هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای
روش های تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای
1400/03/05

روش‌های تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای

اجاق گازهای شیشه‌ای جلوه زیبایی به آشپزخانه می‌دهند و معمولا تمیزتر از اجاق‌های گازی یا المنتی هستند. وقتی جوشیدن محتویات تابه و قابلمه منجر به پاشیدن مایعات و چربی بر روی اجاق می‌شود، هیچ گوشه یا سوراخی وجود ندارد تا آلودگی‌ها را به دام بیاندازد، تنها یک سطح صاف و قابل تمیز کردن وجود دارد که می‌توان همواره آن را درخشان نگه داشت. تمیز کردن گاز شیشه ای در نگاه اول بسیار راحت‌تر از سایر انواع اجاق‌ها به‌نظر می‌رسد.

اما اصطلاح "اجاق گاز شیشه‌ای" کمی نادرست است. در واقع این ماده مخلوطی از سرامیک و شیشه یا یک ماده چندبلوری است که باعث استحکام سطح گاز در برابر تغییرات سریع و مکرر دما می‌شود. سطح گاز شیشه‌ای اغلب رنگی، معمولا سیاه یا سفید، است و می‌تواند شفاف، مات یا نیمه مات باشد. بیشتر اجاق گازهای شیشه ای از سیم‌پیچ‌های گرمایشی-تابشی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود در عین داغ شدن مشعل، سطوح مجاور خنک بمانند و همین موضوع تمیز کردن گاز شیشه ای را آسان‌تر می‌کند. دلیل این اتفاق پایین بودن ضریب هدایت حرارت این اجاق‌ها است. هوم پلاس در این مقاله بهترین روش‌ها و راهکارهای خانگی برای تمیز کردن گاز شیشه ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای

در حالت ایده‌آل، سطح اجاق گاز شیشه ای باید بعد از هر بار استفاده تمیز شود. با پاک کردن سریع مایعات و لکه‌ها، می‌توان از تجمع و تثبیت سوختگی بر روی سطح شیشه جلوگیری کرد. چربی و جرم در صورت باقی ماندن بر روی سطح اجاق، به تدریج "پخته" شده و برداشتن آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. حتی اگر از اجاق خود استفاده زیادی نمی‌کنید، بایستی حداقل هفته‌ای یکبار به سراغ تمیز کردن گاز شیشه ای خود بروید. برای انجام این کار به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • پارچه میکروفایبر
  • اسفنج غیرساینده
  • تیغ
  • کاردک پلاستیکی
  • بطری اسپری
  • پاک کننده چند منظوره (به دلیل اهمیت توان چربی‌زدایی و از بین بردن لکه‌های قدیمی، در عین آسیب نزدن به سطح شیشه، توصیه می‌شود از پاک کننده چند منظوره هوم پلاس استفاده نمایید.)
  • جوش شیرین
  • کرم ترمیم کننده اجاق گاز شیشه ای (اختیاری)
  • اسپری گاز پاک‌کن (اختیاری)
  • مایع ظرفشویی (از آنجا که برای تمیز کردن گاز شیشه ای، بیش از مواد شیمیایی خورنده، به تولید کف و امکان آبکشی آسان نیاز داریم، توصیه ما استفاده از مایع ظرفشویی هوم پلاس با قابلیت آبکشی سریع و آسان است.)
  • سرکه سفید مقطر

آموزش تصویری مراحل تمیز کردن گاز شیشه‌ای

اگر تمیز کردن گاز شیشه‌ای به درستی انجام شود، تنها به چند ماده اولیه و لوازم تمیزکننده عادی نیاز دارید تا صفحه اجاق گاز خود را به درخشش روز نخست خود بازگردانید. اگرچه شیشه از دوام بالایی برخوردار است، اما کشیدن تابه و قابلمه روی سطح آن می‌تواند منجر به خراشیده شدن سطح شیشه شود. همچنین اصابت محکم اشیای سخت می‌تواند باعث ترک خوردن یا شکستن سطح اجاق گاز شیشه ای شما شود. با دنبال کردن آموزش گام به گام زیر، تمیز کردن گاز شیشه ای خود را به امن‌ترین و کارآمدترین شکل ممکن انجام دهید.

