اضافی، فرآیند خشک شدن لباس شما را تسریع کند.

خرید پودر لباسشویی دستی و ماشینی هوم پلاس


آموزش شستن لباس مجلسی با ماشین لباسشویی

اگر زمان یا توانایی شستن لباس مجلسی خود با دست را ندارید، می‌توانید لباس خود را با رعایت چند نکته در ماشین لباسشویی قرار دهید. ابتدا لباس را پشت و رو کرده، تمام دکمه‌ها یا زیپ‌ها را ببندید و سپس آن را در یک کیسه مشبک قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که لباس شما در فرآیند شستشو کشیده نشده و به جایی گیر نمی‌کند. اگر کیسه مشبک ندارید، می‌توانید لباس مجلسی خود را در یک روبالشتی قرار داده و آن را گره بزنید. تنظیمات شستشو را بر روی کوتاه‌ترین و ظریف‌ترین حالت ممکن قرار داده و سپس لباس را بدون چلاندن، بر روی یک سطح افقی خشک کنید.

نکات مهم در مورد شستشوی لباس مجلسی در خانه

لباس مخمل

آیا می‌دانستید مخمل لوکس به طور سنتی از پیچیدن قطعات ابریشمی بافته‌شده ساخته می‌شود؟ اما امروزه، مخمل معمولا از پنبه و ریون تهیه می‌شود که در مقایسه با ابریشم ارزان‌تر هستند. با این حال، فارغ از نوع لباس مخمل خود، اگر می‌خواهید لباس شما طول عمر بیشتری داشته باشد، نباید از شسشتوی صحیح این لباس‌ها غافل شوید. در اینجا به بایدها و نبایدهای شستشوی لباس‌های مجلسی مخمل اشاره می‌کنیم.

لباس مخمل

بایدهای شستن لباس مجلسی مخمل

  • پیش از تمیز کردن لباس مخمل، برچسب مراقبت لباس را بخوانید. شستشوی ماشینی مخمل خرد‌شده امکان‌پذیر است، زیرا ساختار الیاف آن از قبل "تخریب" شده است.
  • برای شستن انواع دیگر مخمل، مانند سیزله (تکه‌های طرح‌دار مخمل) و مخمل ابریشمی (مخمل سبک ساخته شده از ابریشم خالص یا مصنوعی)، پیشنهاد می‌شود آن‌ها را به خشک‌شویی بسپارید.
  • برای نگهداری لباس مخمل به مدت طولانی، از آن در برابر تا شدن محافظت کنید. تا کردن لباس مخمل مطلقا ممنوع است، زیرا باعث چین‌خوردگی‌های ناخوشایند در لباس شما می‌شود.
  • در عوض، لباس مخمل را از یک چوب لباسی مخصوص ابریشم آویزان کنید و پیش از آنکه آن را برای مدت طولانی کنار بگذارید، برای محافظت در برابر گرد و غبار، لباس خود را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. برای جلوگیری از فشار، به یاد داشته باشید که هنگام قرار دادن لباس در کمد، فضای کافی بین لباس‌ها وجود داشته باشد.

نبایدهای شستن لباس مجلسی مخمل

  • اتو کردن ممنوع: گرما و فشار الیاف مخمل را خرد کرده و در نتیجه آثار ناخواسته‌ای را در لباس مخمل شما ایجاد می‌کند. در عوض، از یک بخارشو استفاده کرده و به آرامی هرگونه چین و چروک را از بین ببرید. پیش از شروع فرآیند بخار دادن، لباس را پشت و رو کنید.
  • فشار دادن بیش از حد پارچه ممنوع: این اصل علاوه بر شستشو، موارد زیر را نیز در بر می‌گیرد. هنگام قرار دادن لباس مخمل در کمد، از وجود فاصله کافی بین لباس‌ها مطمئن شوید و همچنین در هنگام خشک کردن لباس خود را فشار ندهید.
  • اگر آب یا شربت بر روی لباس مخمل شما ریخت، مایعات را با دستمال کاغذی یا کاغذ خشک‌کن پاک نکنید. وقتی فشار زیادی به پارچه وارد شود، سطح برجسته پارچه صاف شده و تو رفتگی ایجاد می‌شود. در عوض، با تکان دادن رطوبت را تا جای ممکن از لباس جدا کرده و اجازه دهید مخمل در معرض هوای آزاد خشک شود.
  • سعی نکنید رد چسب یا لکه‌های جوهر را خودتان پاک کنید: وقتی با لکه‌های سرسخت روبرو می‌شوید، برای تمیز کردن لباس مخمل خود از متخصصان کمک گرفته و یا لباس خود را به خشک‌شویی بسپارید.

