هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / نکات مهم در شستن و ضدعفونی‌ کردن توت فرنگی
نکات مهم در شستن و ضدعفونی‌ کردن توت فرنگی
1399/06/19

نکات مهم در شستن و ضدعفونی‌ کردن توت فرنگی

به عنوان یک دوست‌دار توت فرنگی، یکی از دشوارترین واقعیت‌هایی که می‌توانم بپذیرم این است که توت فرنگی در لیست سالانه دوازده محصول کشاورزی آلوده، هر سال رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد. (لیست دوازده میوه آلوده، یک فهرست سالانه از دوازده محصولی است که بیشترین میزان بازمانده سموم دفع آفات کشاورزی را در خود جای می‌دهند.) اول شدن توت فرنگی در این لیست هیچگاه نقض نشده است. البته این ابدا بدان معنی نیست که باید از خوردن توت فرنگی چشم‌پوشی کنیم. توت فرنگی به علت دارا بودن ویتامین ث، فولات (B9)، منگز و پتاسیم دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. همچنین یافته‌های جدید نشان می‌دهند توت فرنگی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به سلامت قلب کمک می‌کند. بنابراین، حتی اگر توت فرنگی در جایگاه نخست لیست سالانه دوازده میوه آلوده قرار بگیرد، مهم است که به خوردن آن ادامه دهیم. برای اینکه مطمئن شوید قرار است از خوردن توت فرنگی بدون سموم دفع آفات لذت ببرید، می‌توانید توت فرنگی‌های خود را از مراکز فروش محصولات ارگانیک خریداری کرده و همچنین مراقب باشید که توت فرنگی را قبل از مصرف به درستی بشویید. با این مقاله هوم پلاس بیشتر همراه باشید تا با شستشوی صحیح این میوه خوشمزه را بهتر آشنا شوید.

روش شستن توت فرنگی

روش شستن توت فرنگی

بیشتر توت فرنگی‌ها را نباید تا پیش از رسیدن موعد مصرف شست. آب اضافی می‌تواند باعث فساد زودرس میوه‌های ظریف و غنی از آنتی اکسیدان، مانند زغال اخته، تمشک و توت فرنگی، شود. هرچند توت فرنگی‌ برای شستشوی سریع، به اندازه کافی محکم است، اما برای انجام این‌ کار تا فرا رسیدن موعد مصرف صبر کنید. نگه داشتن یک بسته توت فرنگی در زیر آب روان روشی درستی برای شستن توت فرنگی نیست: فشار آب می‌تواند با فشار آوردن بر توت فرنگی‌ها آن‌ها را له کند، خصوصا اگر در یک ظرف پلاستیکی و روی یکدیگر چیده شده باشند. علاوه براین، قطرات اضافی آب پس از پایان شستشو در بسته‌بندی باقی مانده و باعث خیس ماندن توت فرنگی‌ها می‌شوند. در عوض، یک کاسه بزرگ را با آب سرد پر کنید، سپس توت‌ فرنگی‌ها را با ملایمت در آبکش قرار داده و آن را در کاسه آب قرار دهید. نتیجه یک شستشوی یکنواخت است که از بافت گوشتی توت فرنگی محافظت می‌کند. پس از آن، توت فرنگی‌ها را به یک ظرف هوابندی شده‌ی پوشیده از دستمال توالت منتقل کرده و در یخچال قرار دهید. سعی کنید برای اینکار ظرف بزرگ‌تری را انتخاب کنید که نیاز نباشد توت فرنگی‌ها روی هم قرار بگیرند.

