هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / راهنمای کامل طرز کار ماشین ظرفشویی
1399/07/06

راهنمای کامل طرز کار ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از کارآمدترین ابزار موجود در آشپزخانه برای صرفه جویی در وقت و انرژی به شمار می رود. شستن ظروف در ماشین ظرفشویی، انرژی و آب بسیار کمتری نسبت به شستشو با دست مصرف می کند. اما هرچقدر هم ماشین شما پیشرفته و اتوماتیک باشد، اگر ظروف کثیف به درستی در آن چیده نشوند و از شوینده های مناسب استفاده نشود، ماشین شما کارآیی لازم را نخواهد داشت. هیچ چیز بدتر از این نیست که در پایان چرخه شستشو درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و با ذرات چسبیده و لکه های آبی مواجه شوید که به شستشوی مجدد نیاز دارند. انتخاب بهترین شیوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی از بحث های اختلاف برانگیز میان افراد خانه دار است. در واقع یکی از راه های بررسی و انتخاب بهترین ماشین در بازار، این است که میزان آسان بودن چیدن ظروف در آن را بررسی کنیم. بعد از هزاران چرخه شستشو و ساعتها تجربه، هوم پلاس در این مطلب به شما بهترین راه های چیدن ظروف و شوینده های مناسب برای استفاده در ماشین ظرفشویی را معرفی می کند.

مراحل گام به گام استفاده از ماشین ظرفشویی

  • ظروف کثیف را در ماشین قرار دهید. مراقب باشید که برای بازوهای چرخان مزاحمتی ایجاد نشود و ظروف به درستی در قفسه ها قرار بگیرند.
  • یک قرص شستشو در محفظه قرار داده و درب آن را ببندید. اگر از قرصهای ۳ در ۱ استفاده نمی کنید، اطمینان حاصل کنید که نمک شستشو و مواد شوینده نیز در محفظه قرار گرفته باشند.
  • با استفاده از دکمه power ماشین ظرفشویی را روشن کنید.
  • برنامه شستشوی متناسب را انتخاب کنید.
  • در صورت نیاز، با استفاده از تایمر، میزان تاخیر در شروع چرخه شستشو را تعیین کنید.
  • درب ماشین را بسته و منتظر شروع به کار ماشین شوید.

تمیز کردن ظرف ها قبل از شستن ظروف با ماشین ظرفشویی

همانند ماشین لباسشویی، فرهای فندار و حتی اتومبیل هایمان، تمام وسایل در طول زمان کارآمدتر شده اند. روزی روزگاری، برای آنکه ماشین ظرفشویی شانس موفقیت بیشتری در شستشوی کامل آلودگی ها داشته باشد، تمیز کردن ظرف ها قبل از چیدن ظروف در ماشین ضروری بود. خوشبختانه این روزها، دیگر چنین ضرورتی وجود ندارد.

ماشین های ظرفشویی امروزی، دارای سنسورهایی برای تشخیص ذرات غذا هستند و ظروف را متناسب با میزان ذرات چسبیده به آن، پیش از شروع شستشو آبکشی می کنند. همچنین، فیلترهایی وجود دارند که جلوی ورود ذرات غذا به لوله تخلیه را گرفته و تنظیمات شستشو نیز هربار به طور اتوماتیک با میزان آلودگی های چسبیده به ظروف سازگار می شود.

یکی از اشتباهاتی که بین بسیاری از خانم‌های خانه‌دار رایج شده است، آبکشی کردن ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها داخل ماشین است. این کار علاوه بر آنکه باعث هدر رفت آب می‌شود، به دلیل زدودن چربی و کثیفی از سطوح ظرف باعث تماس بیشتر ماده شوینده با ظرف می‌شود. زیرا در تمامی مواد شوینده ذرات سختی وجود دارند که برای سابیدن و بهتر شسته شدن ظروف کثیف طراحی شده‌اند و در صورتی که ظرف‌ها قبل از چیده شدن در ماشین آبکشی شوند، این ذرات سخت روی ظروف کارآیی خود را ندارند و نحوه عملکرد آن برای زدودن کثیفی کاهش می‌یابد؛ تنها کاری که لازم است انجام دهید، جدا کردن تکه های بزرگ غذا و ریختن آنها به درون سطل زباله پیش از چیدن ظروف در ماشین است. می‌توانید با خیال راحت بقیه کار را به ماشین ظرفشویی بسپارید. در واقع، آبکشی دستی مقدماتی می تواند آب بیشتری نسبت به شستشوی ماشینی مصرف کرده و فایده اصلی خرید ماشین ظرفشویی، که صرفه جویی در مصرف آب است، را از بین ببرد.

