هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / تمیز کردن کفش کتانی با ترفندهای ساده
تمیز کردن کفش کتانی با ترفندهای ساده
1399/09/10

تمیز کردن کفش کتانی با ترفندهای ساده

هیچ احساسی بهتر از باز کردن جعبه یک جفت کفش کتانی جدید نیست. بوی تازگی کتانی می‌تواند هر فرد عاشق لباسی را از خود بی‌خود کند. اما هنگامی که کفش‌های کتانی‌ از جعبه خارج شدند و مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است هر اتفاقی برای کفش‌ها رخ دهد، ازساییدگی پاشنه کفش، لکه‌ها و ریختن مایعات روی کتانی گرفته تا استهلاک عادی کفش. بنابراین این پرسش پیش می‌آید که چگونه می‌توانید کفش‌های کتانی‌ خود را در بهترین حالت نگه داشت؟ مراحل گام به گام هوم پلاس برای تمیز کردن کفش کتانی را بررسی کنید تا چند ترفند برای پاسخ به این سوال را بیاموزید. برای آشنایی با روش‌ها و مواد مناسب برای تمیز کردن کفش کتانی با ما همراه باشید.

اصول تمیز کردن کتانی با جنس های مختلف

 

اصول تمیز کردن کتانی با جنس های مختلف

کف کفش را تمیز کنید

زیره یا کف کفش کتانی شما تقریبا از هر قسمت دیگر کفش کثیف‌تر می‌شود؛ چرا؟ زیرا این بخش از کفش مستقیما با دنیای خارج، اعم از گل، آسفالت، علف، خاک، ماسه یا ترکیب آن‌ها، در تعامل قرار می‌گیرد. اگرچه زیره کفش هیچ‌گاه کاملا تمیز نخواهد بود (مگر اینکه بخواهید همواره در کیسه‌های پلاستیکی قدم بزنید)، اما برای کاهش آلودگی می‌توانید از برخی اصول عمومی تعمیر و نگهداری کفش کمک بگیرید. به صورت هفتگی، با یک برس به سراغ زیره کفش کتانی خود بروید. پس از پاک شدن آلودگی‌ها، آزادانه از آب گرم و مواد شوینده استفاده کرده و در نهایت کف کفش خود را با استفاده از یک پارچه تمیز پاک کنید.

بندهای کفش را از یاد نبرید

هیچگاه از بندها غافل نشوید! برای تمیز کردن بندهای کفش، کافی است آن‌ها را از کتانی درآورده و همراه با دیگر لباس‌ها در ماشین لباسشویی بیندازید. پس از شستشو، آن‌ها به همان کیفیت و تمیزی روز نخست بازخواهند گشت. اگر هم حوصله شستشو و خشک کردن آن‌ها را ندارید، می‌توانید یک جفت بند کفش جدید خریداری کنید، زیرا نه تنها بندها ارزان‌ترین بخش کفش کتانی هستند، بلکه همواره می‌توان برای بندهای قدیمی کاربردهای جدید پیدا کرد.

تمیز کردن زبانه کفش

تمیز کردن زبانه کفش کتانی می‌تواند ظاهر کلی کتانی شما را به کلی تغییر دهد، بنابراین در طول تمیز کردن و نگهداری هرگز از تمیز کردن زبانه‌ها صرف نظر نکنید. برای تمیز کردن زبانه، کافی است بسته به جنس کتانی از تکنیک‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده کنید. برای زبانه جیر و نبوک از برس جیر و برای زبانه پارچه‌ای از صابون استفاده کنید.

 

«مقاله "نکات شستشوی کاپشن چرم" هوم پلاس را از دست ندهید!»


برای شستشوی کتانی از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن کتانی

  استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن کتانی  

اگر کتانی شما از جنس چرم یا هر نوع کتانی غیرپارچه‌ای باشد، می‌توانید از خمیر دندان برای تمیز کردن کفش کتانی خود استفاده کنید. روش کار در این مورد بسیار ساده است و فقط به زمان کوتاهی نیاز دارد تا درخشش و تمیزی را به کفش‌ کتانی شما بازگرداند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که کتانی‌های خود را خیس کرده و از یک مسواک برای مالش خمیر دندان، تا جایی که کف کند، استفاده کنید. هنگامی که خمیر دندان را روی کل کفش پخش کردید، باید حداقل ده دقیقه به خمیر دندان اجازه دهید تا کار خود را انجام دهد. پس از گذشت ده دقیقه، می‌توانید از یک حوله خیس استفاده کرده یا آن‌ها را زیر شیر آب قرار دهید تا خمیر دندان از روی کفش شسته شود. اگر کفش‌های کتانی شما هنوز به اندازه دلخواه سفید نشده‌اند، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید.

 

کمک گرفتن از ماشین لباسشویی

 

تمیز کردن کتانی با ماشین لباسشویی

 

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن کفش کتانی (البته آن دسته از کفش‌های کتانی که با چسب مونتاژ نشده‌اند)، این است که کفی و بندها را بردارید، سپس کتانی خود را در یک کیسه شستشوی مشبک قرار داده و آن را با پودر لباسشویی معمولی و با سرعت چرخش متوسط در آب سرد بشویید. پس از اتمام کار، آن‌‌ها را در خشک‌کن قرار ندهید، کافی است اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شوند. در مورد بندهایتان نیز بگذارید به مدت یک ساعت در یک کاسه آب گرم و صابون خیس بخورند، سپس آن‌ها را شسته و خشک کنید.