لباس ابریشمی

از آنجا که ابریشم یک فیبر پروتئینی طبیعی است که از کرم‌های ابریشم تهیه می‌شود، از گران‌ترین مواد مورد استفاده در صنعت مد محسوب می‌شود. این پارچه به دلیل ساختار منشوری مثلثی، اغلب دارای ظاهری براق است زیرا قادر به شکستن نور از زوایای مختلف است. از این رو، لباس‌هایی که از ابریشم تهیه می‌شوند، اغلب تجمل و ظرافت بالایی دارند. با رعایت نکات زیر از لباس ابریشمی خود محافظت کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید.

لباس ابریشمی

بایدهای شستن لباس مجلسی ابریشمی

  • برای تمیز کردن قطعات گران قیمت ابریشم، به سراغ خشکشویی بروید. به طور معمول، برچسب‌های مراقبت از محصول، دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه برخورد با ابریشم در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • اگر بر روی برچسب مراقبت از ابریشم شما عبارت "فقط خشکشویی" درج شده است، به آن پایبند باشید. با این حال، اگر بر روی برچسب عبارت "ترجیحا خشکشویی" نوشته شده باشد، می‌توانید به سراغ شستن لباس مجلسی خود با دست نیز بروید.
  • اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، لباس‌ ابریشمی خود را با آب سرد بشویید. برای انجام این کار تنها از شوینده‌های ملایم استفاده کنید.
  • اگر بر روی برچسب مراقب از لباس، شستشو با ماشین لباسشویی توصیه شده است، به یاد داشته باشید که برای انجام این کار از یک کیسه مشبک استفاده کنید و ماشین لباسشویی خود را روی چرخه شستشوی ظریف با آب سرد قرار دهید.
  • از بخار برای از بین بردن چین و چروک‌های ناخواسته استفاده کنید. بخار بدون آسیب رساندن به الیاف ابریشم، لباس شما را صاف می‌کند.
  • استفاده از اتو مجاز است، اما این کار برای کسانی که امکان تنظیم دقیق دما را ندارند توصیه نمی‌شود. اگر بر روی برچسب مراقبت از لباس، عبارت "ایمن در برابر اتو" درج شده باشد، می‌توانید با استفاده از حرارت کم لباس خود را اتو کنید. لباس ابریشمی خود را در حالی که کمی مرطوب است اتو کنید تا احتمال آسیب دیدن الیاف ابریشم کاهش یابد.
  • پیش از شستشو از ثابت بودن رنگ لباس مطمئن شوید. برخی از ابریشم‌ها دارای رنگ‌های روشن مانند زرد آفتابی یا قرمز بوته‌ای هستند و احتمال شره کردن رنگ در آن‌ها بالاتر است. یک گلوله پنبه‌ای را به محلول آب و شوینده ملایم آغشته کرده و آن را بر روی لبه‌های شانه یا درزهای مخفی فشار دهید تا از ثابت ماندن رنگ لباس مطمئن شوید.