استفاده از ماشین ظرفشویی

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

● بشقاب ها را در قفسه پایینی ماشین قرار دهید. آنها را به سمت داخل چیده و اگر خم می شوند، آنها را به سمت داخل و پایین خم کنید.

  • سعی کنید بین سطح بشقاب ها فاصله ی مناسب وجود داشته باشد تا جریان آب بتواند به خوبی از پس شستشو بربیاید.

● فنجان ها، لیوان ها و کاسه ها را با زاویه ای بچینید که از سمت پایین آب دریافت کنند و همزمان جای زیادی هم نگیرند.

● درپوش ظروف و تمام وسایل پلاستیکی را در قفسه بالایی قرار دهید.

● ماهیتابه ها و قابلمه ها را از سمت باز آنها رو به پایین، و در قفسه پایینی قرار دهید.

  • ماشین ظرفشویی را شلوغ یا پر نکنید.
  • در صورت نیاز، ظروف بزرگ را با دست شسته و یا در یک شستشوی جداگانه درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.

● سبد کارد و چنگال را در قسمت پایینی قرار داده و آنها را تا جای ممکن مجزا از یکدیگر بچینید.

  • کاردها و چنگالها را آزادانه توزیع کنید و سطوح آلوده قاشق ها و چنگال ها را از هم جدا کنید تا آب به آنها برسد. جدایی اهمیت دارد.
  • قطعات دراز کارد و چنگال می تواند مانع پاشش درست لوله ها، نازل ها و دستگاه های چرخان شوند. این موارد را باید در سبد بالایی قرار دهید.
  • ظروف بزرگتر را در قسمت بالای ماشین بگذارید. قاشق های بزرگ را همراه با کاسه ها رو به پایین مرتب کنید تا آب در آنها جمع نشود.

● تخته های برش و سینی های بزرگ را، در صورتی که در قفسه های مخصوص بشقاب ها جا نشدند، در قسمت بیرونی بخش پایین ماشین قرار دهید. ● برای نگه داشتن گیلاس های پایه دار از قفسه ایمنی پلاستیکی موجود در قسمت بالایی استفاده کنید.

● قبل از هر بار اجرا مطمئن شوید که بازوهای در حال چرخش و دستگاههای چرخان آزادانه بچرخند و هیچ چیز مانع لوله ها یا نازل ها نباشد.

● مخزن شوینده را، که معمولا در قسمت پایینی یا درون درب ماشین قرار گرفته، با ماده شوینده مناسب پر کنید.

  • اگر دو مخزن شوینده دارید، ابتدا مخزن قرار گرفته روی درب را پر کنید. نحوه کار این ماشین ها به گونه ای است که پس از یک آبکشی مقدماتی برای شل کردن ذرات چسبیده به ظروف، درب دستگاه دوباره باز می شود.
  • مخزن شوینده دوم را تنها در صورتی پر کنید که یا پیش از این در شستشوی ظروف به مشکل برخورده اید و یا با ظروف بسیار کثیفی سروکار دارید.

نکته: ماشین ظرفشویی را بیش از حد پر نکنید، ظروف را در فواصل منظم طوری در ماشین ظرفشویی قرار دهید که به همه آنها آب برسد.

