هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / شستن ظروف و لباس بیماران مبتلا به کرونا و ضدعفونی کردن آن‌ها
ضد عفونی کردن ظروف و لباس افراد مبتلا به کرونا
1399/09/29

شستن ظروف و لباس بیماران مبتلا به کرونا و ضدعفونی کردن آن‌ها

کرونا یک بیماری ویروسی و همه‌گیر است که می‌تواند از طریق هوا و سطوح آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل شود. بسیاری از افراد مبتلا به کرونا، نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و ‌می‌توانند با اجازه‌ی پزشک و همراه با رعایت نکات بهداشتی، در خانه خود قرنطینه شوند. برای سلامت سایر اعضای خانواده، رعایت برخی نکات بهداشتی ضروری است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا و سازمان جهانی بهداشت در مورد ضدعفونی کردن سطوح و وسایل فرد مبتلا به بیماری کرونا، مواردی را بیان می‌کند تا بتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از انتشار بیماری جلوگیری کرد. شستن ظروف و لباس بیماران مبتلا به کرونا و ضدعفونی کردن وسایل بیمار یکی از الزامات برای پیشگیری از رشد بیماری به حساب می‌آید.

مایع ظرفشویی، کرونا را از بین می‌برد؟

ویروس‌ها به راحتی به سطوح مختلف می‌چسبند و در هنگام شستن، اگر آن‌ها را فقط با آب خالی بشویید، آب از روی ویروس‌ عبور می‌کند و کمکی به از بین بردن آن‌ نمی‌کند. ویروس کرونا توسط یک پوشش پروتئین و چربی احاطه شده است که مایع ظرفشویی با تخریب این لایه باعث حذف ویروس‌ها از سطح ظروف می‌شود. اکثر شوینده‌ها حاوی مولکول و ساختار صابونی هستند. در ساختار صابونی، مولکول‌هایی دو طرفه وجود دارد که یک طرف آن به مولکول‌های آب می‌چسبد و طرف دیگر به پوشش ویروس متصل می‌شود. ساختار صابونی، محافظ ویروس را تخریب می‌کند و باعث متلاشی شدن آن می‌شود.

 

مایع ظرفشویی، کرونا را از بین می‌برد؟

 

برای شستن ظروف بیمار مبتلا به کرونا باید ۲۰ ثانیه زمان گذاشت تا مایع ظرفشویی زمان کافی برای جدا کردن ویروس از سطح ظرف را داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی استفاده از شوینده‌های صابونی مناسب را در الویت برای شستن و ضدعفونی کردن ظروف و وسایل بیمار کرونایی قرار داده است و بعد از مواد شوینده، استفاده از محصولاتی که حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل هستند را پیشنهاد می‌کند.

نکاتی درباره‌ شستن ظروف و لباس بیمار مبتلا به کرونا

     

در زمان قرنطینه بیمار کرونایی در خانه، رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی سایر افراد خانه لازم است. مکان نگه‌داری بیمار و وسایل او به طور مکرر باید ضدعفونی شوند. در هنگام تماس با وسایل بیمار کرونایی، برای حفظ سلامتی باید از ماسک جراحی استفاده کرد؛ همچنین ظروف و لباس‌های بیمار می‌تواند عامل پخش بیماری در محیط خانه باشد.

شستن ظروف بیمار مبتلا به کرونا

     

درصورت نگه‌داری بیمار کرونایی در منزل، بهتر است از ظروف یک‌بار مصرف استفاده کنید. اگر ترجیح شما استفاده از ظروف معمولی به جای ظروف یک‎‌بار مصرف است، بعد از هربار استفاده آن‌ها را با آب داغ و مایع ظرفشویی مناسب بشویید.

در زمان تماس و شستن ظروف بیمار کرونایی ماسک جراحی و دستکش یک ‌بار مصرف بپوشید تا از تماس مستقیم پوست با ظروف بیمار جلوگیری شود. بعد از شستن ظرف‌ها دستکش و ماسک را در کیسه زباله آستردار یا دو لایه بیاندازید و دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

  دست‌های خود را به مدت 20 ثانیه بشویید  

اگر از دستکش‌ آشپزخانه برای شستن ظروف بیمار کرونایی استفاده کرده‌اید، بعد از شستن ظروف دستکش‌ها را در بیاورید و ضدعفونی کنید، دست‌ها را تمیز بشویید و برای خشک کردن دست‌ها از حوله یک‌بار مصرف استفاده کنید. ویروس کرونا تا دمای (۶۰-) درجه زنده می‌ماند، همچنین دمای ۳۰ درجه به بالا باعث مرگ ویروس می‌شود؛ بهتر است در صورت داشتن ماشین ظرفشویی در خانه، از آن برای شستن ظروف بیمار کرونایی استفاده کنید تا ظروف با دمای بالا شسته شوند. بعد از شستن ظروف بیمار کرونایی، از پارچه‌ای تمیز برای خشک کردن ظروف استفاده کنید و بعد از استفاده، پارچه را با مایع شوینده مناسب بشویید.