روش شستن توت فرنگی

هرچند شستن توت فرنگی در آب، روش خوبی برای دفع آلودگی و گرد و خاک است، اما تکنیکی برای شستشوی عمیق‌تر نیز وجود دارد. از آن‌جا که توت فرنگی نزدیک سطح زمین رشد می‌کند و دارای بافتی اسفنجی و متخلخل است، ممکن است آلودگی‌ها را به صورتی در خود گیر بیاندازد که حتی پس از شستشوی سریع نیز ازبین نروند. برای اطمینان از تمیز شدن توت فرنگی‌ها، آن‌ها را در مخلوط ۳ به ۱ آب و سرکه سفید غرق کنید. این کار نه تنها برای شستن توت‌ فرنگی روشی بسیار کارآمد است، بلکه ماندگاری آن‌ را نیز افزایش می‌دهد. از خیساندن طولانی مدت توت فرنگی در مخلوط آب و سرکه خودداری کنید، زیرا پس از مدتی توت فرنگی‌ها شروع به جذب عطر و طعم سرکه می‌کنند. پس از پایان آبکشی، توت فرنگی‌ها را به ملایمت، ولی کامل، روی یک دستمال توالت یا دستمال کاغذی خشک کنید.

چرا باید در شستن توت فرنگی دقت بخرج دهیم؟

با توجه به اینکه توت فرنگی یکی از بزرگترین متهمان در زمینه باقیمانده سموم دفع آفات است، همیشه باید توت فرنگی‌ را قبل از خوردن به خوبی تمیز کرد. هرچند توصیه می‌شود توت فرنگی را به صورت ارگانیک خریداری کنید، اما احتمالا همچنان لازم باشد آن را پیش از مصرف بشویید. گزارش سالانه کارگروه محیط زیست (EWG) نشان می‌دهد که توت فرنگی بیشترین میزان آلودگی به سموم دفع آفات را در بین محصولات کشاورزی دارا است. یافته‌های این کارگروه نشان می‌دهد که تقریبا ۷۰ درصد توت فرنگی‌ها حاوی بقایای سموم دفع آفات هستند و حداقل ۲۰ نوع سم مختلف در آن‌ها قابل شناسایی است. با توجه به این یافته‌ها، اکنون پاسخ دادن به این پرسش که "چرا باید در شستن توت فرنگی دقت بخرج دهیم؟" آسان‌تر است: بر اساس یافته‌های مرکز جهانی علوم و محیط زیست (CSE)، شستشوی توت فرنگی با آب سرد، ۷۵ تا ۸۰ درصد از باقی‌مانده سموم دفع آفات را از بین می‌برد.

 

تمیز کردن و شستن توت فرنگی

استفاده از آب و نمک

استفاده از آب و نمک

در چند ماه اخیر، یک جریان فراگیر در رابطه با شستن توت فرنگی در اپلیکیشن تیک‌تاک شکل گرفت. افراد مختلف توت فرنگی‌های خود را در آب نمک می‌شستند تا نشان دهند چه حشراتی درون توت فرنگی زندگی می‌کنند. هنگامی که شما توت فرنگی را در یک محلول آب نمک ۱۰ درصد (یا یک محلول ۴ به یک آب و سرکه سفید به همراه ۱۰ درصد نمک) خیس می‌کنید، توت فرنگی مگس‌های میوه‌ای که در سطح و داخل بافت آن قرار گرفته‌اند را از منافذ خود بیرون می‌اندازد. بعد از حدود ۵ دقیقه گذاشتن توت فرنگی در محلول آب نمک، خواهید دید که کرم‌های کوچکی از توت فرنگی بیرون می‌ریزند. این کرم‌ها، نوعی مگس میوه هستند که تنها در میوه‌های رسیده زندگی نکرده و تخم‌های خود را درون میوه‌های تازه نیز می‌گذارند. ترسناک است؟ بله. اما اگر نمی‌خواهید مگس میوه بخورید، یک آب نمک ۵ دقیقه‌ای ارزشش را دارد.

استفاده از سرکه سفید

یک حمام سرکه می‌تواند بقایای احتمالی سموم دفع آفات را که ممکن است روی توت فرنگی‌های شما باقی مانده باشد را ازبین ببرد. برای تهیه حمام آب و سرکه، ۱ فنجان سرکه سفید را با ۸ فنجان آب ترکیب کنید. توت فرنگی‌ها باید حداقل ۵ دقیقه در این حمام خیس بخورند. سپس آن‌ها را با آب سرد و روان آبکشی کرده و خشک نمایید.