بیشتر بخوانید: چگونه تخته گوشت پلاستیکی و چوبی را تمیز کنیم؟

نکات طلایی برای استفاده از ماشین ظرفشویی

شوینده مناسب برای استفاده در ماشین ظرفشویی

مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

یکی از مشکلات روزمره در استفاده از ماشین ظرفشویی، به جا ماندن لکه ها روی ظروف شسته شده است. مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی روشی آسان و سریع برای مقابله با لکه ها و رد قطره های آب روی ظروف پس از شستشو است. مایع جلادهنده نه تنها در شستشوی بهتر ظروف به شما کمک می کند، بلکه در انتها درخششی چشمگیر را روی ظروف باقی می گذارد. یکی از کارکردهای ماشین ظرفشویی، خشک شدن سریعتر ظروف است. مایع جلادهنده قطرات آب روی سطح ظرفها را به لایه هایی روان از آب تبدیل می کند. هنگام استفاده از مایع جلادهنده، زمانی که ماشین ظرفشویی در مرحله آبکشی، آب داغ را روی ظرف ها اسپری می کند، قطره های کروی آب روی سطح ظرف ها تشکیل نمی شوند. در عوض، لایه های روان آب از روی ظروف سر خورده، از آنها جدا شده و با کمک پمپ تخلیه از ماشین خارج می شوند.


خرید مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی هوم پلاس


طرز کار ماشین ظرفشویی

نمک ماشین ظرفشویی

سدیم موجود در نمک ظرفشویی، در ترکیب با گلوله های رزینی موجود در ماشین ظرفشویی شما، میزان سختی آب را کاهش می دهد. گلوله های رزینی دارای بار اتمی منفی و نمک ظرفشویی دارای بار اتمی مثبت است. کلسیم و منیزیم با یونهای سدیم عوض شده، سختی آب را از بین برده و آن را نرم می کنند. وقتی ذخیره گلوله های رزین در ماشین ظرفشویی کاهش می یابند، با افزودن نمک ماشین ظرفشویی آنها را دوباره تقویت می کنید و در نتیجه توان جذب سختی آبی افزایش می یابد. این امر به دو دلیل مهم است: اولا مواد شوینده ماشین ظرفشویی در آب نرم بهترین عملکرد را نشان می دهند، بنابراین نمک ظرفشویی به شما کمک می کند تا ظروف تمیزتری داشته باشید. دوم اینکه آب سخت می تواند به مرور باعث کدر شدن لیوان ها شده و همچنین قسمت های داخلی ماشین شما را با آهک مسدود کند.


خرید نمک ماشین ظرفشویی هوم پلاس


نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی

پودر ظرفشویی، همانطور که از نامش پیداست، نوعی شوینده است که به صورت فله ای یا پیمانه ای درون ماشین ظرفشویی شما ریخته می شود. این نوع شوینده در مواقعی که ظروف زیادی وجود ندارند و نیازی به یک چرخه کامل شستشو ندارید، جایگزین خوبی برای یک قرص کامل ظرفشویی به شمار می رود. پودرهای سنتی هنوز هم گزینه ای قابل اعتماد برای لکه بری و آبکشی آسان هستند. هرچند امکان دارد برای ظروف ظریفی همچون شیشه ها، کمی خشن محسوب شوند. بنابراین بهتر است برای شستشوی لکه های سوخته غذا از روی ماهیتابه ها و قابلمه ها از پودر ظرفشویی کمک بگیرید.

آموزش استفاده از ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی

قرص ظرفشویی عموما قرص هایی به شکل آجرهای فشرده کوچکی از پودر ظرفشویی هستند، هرچند برخی از آنها نیز بر خلاف پودر ظرفشویی، تا حدودی یا تماما از ژل ظرفشویی تشکیل شده اند. آنها را می توان در محفظه شوینده و یا درون محفظه اصلی شستشو قرار داد.


قیمت قرص ماشین ظرفشویی هوم پلاس


برنامه های شستشو در ماشین ظرفشویی

کلمات روی ماشین ظرفشویی در برندهای مختلف دارای معانی متفاوتی می باشند. عملکرد دکمه های روی ماشین ظرفشویی و اطلاعات جامع درباره معنی هر یک از کلمات روی ماشین ظرفشویی را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

Power: یکی از اصلی ترین دکمه های روی ماشین ظرفشویی در تمامی برندهاکه برای روشن کردن دستگاه کاربرد دارد.

Normal cycle: برای شستشوی ظروف به صورت معمول و بدون نیاز به افزایش دمای آب این برنامه اجرا می شود.