تمیز کردن کفش با مواد شوینده

در مورد انداختن کفش‌های کتانی گران‌بهای خود در ماشین لباسشویی خیلی مطمئن نیستید؟ خوشبختانه یک راه ساده برای شستشوی دستی آن‌ها نیز وجود دارد. سینک ظرفشویی خود را با آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی پر کنید. سپس کفش‌های کتانی خود را خیس کنید. استفاده از مسواک برای شستشوی کتانی می‌تواند به ازبین بردن آلودگی‌های جمع‌شده کمک کند. پس تمیز شدن کتانی‌ها، آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

تمیز کردن کتانی پارچه ای

 

کفش پارچه‌ای می‌تواند یک کتانی، صندل بنددار، کفش بدون بند یا بی‌پاشنه باشد؛ اما نوع کفش مهم نیست، مهم این است که پارچه در نهایت کثیف می‌شود. ممکن است با روش‌هایی مواجه شوید که توصیه می‌کنند کتانی پارچه‌ای خود را در ماشین لباسشویی بیاندازید. این ایده آنقدرها هم هوشمندانه نیست، زیرا بعضی از آن‌ها آسترهای چرمی دارند و تقریبا تمام کفش‌ها با چسب مونتاژ می‌شوند که در مقابل آن‌همه آب دوام نمی‌آورد. در عوض، می‌توانید سطح کتانی پارچه‌ای را با استفاده از مقداری مایع ظرفشویی، آب گرم، یک مسواک قدیمی و حوله‌های کاغذی تمیز کنید.

  • پارچه را با یک حوله کاغذیِ خشک پاک کنید تا خاک‌های سست روی سطح کتانی ازبین بروند.
  • در یک کاسه کوچک، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را در دو فنجان آب گرم حل کنید.
  • مسواک را به محلول آب و صابون آغشته کنید و پارچه را به آرامی مالش دهید؛ هر بار بر روی یک قسمت کوچک کار کنید. پارچه را بیش از حد خیس نکنید. تمام قسمت‌های کفش را به یک اندازه بسابید تا رنگ در تمام نقاط یکسان باقی بماند و از ایجاد لکه جلوگیری شود.
  • برای از بین بردن باقی‌مانده مایع ظرفشویی، تمام کفش را با یک حوله کاغذی مرطوب به آب تمیز پاک کنید. برای "آبکشی" کل کفش ممکن است به چندین حوله کاغذی نیاز داشته باشید.
  • حوله کاغذی خشک را روی پارچه فشار دهید تا رطوبت اضافی جذب شود. سپس اجازه دهید کتانی‌ها به دور از گرما و نور مستقیم خورشید خشک شوند. برای اینکه شکل کفش حفظ شود، حوله‌های کاغذی خشک را در داخل کتانی قرار دهید تا کفش کاملا خشک شود.

از روش تمیز کردنِ خیس روی کفش‌های کتانی مخملی استفاده نکنید. در عوض، با یک برس نرم مخمل را مسواک بزنید و لکه‌ها را با یک حلال خشک تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن کفش اسپرت رنگی

برای از بین بردن لکه از یک جفت کفش کتانی رنگی می‌توانید از یک پاک‌ کننده پارچه که فاقد مواد سفید کننده است استفاده کنید. توصیه می‌شود هنگام تمیز کردن هر نوع سطح رنگی، به هیچ عنوان از مواد حاوی سفید کننده استفاده نکنید، چرا که این ماده می‌تواند رنگ‌ها را تضعیف کند. اکثر پاک‌ کننده‌های لکه حاوی دستورالعمل استفاده بر روی بسته بندی خود هستند. با این حال، اگر نمی‌دانید چگونه از این مواد استفاده کنید، برای پاک کردن لکه از روی کفش اسپرت رنگی مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

  • محصول را روی لکه و اطراف آن قرار دهید. اجازه دهید پاک کننده برای ۲ تا ۳ دقیقه روی لکه باقی بماند.
  • یک حوله سفید تمیز برداشته و روی لکه بزنید یا به آرامی آن را پاک کنید تا لکه از روی کفش به حوله منتقل شود. توصیه می‌شود هنگام پاک کردن، حوله را دور انگشت خود بپیچید تا از کشیده شدن لکه به اطراف جلوگیری شود.
  • پس از پاک شدن لکه، محل را زیر آب شیر نگه دارید تا بقایای پاک کننده نیز پاک شود.

«مقاله "نحوه‌ی تمیز کردن کفش نبوک" هوم پلاس را از دست ندهید!»


نکاتی برای نگهداری بهتر کتانی که لازم است بدانید

  • هر بار که به خانه می‌رسید، کفش‌های خود را چک کنید. تمیز کردن زودهنگام نقاط آلوده می‌تواند کفش‌های شما را برای مدت بیشتری زنده نگه دارد.
  • تمیز کردن لکه‌ها در لحظه بسیار مهم است. سعی کنید بلافاصله به لکه‌ها حمله کنید، حتی اگر جز آب و صابون چیزی در دست ندارید.
  • در آخر، در صورت لزوم، از پوشش‌های محافظتی استفاده کنید. هرچند تمام انواع کفش‌های کتانی به این پوشش‌ها نیاز ندارند، اما جیر و چرم قطعا به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.