ضدعفونی کردن توت فرنگی

ضدعفونی کردن توت فرنگی
  • تا فرارسیدن زمان مصرف، توت فرنگی‌ها را نشویید. علاوه براین، باید آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی بسته یا ظرف هوابندی شده در یخچال نگه دارید.
  • هنگام آماده کردن توت فرنگی‌ها برای مصرف، آن‌هایی که بیش از حد نرم هستند یا رنگ و بوی خوبی ندارند را از دیگر توت فرنگی‌ها جدا کنید.
  •  توت فرنگی‌ها را در یک صافی پهن قرار داده و آن‌ها را زیر جریان آب قرار دهید.
  • توت فرنگی‌ها را به طور مداوم حرکت دهید تا بقایای خاک یا مواد شیمیایی موجود در آن‌ها پاک شود. توت فرنگی‌ها را به مقدار زیاد آبکشی کنید.
  •  تا زمانی که توت فرنگی‌ها را ضدعفونی نکرده‌اید، گله (ساقه) آن‌ها را جدا نکنید. در غیر این‌صورت، میکروارگانیسم‌ها می‌توانند وارد بافت توت فرنگی شده و فرآیند ضدعفونی کردن موثر نخواهد بود.
  • همچنین درنظر داشته باشید، برخی به اشتباه از مایع ظرفشویی برای ضدعفونی سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از مایع ظرفشویی می‌تواند به بافت میوه آسیب وارد کند و باعث فاسد شدن سریع سبزیجات و میوه‌ها شود.
  •  پس از شفاف شدن آب خروجی از صافی، آن‌ها را به طور معمول ضدعفونی کنید: چند قطره از ماده ضدعفونی سبزیجات را بر اساس دستورالعمل مندرج روی بسته‌بندی در آب حل کرده و توت فرنگی‌ها را در آن قرار دهید. توت فرنگی‌ها را برای مدت طولانی در محلول رها نکنید. نگه داشتن بیش از حد آن‌ها در محلول ضدعفونی کننده، بر قوام، رنگ و طعم توت فرنگی‌ها تاثیر می‌گذارد.
  •  پس از ضدعفونی کردن، توت فرنگی‌ها را از آب خارج کرده، خشک کنید و حالا می‌توانید گله (ساقه) توت فرنگی را ببرید (اینکار را با دست انجام دهید). حالا می‌توانید آن‌ها را با چاقو ببرید. توت فرنگی‌ها باید ظرف ۲ ساعت پس از برش، در یخچال قرار بگیرند. اگر مدت بیشتری کنار گذاشته شوند، باید آن‌ها را دور بریزید چرا که بسیار مستعد خراب شدن هستند.

نکاتی که باید در شستن توت فرنگی استفاده کنید

  • حیاتی‌ترین نکته در شستن توت فرنگی این است که آن‌ها را تا پیش از فرا رسیدن زمان مصرف نشویید. توت فرنگی دارای حالتی اسفنجی است و این خاصیت باعث می‌شود که تا حد ممکن رطوبت را به خود جذب کند. بنابراین اگر توت فرنگی‌های خود را ار قبل شسته و سپس ذخیره کنید، احتمال فاسد شدن آن‌ها بسیار افزایش می‌یابد.
  •  توت فرنگی‌ها را با ملایمت و بدون فشار دست بشویید. فشار دادن توت فرنگی می‌تواند باعث آسیب دیدن قوام آن و نفوذ آب یا مواد شوینده به درون توت فرنگی شده و فرآیند فاسد شدن آن را تسریع کند.
  • سعی کنید برای ذخیره‌سازی توت فرنگی‌ها در یخچال از ظرف بزرگ‌تری استفاده کنید تا نیاز نباشد توت فرنگی‌ها روی هم قرار بگیرند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.