هوم پلاس / مجله آنلاین / شستشوی لباس / نکات شستشوی کاپشن چرم
1399/05/01

نکات شستشوی کاپشن چرم

پوشیدن لباس‌های چرم در روزهای سرد سال همیشه مد بوده و هرگز تکراری نمی شود. از سوی دیگر شستن لباس‌های چرم، از کاپشن گرفته تا کت و پالتو و دستکش همیشه دغدغه جدی ای بوده و بسیاری از ما با شستشوی اشتباه به این لباس های گران قیمت آسیب رساندیم و حتی آنها را غیر قابل استفاده کردیم. دلیل این امر حساس بودن جنس چرم نسبت به برخی از مواد شوینده می باشد. یادمان باشد که روش اشتباه شستن چرم، منجر به پوسته پوسته شدن و چروک شدن و آب رفتن آن می‌شود. در این مقاله می خواهیم شما را با روش صحیح شستشو و غیره آشنا کنیم.

نحوه نگهداری و شستشوی کت ها و پالتوهای چرمی

استفاده از آب و صابون

یادمان باشد که لباس های چرمی را نمی توانیم به سادگی داخل ماشین لباسشویی بیندازیم، به این خاطر که این عمل سبب چروک شدن، ایجاد ترک و پیچ و تاب خوردن کت می شود.

یک محلول صابونی ملایم درست کنید. کافیست مقدار کمی آب گرم نه داغ، در یک ظرف بزرگ مانند تشت بریزید و به آن مقداری صابون و حدود دو قاشق چای خوری مایع ظرف شویی اضافه کنید. تا وقتی که صابون به خوبی حل شود، محلول را هم بزنید.

محلول باید بسیار ملایم باشد که بتوانید بدون آسیب رساندن به کت آن را تمیز کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده میتواند موجب خراب شدن چرم شود و رنگ آن را از بین ببرد و ظاهری بی روح و رنگ پریده به لباس دهد.

استفاده از یک حوله یا اسفنج نرم و مرطوب

حوله یا اسفنج را در محلول صابونی ملایمی که درست کردید قرار دهید و بعد آن را فشار دهید، تا مایع اضافه از آن خارج شود. از حوله یا اسفنج نباید آب بچکد، فقط باید کمی مرطوب باشد. اگر اسفنج بیش از حد خیس باشد، آب در چرم اشباع می شود، به طوری که میتواند آسیب های زیادی به چرم وارد کند.

از پارچه نرم استفاده کنید

استفاده از پارچه های سفت و خشن ممکن است خراش هایی بر روی چرم ایجاد کند.

 لباس های چرمی را چگونه بشوییم؟

قسمت بیرونی کت را بشویید

دستمال مرطوب را در حرکات نرم و طولانی بدون فشار روی چرم بکشید. توجه ویژه ای به لکه های به جا مانده آب، قسمت های رنگ پریده و چربی و کثیفی های جمع شده روی چرم داشته باشید و بعد کل سطح چرم را تمیز کنید.

در صورت نیاز حوله را دوباره مرطوب کنید. محلول صابونی را از روی چرم پاک کنید و به آرامی خشک کنید. دوباره با آب تمیز لباس چرمی خود را بشویید، تا باقی مانده های صابون از روی آن پاک شوند.

هرگز چرم را در آب غوطه ور نکنید. مطمئن شوید که قطرات آب بر روی آن باقی نمانده باشند. به آرامی حوله نرم و خشک را روی لباس چرم حرکت دهید تا کاملا خشک شود. لباس را روی چوب لباسی بیاندازید و در کمد آویزان کنید تا کاملا خشک شود. دقت نمایید که گرما و نور مستقیم خورشید میتواند برای چرم بسیار مضر باشد به خصوص که اگر آن را مرطوب کرده باشید، بنابراین در خشک کن ماشین یا دستگاه های خشک کن هم نیندازید.

استفاده از تمیز کننده مخصوص چرم

یک تمیز کننده مخصوص چرم بخرید که شامل مواد اولیه ای باشد که کثیفی ها و لکه ها را پاک کند و یک روغنی که برای سالم و نرم نگه داشتن چرم موثر باشد.

محلول مخصوص را روی چرم بریزید. به اندازه یک سکه از شستشو دهنده را روی قسمت کثیف چرم اسپری کنید. تمیز کننده های چرم به صورت ژل، اسپری یا شبیه به قالب صابون هستند.

در صورت استفاده از هر نوع از این پاک کننده ها همیشه با حداقل مقدار پاک کننده شروع کنید و در صورت نیاز بیشتر استفاده کنید. محلول پاک کننده را بر روی چرم بمالید.

یک حوله تمیز و نرم بردارید و پاک کننده چرم را بر روی سطح چرم بمالید و به آرامی به شکل دایره وار به سمت بیرون بکشید تا استفاده از پاک کننده باعث شود تا تمامی کثیفی ها و لکه های خشک شده آب از روی چرم پاک شوند.

تا زمانی که پاک کننده به طور کامل جذب شود مالش را ادامه دهید. اضافی محلول را پاک کنید. از یک حوله جداگانه برای پاک کردن باقی مانده مواد پاک کننده چرم از روی لباس استفاده کنید، پس از استفاده از پاک کننده های مخصوص چرم نیازی به آبکشی وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که همواره لباس های چرمی را باید مرطوب نگه داشت و از آنها محافظت نمود، که در این صورت برای مدت طولانی به بهترین شکل باقی مانده و قابل استفاده خواهند بود.