شستن لباس بیمار مبتلا به کرونا

برای جلوگیری از پراکنده شدن ویروس کرونا بر سطوح مختلف، از پرتاب کردن و تکان دادن لباس‌های بیمار کرونایی خودداری کنید زیرا ویروس کرونا می‌تواند ۶ تا ۱۲ ساعت بر روی سطوح پارچه‌ای زنده بماند.

 

شستن لباس بیمار مبتلا به کرونا

 

برای شستن لباس‌ بیمار مبتلا به کرونا، بهتر است از ماشین لباسشویی با دمای ۷۰ درجه و شوینده لباس مناسب با دمای بالا استفاده شود. در صورت عدم وجود ماشین لباسشویی فرآیند شستن را ترجیحاً با آب داغ و مواد شوینده مناسب انجام دهید.


با ویژگی های پودر ماشین لباسشویی هوم پلاس بعنوان شوینده لباس آشنا شوید.

یکی از عوامل رشد ویروس‌ها رطوبت است، به همین علت خشک کردن لباس‌ها بعد از شست‌وشو ضروری است؛ بعد از شستن لباس‌ بیمار مبتلا به کرونا، بهترین راه برای خشک کردن لباس‌ها استفاده از خشک‌کن است زیرا ویروس کرونا به گرما حساس است و در دمای ۷۰ درجه پس از پنج دقیقه از بین می‌رود. در صورت فراهم نبودن امکانات برای استفاده از خشک‌کن، از نور مستقیم خورشید یا گرمای شوفاژ‌ برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید.

  خشک کردن لباس‌های فرد مبتلا به کرونا  

برای انتقال لباس‌ها از اتاق بیمار مبتلا به کرونا تا لباسشویی، بهتر است از سبد یا چرخ استفاده کنید تا مانع از انتقال ویروس از لباس آلوده به سطوح مختلف در مسیر حرکت شوید. بعد از شستن لباس‌ها سبد لباسی را ضدعفونی کنید و درون آن را پلاستیک قرار دهید تا آماده برای استفاده مجدد شود.

ضدعفونی کردن وسایل بیماران کرونایی

ضدعفونی کردن به معنای استفاده از مواد شیمیایی مناسب برای از بین بردن ویروس و میکروب‌ها است. با ضدعفونی کردن وسایل، باعث کاهش خطر انتشار ویروس می‌شوید. ویروس کرونا به علت سنگین بودن بر سطوح می‌نشیند پس بهتر است در صورت وجود بیمار کرونایی در خانه، از ضدعفونی کردن وسایل شخصی بیمار به خصوص اشیا و سطوحی که شخص بیمار مرتباً آن‌ها را لمس می‌کند یا به طور اشتراکی تمام اعضای خانه از آن استفاده می‌کنند، غافل نشوید.

 

پس از هر بار استفاده فرد بیمار از سرویس بهداشتی یا حمام، سطوح مورد تماس را ضدعفونی کنید و سرویس بهداشتی و حمام را به طور مداوم و با مواد ضدعفونی مناسب پاک‌سازی کنید. برای ضدعفونی کردن وسایل بیمار کرونایی باید از ماسک و دستکش یک‌بار مصرف استفاده کنید و بعد از هربار استفاده دستکش را دور بریزید و دست‌ها را بشویید. قبل از اقدام برای ضدعفونی کردن، باید سطح کثیف را با آب و مواد شوینده تمیز کنید. تمیز کردن باعث کاهش آلودگی و برداشتن میکروب‌ها از سطوح می‌شود و ضدعفونی باعث مرگ آن‌ها خواهد شد. برای ضدعفونی کردن از محصولات استاندارد و دارای تاییدیه از سازمان غذا و دارو استفاده کنید. در صورت دسترسی نداشتن به مواد ضدعفونی کننده، می‌توان از محصولات حاوی ۷۰ درصد الکل به بالا یا محلول سفید کننده استفاده کرد. قبل از ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی و حساس به دستورالعمل‌های خاص آن توجه کنید. کف اتاق بیمار کرونایی منبع مهم آلودگی است. برای ضد عفونی کردن اتاق بیمار، ۳ ساعت بعد از خروج فرد، ابتدا کف اتاق را با مواد ضدعفونی کننده یا مایع سفید کننده سطوح تمیز کنید؛ همچنین در نظر داشته باشید که ضدعفونی‌کردن باید از یک طرف شروع و به طرف دیگر ختم شود. برای پاک‌سازی وسایل، از مایع ضدعفونی کننده در ظرف اسپری‌کننده استفاده نکنید زیرا ممکن است قطرات اسپری باعث پراکندگی ویروس شود. بعد از ضدعفونی کردن مکان قرنطینه و وسایل بیمار مبتلا به کرونا، لباس‌های خود را شسته و سپس دوش آبگرم بگیرید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.