هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / نحوه شستشو و تمیز کردن مبل در منزل
1399/05/26

نحوه شستشو و تمیز کردن مبل در منزل

بهترین روش شستشو و تمیز کردن مبل در خانه چیست

مبل‌های پارچه‌ای ظاهری چشم‌نواز دارند و دارای این قابلیت هستند که به راحت‌ترین نقطه‌ی هر خانه‌ای بدل شوند. اما وقتی نوبت به تمیز کردن مبل می‌رسد، می‌توانند به کابوسی بزرگ تبدیل شوند. امکان کثیف شدن مبل‌ها همواره وجود دارد، مگر آنکه همواره روکشی پلاستیکی رویشان بکشید. اما اگر تصمیم گرفته‌ باشید زیبایی مبلمان خود را پنهان نکنید، دیر یا زود باید فوت و فن تمیز کردن مبل را بیاموزید. هوم پلاس نکات زیر به شما پیشنهاد می‌کند تا مبلمان و صندلی‌های خود را تا سال‌ها تمیز و چشمگیر نگه دارید:

تمیز کردن گرد و خاک مبل

تمیز کردن گرد و خاک مبل

تبدیل کردن فرآیند جاروبرقی کشیدن به بخشی معمول از تمیز کردن مبل، بهترین و ساده‌ترین روش برای مقابله با آشغال‌های ریز و گردوخاک مبل است. برای این‌کار می‌توانید از جاروبرقی دستی، سری مخصوص مبلمان که در برخی جاروبرقی‌ها وجود دارد، یا هر وسیله‌ی دیگری که دارای مکش است استفاده کنید. با استفاده از سری مناسب می‌توانید به تمام شکاف‌ها و فرورفتگی‌های مبل خود دسترسی پیدا کنید. تمام سطح کوسن‌ها را جارو بکشید و در صورت امکان، آن‌ها را جدا کرده سطح زیرین مبل را نیز جارو بکشید. اگر حیوان خانگی دارید و می‌خواهید تا آنجا که ممکن است از جدا شدن موها اطمینان حاصل کنید، در انتها سطح مبل را با یک غلطک پرزگیر کاملا تمیز کنید. در همین حال، اگر مشاهده کردید ذرات گرد و غبار یا آشغال‌های ریز همچنان به سطح مبل چسبیده‌اند، می توانید آن‌ها را با استفاده از یک برس جدا کنید. برس را به‌صورت دایره‌ای روی سطح مبل بکشید تا هرگونه خاک یا لکه‌های قابل‌مشاهده جدا شوند. به آرامی شروع کنید و در صورت لزوم فشار را افزایش دهید.


مقاله "پاک کردن لکه خون از لباس و مبل" هوم پلاس را مطالعه کنید!


استفاده از برس نرم روی مبل

اگر احساس می‌کنید به تمیزکاری بیشتری نیاز است، می‌توانید از یک پاک‌کننده‌ فرشِ خشک به همراه کمی بیکینگ پودر استفاده کرده و برای جلوگیری از آسیب دیدن بافت مبل، با استفاده از یک برس نرم سطح مبل را تمیز کنید. هرچند می‌توانید از برس مخصوص تمیزکردن فرش و مبلمان استفاده کنید، اما هر نوع برس نرم و تمیز نیز می‌تواند کارتان را راه بیاندازد.

پرزگیری کردن مبل

پرزگیری کردن مبل پرزگیری ممکن است دشوارترین قسمت فرآیند تمیز کردن مبل باشد. هیچکس مایل نیست به قیمت ازبین رفتن پرزها، به بافت مبلمان خود آسیب بزند. خوشبختانه می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های زیر، به راحتی و بدون آسیب زدن به بافت مبل، پرز‌ها را ازبین ببرید. توصیه می‌کنیم ابتدا از روش دستکش ظرفشویی (یا هر نوع دستکش لاستیکی) شروع کنید، چرا که احتمال آسیب دیدن بافت مبل در این روش بسیار اندک است. ابتدا دستکش‌ها را پوشیده و سپس مبل را به خوبی مالش دهید. الکتریسیته‌ی ساکن حاصل از مالش، دستکش شما را به یک "رسانا" تبدیل کرده و پرزها را جذب می‌کند. البته همچنان نیاز دارید توده‌های پرز را از لبه‌ی مبل جدا کرده و دور بریزید. این روش آسان‌ترین و ملایم‌ترین راه برای پرزگیری مبل است. اگر دستکش لاستیکی ندارید، نمدار کردن مبل با مخلوط آب و نرم‌کننده‌ی پارچه را امتحان کنید. این روش هم نتیجه ای مانند استفاده از دستکش لاستیکی ایجاد می‌کند، با این تفاوت که مجبور هستید پرز‌ها را با دست جدا کنید.