به برچسب داخل لباس چرمی دقت کنید

دستور العمل نوشته شده بر روی برچسب را با دقت مطالعه کنید. مثلا اینکه تا چه مقدار در برابر آب مقاوم است. همچنین بر اساس جنس و نوع چرم توضیحات و اخطار هایی داده شده است و در بیشتر مواقع نیز روش مطلوب شستشو درج گردیده است. روش دستور داده شده بر روی لباس را انجام دهید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس چرمی، آن را ضد آب کنید، مهم نیست که جنس چرم شما از چه نوعی باشد، شما باید به صورت دوره ای یک ماده ضد آب بر روی آن اسپری کنید. این کار منافذ خالی چرم را پر میکند، آب به سادگی بیرون میزند و از روی چرم غلت میخورد، دراین صورت لباس چرمی شما برای پوشیدن بد به نظر نمی رسد.

در روزهای بارانی بهتر است از لباس چرمی استفاده نکنید زیرا رطوبت زیاد، طول عمر لباس چرمی شما را کم می کند. از یک حالت دهنده چرم برای البسه چرمیتان استفاده کنید. حداقل سالی یک بار از کرم حالت دهنده چرم برای تمام سطوح لباس چرمیتان استفاده کنید.

استفاده از حالت دهنده های چرم، از لباس شما در برابر رطوبت محافظت میکند و آن را نرم و انعطاف پذیر کرده و مانع ترک خوردن و ترکیدگی چرم میشود.

چگونه چرم های نازک را بشویید

برای جلوگیری از آسیب رساندن به چرم های نازک یا درست شده از پوست بره و جیر، آنها را به خشکشویی ببرید، که دارای تجهیزات کامل هستند و قابلیت پاک کردن حتی سرسخت ترین لکه ها را دارند و نیازی نیست که نگران چروک یا پاره شدن چرم باشید.

چرم های نازک و جیر را پولیش ندهید، زیرا بافت دائمی آنها را از بین می برید.

هرگز از پولیش کفش برای البسه چرمی استفاده نکنید، حتی اگر برای کفش های چرمی ساخته شده باشد.

نحوه نگهداری از لباس های چرم

در صورت عدم استفاده از لباس چرمی، آن را در کیسه مخصوص لباس بگذارید، به چوب لباسی آویزان کنید و در جای خشک و خنک قرار دهید. سالی یک بار آن را تمیز و به آن رسیدگی کنید.

اگر مطابق راهکارهای ارائه شده به خوبی از لباس چرمی تان نگهداری کنید، میتوانید برای سال های طولانی با بهترین کیفیت از آن استفاده کنید.

اگر لباس چرمی تان را که کنار گذاشته اید چروک شده است، یک حوله روی آن بگذارید و با حرارت ملایم آن را اتو کشی کنید یا وقتی که میخواهید دوش آب گرم بگیرید، آن را در حمام آویزان کنید. گرما و رطوبت به طور طبیعی چروک ها را باز میکند.

شستن لباس چرم و رها شدن از شر کپک

کپک یا کپک های قارچی میتوانند به آسانی یک کت چرمی گران قیمت را نابود کنند. قبل از انجام اقدام شستشوی منظم لازم به این است که اول فکری به حال کپک ها بکنید، برای از بین بردن این کپک های نامطبوع مقدار مساوی از آب و الکل را قاطی کنید و در بطری اسپری بریزید.

مقداری از مخلوط آب و الکل را بر پارچه مرطوب و تمیز اسپری کنید و روی نواحی ای که تحت تاثیر کپک قرار گرفته اند، بگذارید. از یک پارچه تمیز و سفید بدون کرک برای تمیز کردن چرم استفاده کنید و اگر کثیف شد پارچه را عوض کنید و بگذارید لباس چرمی در هوا خشک شود.

نکات مهم برای لباس های چرمی

اگر لباس چرمی تان خیس شد، آویزانش کنید تا در فضای خانه خشک شود. چیزهایی که در جیب لباس چرمی تان هست را در بیاورید تا جیب های خیس چرمی کش نیایند. اگر چرم به طور کامل خیس شده است، پس از خشک شدن از حالت دهنده استفاده کنید.

از گیره لباس برای چرم استفاده نکنید.

چرم را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که چرم می تواند نفس بکشد.

اگر در معرض هوای خشک باشد عمر بیشتری می کند.

هرگز چرم را در کیسه پلاستیکی نگذارید و یا ورقه پلاستیکی در زیرش نگذارید.

اگر برای مدت کوتاهی چرم را در کیسه پلاستیکی قرار دادید در اسرع وقت چرم را بیرون بیاورید تا هوا بکشد.

میتوانید چرم را در داخل کمدتان اگر گرم نباشد، نگهداری کنید.

چرم را از حشره کش ها و نفتالین دور نگه دارید، به این علت که آنها قابلیت جذب حشره کش را دارند و اگر این اتفاق بیفتد بو و سم آن از چرم بیرون نمی رود.

اگر میخواهید که چرم را برای مدت طولانی بدون استفاده کنار بگذارید، حتما از قبل به اتوشویی بدهید تا از هر گونه کپک یا آفت پاک شود، تا احتمال حمله آفت ها کاهش یابد و مرتبا جایی که چرم را در آن گذاشتید را چک کنید تا آفت نزده باشد.

  گردآوری پگاه باقری- واحد توسعه برند گروه صنعتی پاکشو
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.