نبایدهای شستن لباس مجلسی ابریشمی

  • قرار دادن لباس ابریشمی در خشک‌کن باعث از بین رفتن فرم کلی پارچه می‌شود. حرارت بالا ابریشم را کدر کرده و باعث از بین رفتن زرق و برق آن می‌شود.
  • علاوه بر این، قرار دادن ابریشم در خشک‌کن، ممکن است باعث کوچک شدن لباس ابریشمی شما شود. پس از شستن لباس مجلسی خود، آن را بر روی یک حوله تمیز و جاذب قرار دهید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. در صورت لزوم، این کار را تکرار کنید. پس از اتمام کار، ابریشم مرطوب را روی یک حوله خشک و سپس روی یک قفسه خشک‌کن افقی قرار دهید تا فرم کلی لباس حفظ شود.
  • از خشک کردن لباس ابریشمی روی آویزهای چوبی خودداری کنید. لاک موجود در آویزهای چوبی به پارچه‌های ابریشمی دارای رنگ روشن‌تر منتقل شده و باعث ایجاد لکه‌های ناخواسته می‌شود.
  • تمیز کردن موضعی لکه‌ها ممنوع: مالش یک نقطه خاص روی ابریشم، باعث روشن‌تر شدن رنگ آن ناحیه می‌شود که برطرف کردن آن از تمیز کردن لکه اولیه هم دشوارتر خواهد بود. از این رو، شما باید کل لباس را با یک ماده شوینده مناسب برای ابریشم بشویید. اگر لکه‌ها تیره هستند، قویا توصیه می‌شود که لباس ابریشمی خود را به خشک‌شویی بسپارید.

بیشتر بخوانید: مراحل پاک کردن لکه رنگ از روی لباس

لباس توری

پنبه، ابریشم مصنوعی یا نایلون، متداول‌ترین موادی هستند که برای تولید لباس‌های توری ریز بافت استفاده می‌شوند. تور لوکس، که به آن اورگانزا نیز گفته می‌شود، به طور سنتی از ابریشم ساخته می‌شود. این تورهای بسیار زیبا، به دلیل ساختار نرم خود، مستعد چروک شدن و همچنین ساییدگی هستند. برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس توری خود، موارد زیر را رعایت کنید.

لباس توری

بایدهای شستن لباس مجلسی توری

  • هنگام پوشیدن لباس توری، زیورآلات خود را در جعبه نگه دارید. جواهراتی که دارای قفل هستند و باز و بسته می‌شوند، معمولا نوک تیز هستند و در صورت گیر کردن، به راحتی می‌توانند لباس شما را پاره کنند.
  • لباس‌های توری را با دقت نگهداری کنید. برای دامن‌ها، توصیه نمی‌کنیم که آن‌ها را روی آویز قرار دهید، زیرا فشار گیره‌ها روی دامن باعث فرورفتگی و از بین رفتن شکل آن‌ها می‌شود. در عوض، دامن‌های توری را به آرامی تا کرده و در کمد قرار دهید.
  • برای جلوگیری از صاف شدن ناخواسته و یا چروک شدن لباس‌های توری، چیزی را روی آن‌ها قرار ندهید.
  • برای جلوگیری از لکه‌دار شدن لباس‌های توری، پیش از انبار کردن، آن‌ها را در یک تکه دستمال بزرگ بپیچید. برای نگهداری لباس‌های بزرگ‌تر، از چوب لباسی مخصوص ساتن یا ابریشم استفاده کنید.
  • لباس‌های توری خود را آویزان کنید تا خشک شوند. با قرار دادن ابریشم در معرض هوای آزاد، می‌توانید از ایجاد چین و چروک در لباس جلوگیری کنید. این کار را در فضای بسته انجام دهید، زیرا گذاشتن لباس توری در زیر تابش مستقیم نور آفتاب باعث سفت شدن آن‌ها می‌شود.