  1. اجاق گاز را خنک کنید

قبل از اقدام به تمیز کردن گاز شیشه‌ای خود، اجاق را خاموش کرده و اجازه دهید صفحه شیشه‌ای کاملا خنک شود.

 
  1. محلول پاک کننده را آماده کنید

هر چند می‌توانید برای تمیز کردن گاز شیشه ای خود از یک پاک کننده چند منظوره مناسب یا اسپری گاز پاک‌کن که حاوی مواد چربی‌زدا باشد استفاده کنید، اما می‌توانید با استفاده از مواد خانگی، محلول پاک کننده خود را نیز تهیه کنید.

یک فنجان آب جوش و یک فنجان سرکه سفید مقطر را درون یک بطری اسپری ریخته و 2/1 قاشق چای خوری مایع ظرفشویی هوم پلاس را به آن اضافه کنید. دلیل پیشنهاد مایع ظرفشویی هوم پلاس، توان چربی زدایی و پاک کنندگی بالای این شوینده است. علاوه بر توان چربی‌زدایی بالا، مایع‌ظرفشویی هوم پلاس با برش دادن پیوند میان ذرات جامد و سطح اجاق گاز شیشه ای، مواد غذایی سوخته یا چسبیده را به راحتی از روی سطح شیشه پاک می‌کند. بطری را به خوبی تکان دهید تا اجزای آن با یکدیگر مخلوط شوند. از این محلول می‌توان برای تمیز کردن گاز شیشه ای بعد از هر بار آشپزی استفاده کرد.

محلول پاک کننده را آماده کنید
  1. سطح اجاق را به محلول پاک کننده آغشته کنید

پاک کننده چند منظوره یا محلول خانگی خود را بر روی سطح شیشه اسپری کنید. یک یا دو دقیقه صبر کنید تا پیوند میان لکه‌های چربی و سطح شیشه شکسته شود. با استفاده از یک اسفنج غیرساینده، تمام سطح شیشه را با حرکات دایره‌ای پاک کنید.

  1. سطح اجاق گاز را آبکشی کرده و خشک کنید

اسفنج را به خوبی آبکشی کرده و باقیمانده صابون را از روی شیشه پاک کنید. آبکشی مواد شوینده از روی سطح اجاق بسیار مهم است، زیرا مواد شوینده نیز می‌توانند بر روی صفحه شیشه‌ای سوخته یا تثبیت شوند. کار را با استفاده از یک پارچه میکروفایبر خشک و تمیز کردن سطح شیشه تمام کنید.

  1. غذاهای سوخته را از بین ببرید

اگر هنوز نقاطی با غذای سوخته وجود داشته باشند، از بین بردن آن‌ها به تلاش بیشتری نیاز دارد. قبل از اینکه به سراغ روش‌های خشن‌تر بروید، با یک پاک کننده ساینده ملایم شروع کنید. خمیرهای تجاری‌ وجود دارند که حاوی مواد ساینده ملایم هستند و به خوبی از پس تمیز کردن لکه‌های تثبیت شده برمی‌آیند.

سرکه سفید مقطر را با آب رقیق کرده و بر روی مواد غذایی سوخته اسپری کنید. سپس محل لکه‌ها را با جوش شیرین بپوشانید و منتظر کف کردن ترکیب جوش شیرین و سرکه بمانید. یک حوله میکروفایبر را به آب داغ آغشته کرده و مخلوط سرکه و جوش شیرین را با حوله مرطوب بپوشانید. اجازه دهید حوله برای حداقل 15 دقیقه روی مخلوط باقی بماند.

غذاهای سوخته را از بین ببرید

سپس حوله را برداشته و از یک اسفنج غیرساینده برای مالش لکه‌ها استفاده کنید. جوش شیرین به عنوان ساینده به‌خوبی از پس جدا کردن لکه‌ها از سطح شیشه برمی‌آید. لکه‌های سست شده را پاک کرده و در صورت نیاز مراحل بالا را تکرار کنید.

در آخر، با استفاده از اسفنج مرطوب صفحه شیشه ای را آبکشی کرده و با یک پارچه میکروفایبر سطح اجاق را خشک کنید.