تمیز کردن سطوح غیر پارچه ای

بسیاری از مبل‌ها دارای سطوحی از جنس چوب یا مواد دیگر هستند که باید از تمیز شدن آن‌ها نیز اطمینان حاصل کرد. بهتر است از محصول تمیز‌کننده‌ی متناسب با سطح موردنظر استفاده کنید، اما اگر نخواهید سخت‌گیری کنید،یک تمیز‌کننده‌ی همه‌کاره نیز کافی خواهد بود. اگر از اسپری استفاده می‌کنید و مساحت سطح موردنظر هم زیاد نیست، بهتر است به‌جای اسپری مستقیم، دستمال کاغذی را به تمیزکننده آغشته کرده و روی سطح بکشید. این‌کار از آسیب دیدن ناخواسته‌ی بافت مبل جلوگیری می‌کند.

لکه گیری روی مبل

هرچه زودتر اقدام به‌ تمیز کردن لکه‌ها کنید، شانس موفقیت‌تان بیشتر است. اگر بلافاصله به‌سراغش بروید، ممکن است یک دستمال کشیدن ساده نیز برای خلاصی از شر لکه کافی باشد. اگر بافت مبل‌هایتان نسبت به‌ آب حساس نباشد، می‌توانید از تکنیک‌ها و محلول‌های خانگی متنوع نیز استفاده کنید.پیش از شروع لکه‌گیری، سطح مورد نظر را جاروبرقی بکشید تا خطر گسترش لکه کاهش یابد. و همواره به‌یاد داشته باشید: تکنیک موردنظر خود را ابتدا در یک نقطه‌ی کوچک از مبل که در معرض دید نیست امتحان کنید.

تهیه محلول شستشوی مبل

تهیه محلول شستشوی مبل

محلول سرکه و هیدروژن پراکسید

قبل از شروع، اطمینان حاصل کنید که رنگ مبل تیره نباشد، چراکه ممکن است هیدوژن پراکسید رنگ بافت را کمی روشن‌تر کند. در این‌صورت، هیدروژن پراکسید را کنار گذاشته و تنها از سرکه استفاده کنید. روش پایه‌ای تهیه‌ی محلول برای تمیز کردن مبل به‌این صورت است: ۴ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید را به ترکیبی مساوی از آب و سرکه اضافه کنید. محلول را در یک بطری اسپری ریخته و آن را حسابی تکان دهید. ابتدا سطح مبل را جاروبرقی بکشید تا هیچگونه گرد و غباری روی آن باقی نماند. سپس محلول را روی لکه اسپری کنید. اجازه دهید محلول برای مدتی روی لکه باقی بماند، اما نه به‌اندازه‌ای که خشک شود و در انتها با استفاده از دستمال کاغذی لکه را پاک کنید. این فرآیند را تا ازبین رفتنِ کامل لکه ادامه دهید. برای تمیز کردن عادی نیز می‌توانید تمام سطح مبل را به سرکه آغشته کرده و سپس با ترکیب بخارشویی و مکش، آن را تمیز کنید.


مقاله "راهنمای پاک کردن لکه روغن و چربی از لباس و مبل" را از دست ندهید!


محلول جوش شیرین

اگر مبل شما خیلی کثیف نیست و تنها کمی گردوخاک رویش نشسته، می توانید از جوش شیرین برای تمیز کردن مبل استفاده کنید. مقداری جوش شیرین روی مبل پاشیده و اجازه دهید برای یک ساعت روی بافت مبل باقی بماند. سپس مبل را جاروبرقی کشیده و یک مبل تمیز و تازه تحویل بگیرید! همچنین، جوش شیرین باعث ازبین رفتن هرگونه بوی نامطبوع از روی مبل شما نیز می‌شود.

محلول سرکه و جوش شیرین

از ترکیب سرکه و جوش شیرین می‌توان برای لکه‌گیری‌های نقطه‌ای روی مبل استفاده کرد. خمیری از سرکه و جوش شیرین درست کرده و چند دقیقه کنار بگذارید تا فرآیند کف کردنش متوقف شود. سپس خمیر را به میزان دلخواه رو لکه مالیده و بگذارید یک شب، یا حداقل ۳-۴ ساعت روی لکه باقی بماند. مخلوط سرکه سرکه و جوش شیرین خشک خواهد شد و می‌توانید به‌راحتی آن را با مکش تمیز کنید. اگر ردی از لکه باقی مانده بود، فرآیند را تکرار کنید.