Auto/sensor/smart wash: یکی از کلمات روی ماشین ظرفشویی که البته در برخی برندها می توان آن را مشاهده کرد. برنامه شستشوی خودکار می باشد. به این معنی که مدت زمان شستشو و درجه حرارت آب به صورت خودکار و بر اساس حجم ظروف کثیف توسط دستگاه تعیین می شود.

Pots & pans: برای شستشوی ظروف بزرگ از قبیل قابلمه و تابه این برنامه کاربرد دارد.

Extra hot: از دیگر کلمات روی ماشین ظرفشویی که در برندهای مختلف به چشم می خورد. با فعال شدن این برنامه، دمای آب تا بیش از ۸۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند.

Sani wash/anti bacterial cycle: همان طور که از نام این برنامه مشخص است، برای شستشو در حالت ضد باکتری انتخاب می گردد. با فعال شدن این برنامه، دمای آب افزایش پیدا می کند.

Aqua sensor: از جمله دکمه های روی ماشین ظرفشویی می توان به دکمه حسگر آب اشاره کرد. با کمک این برنامه میزان کثیفی آب توسط حسگر سنجیده می شود. اگر آب بعد از شستشوی اولیه میزان کثیفی بالایی داشته باشد، تعویض می شود. در غیر این صورت برای شستشوی اصلی استفاده خواهد شد.

Intensive zone: از دیگر کلمات روی ماشین ظرفشویی که در برندهای مختلف وجود دارد. این برنامه برای شستشوی ظروف بزرگ کاربرد دارد.

Rinse sysle: برنامه آبکشی ظروف در ماشین ظرفشویی می باشد.

Child lock: قفل کودک از دکمه های روی ماشین ظرفشویی اکثر برندها می باشد که کاربرد زیادی دارد.

Eco/ ewash / Energy-Save: برنامه اقتصادی، این برنامه یکی از موارد سازگار با محیط زیست می باشد؛ شما با انتخاب این چرخه می توانید ظروف مختلف را با درجات مختلفی از لکه و آلودگی بشویید. برنامه اکو با طولانی تر کردن چرخه ی شستشو و در مقابل کاستن از دمای آب، در مصرف برق و آب صرفه جویی می کند. این چرخه می تواند در کاهش هزینه های ماهیانه ی قبض برق و آب به شما کمک شایانی کند، ولی اغلب افراد به دلیل طولانی بودن مدت زمان شستشو، از انتخاب آن خودداری می کنند که به طور مثال این زمان معمولاً حدود ۳ ساعت طول می کشد که حتی در برخی مدل ها به ۴ ساعت یا بیشتر نیز می تواند برسد.

Salt/ rinse: روشن شدن این دو چراغ به معنای پر کردن مخزن نمک و مایع براق کننده می باشد.

Super silence 40-45: برخی از برندها از قبیل بوش قابلیت عایق کردن صدا را ارائه می دهند به عبارت دیگر، با این قابلیت می توان صدا بین ۴۰ تا ۴۵ دسی بل را عایق کرد.

Delay start: یکی از دکمه های روی ماشین ظرفشویی بعضی برندها شروع با تاخیر می باشد با فعال شدن این برنامه می توان یک تا ۲۴ ساعت شروع کار دستگاه را به تاخیر انداخت.

Gentle:مشابه کلمه اکو در بعضی برندهاست. برای فعال سازی شستشو در حالت اقتصادی می توان این برنامه را انتخاب کرد.

Rinse & Hold: این برنامه معمولاً هنگامی کاربرد پیدا می کند که ظروف کثیف خود را در داخل ظرفشویی قرار داده اید و منتظر پر شدن آن هستید اما ممکن است با سخت شدن چربی و لکه های موجود بر روی ظروف پاک شدن آنان مستلزم زمان و انرژی بیشتری باشد؛ در این مواقع شما می توانید با انتخاب این گزینه، جت های آب را فعال کنید تا با پاشیدن آب بر روی ظروف تا پر شدن ظرفشویی، از افزایش ماندگاری جرم ها جلوگیری کند و تا حدی هم آنها را تمیز کند.