  1. ذرات غذای سوخته را بتراشید

اگر هنوز هم نقاطی با لکه‌های غذای سوخته وجود دارند، می‌توانید از یک تیغ یا کاردک پلاستیکی سفت و نازک برای خراشیدن غذای سوخته استفاده کنید. یک حوله میکروفایبر را در آب داغ فرو کرده و بچلانید تا تنها مرطوب شود. حوله را به مدت 15 دقیقه روی لکه‌ها قرار دهید تا به نرم شدن لکه‌ها کمک کند.

تیغ دارای پوشش ایمنی یا کاردک پلاستیکی را با زاویه 45 درجه نگه داشته و غذای سوخته را به آرامی از روی سطح شیشه بتراشید.باقی‌مانده را با اسفنج مرطوب پاک کنید. برای پاک کردن تمام غذاهای سوخته ممکن است لازم باشد دوباره به سراغ تراشیدن لکه بروید. برای جلوگیری از خراشیده شدن سطح شیشه، بهتر است لکه‌ها را لایه لایه بردارید.

 

وقتی غذای سوخته تمیز شد، یک تمیزکاری کلی با سرکه سفید مقطر، آب و مایع ظرفشویی انجام دهید. صفحه شیشه‌ای را با یک اسفنج مرطوب آبکشی کرده و با یک پارچه میکروفایبر بدون پرز خشک کنید.

ترفندهای خانگی برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای

هرچند تمیز کردن گاز شیشه ای به راحت بودن معروف است، اما روکش‌های سرامیکی، نسبت به اجاق‌های معمول، در برابر پاک کننده‌های خورنده آسیب‌پذیرتر هستند. اگر می‌خواهید اجاق گاز شیشه ای خود را، بدون آسیب رساندن به سطح شیشه، تمیز کنید، یکی از این ترفندهای خانگی برای تمیز کردن گاز شیشه ای را امتحان کنید:

ترفندهای خانگی برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای
  1. ظروف چدنی را روی اجاق گاز شیشه ای قرار ندهید

اگر می‌خواهید از خراشیده شدن سطح شیشه‌ ای اجاق خود جلوگیری کنید، چدن را کنار بگذارید. سطوح شیشه‌ای به خط و خش حساس هستند و برای محکم‌کار بهتر است از ظرف‌های سرامیکی نیز صرف نظر کنید.

  1. از تیغ استفاده کنید

اگر بعد از تمیز کردن گاز شیشه‌ای خود با سرکه و جوش شیرین متوجه باقی ماندن لکه‌های سرسخت بر روی شیشه شدید، می‌توانید برای خراشیدن لکه‌ها از تیغ‌های لبه تختی که در بیشتر ابزارفروشی‌ها یافت می‌شود استفاده کرده و با حرکات ملایم غذای سوخته را به صورت لایه لایه از روی شیشه بتراشید.

  1. آب لیمو و جوش شیرین

روی تمام سطح شیشه جوش شیرین بپاشید. سپس یک لیمو را از وسط نصف کرده و از آن برای تمیز کردن گاز شیشه ای خود استفاده کنید. پس از اینکه تمام سطح اجاق گاز را مالش دادید، با استفاده از یک پارچه مرطوب، آب لیمو و جوش شیرین را از روی سطح شیشه پاک کنید.

  1. لکه های سیاه را با سیلیکون و جوش شیرین پاک کنید

اگر به‌طور تصادفی اجاق را برای مدت خیلی طولانی روشن نگه داشتید و حالا با یک لکه سیاه بزرگ مواجه شده‌اید، می‌توانید با یک ترفند ساده از شر آن خلاص شوید. یک کفگیر سیلیکونی را با حرکات دایره‌ای روی لکه بمالید تا رنگ آن محو شود. سپس، خمیری از جوش شیرین و آب تهیه کرده و لکه را با خمیر بپوشانید. اجازه دهید خمیر برای حداقل 30 دقیقه روی لکه باقی بماند و سپس آن را پاک کنید. اگر لکه کاملا از بین نرفته است، با جوش شیرین و سرکه یک خمیر درست کرده و اجازه دهید پیش از شستن، 1 تا 2 دقیقه روی لکه باقی بماند.

  1. پارچه تمیز کننده خود را با دقت انتخاب کنید

برای جلوگیری از خراشیده شدن سطح شیشه ای اجاق گاز خود، همواره به جای پدهای زبر، از پدهای تمیز کننده نرم، مانند اسفنج یا پارچه استفاده کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.