استفاده از دستگاه بخار شوی

استفاده از دستگاه بخار شوی برای این کار تنها چیری که نیاز دارید یک بخارشوی خانگی است. پیش از استفاده، از بی‌خطر بودن بخار برای بافت مبلمانتان مطمئن شوید. توجه داشته باشید از این که بافت مبل شما در برابر آب مقاوم است، نمی‌توانید مقاوم بودن آن در برابر حرارت را نیز نتیجه بگیرید. مانند دیگر تکنیک‌های تمیز کردن مبل، بخارشویی را ابتدا در یک نقطه‌ی کوچک از مبل که در معرض دید نیست امتحان کنید. روش استفاده:

  • ابتدا تمام سطح مبل را جاروبرقی بکشید. جارو کردن مبل پیش از شروع شستشو، فرآیند تمیز کردن مبل را بسیار آسان‌تر می‌کند. با این‌کار، به ذرات خاک و گرد و غبار اجازه نمی‌دهید فرآیند بخارشویی را مختل کرده و با قرار دادن سطحی تمیز در مقابل دستگاه بخارشویی، بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب می‌کنید.
  • هوای اتاق را در گردش نگه دارید. پنکه را روشن کرده یا تمام پنجره‌ها را باز کنید. این کار به گردش هوا کمک کرده و از ایجاد لکه‌های مرطوب جلوگیری می‌کند.
  •  ابتدا یک نقطه‌ی کوچک از مبل که در معرض دید نیست را بخارشویی کنید. این نکته آنقدری مهم است که ارزش اشاره‌ی مجدد را داشته باشد.
  •  بگذارید مبل با هوای آزاد خشک شود. تا وقتی مبل همچنان مرطوب است روی آن ننشینید. پنجره‌ها را باز نگه دارید تا به خشک شدن مبل کمک کند. توجه داشته باشید که فرآیند خشک شدن مبل ممکن است تا یک شب به‌درازا بکشید.
  •  در انتها تمام سطح مبل را جاروبرقی بکشید. استفاده‌ی مجدد از مکش، پس از پایان بخارشویی، به شما اطمینان می‌دهد هرگونه گرد و خاکی که توسط بخارشویی از سطح مبل جدا شده است هم ازبین می‌رود. فقط توجه داشته باشید پیش از استفاده از جاروبرقی، مبل شما باید کاملا خشک شده باشد.

تمیز کردن انواع لکه‌های روی مبل

تمیز کردن انواع لکه‌های روی مبل

تمیز کردن لکه جوهر روی مبل

  • مرحله اول: مقدار کمی الکل را روی یک پارچه‌ی تمیز ریخته و لکه‌ی جوهر را به‌وسیله‌ی آن خیس کنید.
  • مرحله دوم: لکه را با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود. روند پاک کردن لکه به وسیله‌ی الکل را ادامه دهید (به مرحله اول مراجعه کنید).
  • مرحله سوم: هنگامی که لکه به‌طرز قابل توجهی محو شد، آن را با یک دستمال مرطوب آبکشی کرده و بگذارید خشک شود.

تمیز کردن لکه نوشابه روی مبل

  • مرحله اول: با استفاده از ترکیب آب و مایع ظرفشویی، یک محلول صابونی درست کنید.
  • مرحله دوم: یک اسفنج را در محلول فرو برده و آب اضافی آن را بچلانید. با استفاده از کمترین فشار ممکن، لکه را به‌آرامی پاک کنید.
  •  مرحله سوم: پیش از تکرار مرحله‌ی دوم، با استفاده از یک حوله‌ی تمیز رطوبت اضافی را جذب کنید. تا پاک شدن کامل لکه، به تکرار مراحل دوم و سوم ادامه دهید.
  • مرحله چهارم: ناحیه‌ی موردنظر را با استفاده از یک حوله مرطوب آبکشی کنید و بگذارید در معرض هوای آزاد خشک شود.

تمیز کردن لکه چربی روی مبل

  • مرحله اول: با استفاده از یک چاقوی کره‌خوری یا لبه‌ی قاشق، هرگونه چربی خشک شده را جدا کنید.
  • مرحله دوم: مقدار کمی از مایع ظرفشویی را روی مرکز لکه ریخته و با استفاده از انگشت خود آن را پخش کنید تا بقیه‌ی ناحیه آسیب‌دیده را نیز بپوشاند.
  •  مرحله سوم: با استفاده از یک مسواک، لکه را به‌آرامی پاک کنید.
  •  مرحله چهارم: پیش از آبکشی با حوله‌ی مرطوب، از یک حوله‌ی خشک استفاده کرده و مقداری از رطوبت را جذب کنید.

تمیز کردن لکه خون روی مبل

  • مرحله اول: حوله‌ای تمیز را نمدار کرده و به‌آرامی روی لکه فشار دهید تا آن ناحیه مرطوب شود.
  • مرحله دوم: آب و هیدروژن پراکسید را در یک کاسه به نسبت مساوی ترکیب کرده و هم بزنید. با استفاده از قاشق، محلول را روی لکه بمالید.
  •  مرحله سوم: از یک مسواک تمیز استفاده کرده و با حرکات ملایم و دایره‌ای، لکه را ازبین ببرید.
  •  مرحله چهارم: ناحیه‌ی موردنظر را به آرامی با یک حوله خشک مالش دهید تا هرآنچه از لکه باقی مانده است را برداشته و ازبین ببرید.
  • مرحله پنجم: مواد تمیزکننده را با یک حوله‌ی مرطوب آبکشی کنید.
   
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.