هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چطور لکه‌های آب را از سینک و شیرآلات پاک کنیم؟
سینک و شیرآلات
1398/12/12

چطور لکه‌های آب را از سینک و شیرآلات پاک کنیم؟

آب سخت، آبی پر از املاح و ناخالصی های مختلف مثل آهک، سیلیس و کلسیم است. پس از خشک شدن رد قطرات این آب بر روی بسیاری از سطوح از جمله سطوح استیل مثل سینک و شیرآلات ، اثر این املاح معدنی به شکل لکه‌هایی سخت و آهکی بر سطوح آشپزخانه و سینک می‌ماند.

با این حال می توان با روش‌هایی خانگی، بدون استفاده از پاک کننده ‌های قوی شیمیایی، به پاک کردن این لکه‌های بیشمار اقدام کرد. با شستشوی روزانه سینک و شیرآلات به روشی ساده، درخشندگی و نظافت به آشپزخانه و سرویس بهداشتی خانه برمی‌گردد. برای نظافت این موارد  می‌توانید به روش زیر اقدام کنید.

سینک و شیرآلات

وسایل مورد نیاز برای شستشو:

اسفنج- دستمال- محلول آب سرکه یا محلول سرکه و جوش شیرین یا شوینده های رایج

  • سینک ظرفشویی را با آب تمیز شستشو دهید. برای پاک کردن لکه‌های متفرقه از اسفنج استفاده کنید و خاک آن را بگیرید.
  • یک دستمال تمیز را با الکل یا سرکه سفید مرطوب و آغشته کنید. پارچه‌ را بر لکه‌های سخت و آهکی آب بکشید و مدتی بگذارید بماند.
  • پارچه آغشته به الکل یا سرکه را روی هر لکه ای که باقی مانده بگذارید. اجازه دهید الکل یا سرکه به مدت پنج دقیقه لکه‌ها را خیس و آن ها را سست کند، سپس لکه ها را با دستمال پاک کنید.
  • می توانید لکه‌های باقی مانده را با یک پاک کننده شیمیایی مثل ژل تمیز کننده یا مایع ظرفشویی یا وایتکس پاک کنید.
  • روش دیگر ، استفاده از محلول جوش شیرین و آب به عنوان یک پاک کننده لکه‌های سخت است. حلال را به آرامی با یک اسفنج مرطوب روی لکه‌های آب بکشید تا از بین بروند. بعد از آن سینک ظرفشویی با شیر آلات را با آب تمیز بشویید.
  • سینک ظرفشویی را بعد از هر بار استفاده با یک دستمال تمیز خشک کنید. لکه های آب فقط در صورت تشکیل قطره های آب روی سطوح، تبدیل به لکه‌های سخت املاح روی سطوح فولادی و استیل می‌شوند.
  • بعد از هر بار شستشوی ظروف در آشپزخانه یا گرفتن دوش در حمام، سعی کنید سطوح خیس را از لکه‌های آب پاک کنید. به این ترتیب از افزایش میزان املاح قطره‌ های آب و سخت تر شدن آن ها به مرور جلوگیری می شود.
  • مرحله آخر برای سخت‌ترین لکه‌های آهکی آب، استفاده از پاک کننده ای با اسید هیدروکلریک است. این باید آخرین راه حل باشد ، زیرا هیدروکلریک اسید یک ماده شیمیایی سخت است. اطمینان حاصل کنید که هوای آشپزخانه یا حمام به خوبی تهویه می‌شود. پنجره ها را باز کنید و تهویه‌ها را روشن کنید. سپس محل پاک شده را با پاک کننده مناسب اسپری کنید. آن را پاک کنید، سپس سطح آن را با آب بشویید و خشک کنید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.