Pre-wash / Rinse only / Rinse Wash: برنامه پیش شستشو، این برنامه شامل یک چرخه کامل نمی باشد و صرفاً جهت شستشو ظروف بدون مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرد که گاهی از این گزینه برای شستشوی میوه ها نیز استفاده می شود. معمولاً از این گزینه قبل از استفاده از چرخه های دیگر استفاده می شود تا تکه های غذا یا چربی های سطحی از روی ظروف جدا شوند. البته شما می توانید از این برنامه در هنگامی که دستگاه کاملاً پر نشده است و چند ساعتی تا پر شدن آن باقی مانده است استفاده کنید.

Delicate / Glass / China / crystal / Light wash: ظروف شکننده مانند ظروف شیشه ای، کریستال و چینی نسبت به حرارت بالا حساس می باشند به همین دلیل یک برنامه جداگانه برای شستشو این قبیل ظروف طراحی شده است.

Quick / Express / Fast / Rapid / Turbo Wash: اگر احساس کردید در مدت زمانی کم باید لکه های روی ظروف را تمیز کنید، چرخه سریع شستشو می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد که غالباً حدود نیم ساعت زمان می برد و دمای آب نیز تا ۵۰ درجه سانتی گراد می رسد که بسته به زمان طی شده می تواند پاک کنندگی نسبتاً خوبی را به شما ارائه کند. برای دستیابی به چرخه ای کوتاهتر، معمولاً دستگاه از آب بیشتری استفاده می کند و در برخی موارد از زمان مربوط به خشک کن کاسته می شود. کوتاه شدن چرخه شستشو می تواند معایبی به دنبال داشته باشد که یکی از این موارد مرطوب بودن ظروف پس از اتمام چرخه می باشد؛ البته این نکته هم قابل ذکر است که چرخه سریع بیشتر برای ظروف شفاف شیشه ای یا چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اینکه سیستم طراحی ماشین ظرفشویی در برندهای مختلف با هم متفاوت بوده و هر یک دارای قابلیت های گوناگونی می باشند. در نتیجه، بهتر است برای آشنایی کامل با کلمات روی ماشین ظرفشویی، دفترچه راهنمای مربوطه را مطالعه کنید.

 تمیز کردن فیلتر‌های کف ماشین ظرفشویی

حداقل هفته ای یکبار فیلتر موجود در کف ماشین ظرفشویی را تمیز کنید، با گرفتن این فیلتر توسط ذرات غذا تخلیه آب با مشکل مواجه شده و باعث سوختن پمپ تخلیه در درازمدت می شود. ضمن اینکه باقیماندن ذرات غذا موجب بوی نامطبوع در ماشین ظرفشویی می گردد، در بسیاری مواقع گرفتگی بازو‌های آبپاش در ماشین ظرفشویی علت کدر شدن و کثیف ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی است و باعث می‌شود که مرحله آبپاشی به درستی انجام نشود، بنابراین توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار بازو‌های آبپاش را به خوبی تمیز کنید تا هر گونه گرفتگی نازل‌های آب برطرف شود.

روش شستشوی فیلتر ماشین ظرفشویی چگونه است؟

 طریقه مصرف نمک ماشین ظرفشویی

قسمت تخلیه که در کف ماشین ظرفشویی قرار گرفته است دارای یک توری از جنس استیل می باشد که این توری دارای منافذ بسیار ریزی است تا از ورود پسماندهای غذا به قسمت تخلیه جلوگیری کند اما ماندن پسماندهای غذا و جرم گرفتن این توری باعث رشد باکتری ها و ایجاد بوی نامطبوع در ماشین ظرفشویی می شود، به شما پیشنهاد می شود پس از هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی این توری را از پسماند غذاها خالی کنید و حتماً فراموش نکنید که هر چند وقت یک بار فیلتر ماشین ظرفشویی خود را با استفاده از یک برس و یا مسواک تمیز کنید. برای خارج کردن این فیلتر باید سبد پایین را خارج کنید، درب فیلتر را برخلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود و حالا می توانید فیلتر را در آورده و آن را نظافت کنید و بعد آن را در جای خود قرار دهید و آن در جهت عقرب های ساعت بچرخانید تا قفل شود و هر دو فلش طراحی شده، روبه روی هم قرار بگیرند. (مراجعه  به دفترچه راهنما)

گردآوری: علیرضا حیدری نکو، واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.