نبایدهای شستن لباس مجلسی توری

  • قرار دادن لباس توری در ماشین لباسشویی یا خشک‌کن ممنوع: به دلیل ظریف بودن این پارچه‌ها، انداختن لباس توری در ماشین لباسشویی باعث ساییده شدن آن به محفظه شستشو شده و به الیاف ابریشم آسیب می‌رساند.
  • در عوض، لباس‌های توری خود را به صورت دستی و در آب سرد بشویید و یا به خشک‌شویی بسپارید. توجه داشته باشید که برای شستن لباس مجلسی از شوینده ملایم و سازگار با ابریشم استفاده کنید.
  • لباس توری را اتو نکنید: گرما و فشار وارد شده می‌تواند یکپارچگی لباس شما را از بین ببرد. از استفاده از دستگاه بخار نیز خودداری کنید. اگر نمی‌توانید چین و چروک‌های لباس توری خود را تحمل کنید، می‌توانید لباس خود را در گوشه‌ای از حمام آویزان کرده و دوش آب داغ را باز کنید تا حمام از بخار گرم پر شود. حمام را به خوبی آب‌بندی کرده و با باز کردن دوش آب داغ، فضا را از بخار پر کنید. لباس توری خود را از یک رخت‌آویز آویزان کرده و با استفاده از انگشتان خود، لباس را به آرامی صاف کنید.

نحوه صحیح خشک کردن لباس مجلسی

  1. لباس مجلسی خود را به شکل طبیعی خود بر روی یک قفسه خشک‌کن قرار داده یا آویزان کنید تا خشک شود. به هیچ عنوان لباس‌های مجلسی خود را در خشک‌کن قرار ندهید.
  2. برای از بین بردن چین و چروک‌ها، امن‌ترین و بهترین روش استفاده دستگاه بخار است. اگر دستگاه بخار ندارید، می‌توانید با نگه داشتن اتو در بالای لباس و استفاده از جریان بخار، لباس مجلسی خود را اتو کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بوی رطوبت لباس‌ها از بین ببریم؟

اصول نگهداری لباس مجلسی برای مدت طولانی

نگهداری از لباس مجلسی

پس از شستن لباس مجلسی، لازم است تا لباس خود را به شیوه صحیح نگهداری کنید تا ظاهر زیبا و فرم لباس حفظ شود. در اینجا مهم‌ترین نکات برای نگهداری لباس مجلسی برای مدت طولانی آورده شده است.

  • روی یک آویز باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید

حالا که روی یک لباس مجلسی باکیفیت سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بهتر است با خرید یک آویز باکیفیت ظاهر لباس خود را برای مدتی طولانی‌تر حفظ کنید. از آویزهای چوبی یا اسفنجی استفاده کنید تا شانه‌های لباس فرم خود را حفظ کنند.

  • از لباس مجلسی خود در برابر آفتاب محافظت کنید

اگر کمد شما پنجره دارد، از قرار دادن لباس‌های مجلسی در برابر اشعه مستقیم خورشید خودداری کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، یا حتی نور اتاق، باعث کمرنگ شدن لباس شما می‌شود. اگر نمی‌توانید از آویختن لباس خود در زیر نور آفتاب جلوگیری کنید، با استفاده از یک کیسه لباس با تهویه مناسب، از لباس مجلسی خود محافظت کنید.

  • یک مکان خنک را انتخاب کنید

اگر لباس مجلسی شما دارای موادی همچون خز، چزم یا وینیل است، آن را به مکانی خنک‌تر، مانند زیرزمین، منتقل کنید. این مواد در برابر گرما آسیب‌پذیر بوده و اگر در کمدی نورگیر و گرم بمانند، خشک شده و آسیب می‌بینند.

  • از کیسه لباس غیرپلاستیکی استفاده کنید

پارچه، دقیقا مانند پوست ما، نیاز به نفس کشیدن دارد و هیچ لباسی نباید ماه‌ها در کیسه پلاستیکی باقی بماند. در عوض، از یک کیسه لباس پارچه‌ای قابل تنفس با دهانه‌‌ای در بالا و پایین استفاده کنید.

  • به لباس خود شکل دهید

اگر لباس شما دارای تزئینات و اجزای اضافی زیادی است، باید مطمئن شوید که لباس شما حتی در حالت آویزان هم فرم خود را حفظ می‌کند. به همین دلیل است که اکثر خشکشویی‌ها لباس‌های مجلسی را پر از شستشو، با دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب پر می‌کنند. اگر نگران هستید که لباس مجلسی شما در اثر نگهداری طولانی مدت در کمد شکل خود را از دست بدهد، می‌توانید آن را با استفاده از دستمال کاغذی پر کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.