هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه کفش‌های سفید را تمیز کنیم؟
چگونه کفش‌های سفید را تمیز کنیم؟
1400/04/28

چگونه کفش‌های سفید را تمیز کنیم؟

کفش‌های سفید یکی از اقلام اصلی هر کمد لباسی هستند. این کفش‌های چند منظوره تقریبا با هر نوع لباسی ترکیب می‌شوند و ‏انتخابی ایده‌آل برای استفاده روزمره به‌شمار می‌روند. اما تنها چند روز استفاده در آب و هوای نامناسب، یا عدم تمیز کردن کفش ‏سفید به طور روزانه، می‌تواند به سرعت کفش‌های روشن شما را کثیف و فرسوده کند. متاسفانه تمیز کردن کفش سفید، به راحتی ‏پرت کردن لباس‌های دیگر در ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن نیست، زیرا چنین کاری می‌تواند به کفش‌های کتانی شما آسیب ‏برساند. هوم پلاس در این مقاله، ‏بهترین روش ها برای تمیز کردن کفش سفید و جلوگیری از کثیف شدن این کفش‌های زیبا را در ‏اختیار شما قرار می‌دهد‎.

مواد لازم برای تمیز کردن کفش سفید

یکی از لوازم ضروری برای تمیز کردن کفش‌ سفید، یک مسواک قدیمی است که می‌تواند به شما کمک کند تا لکه‌های سرسخت را ‏از بین ببرید. از مسواک برای تمیز کردن کفش‌ خود و بازگرداندن درخشش به آن استفاده کنید. کافی است چند قطره مایع ‏ظرفشویی را در مقداری آب گرم حل کرده و با استفاده از مسواک، به تمیز کردن کفش خود بپردازید. پس از چند دقیقه متوجه ‏تفاوت چشمگیر وضعیت کفش‌های خود خواهید شد. اما اگر این روش برای تمیز کردن کفش سفید شما جواب نداد، نگران نباشد. ‏بسیاری از مواد خانگی، که در گوشه و کنار هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شوند، مانند جوش‌شیرین، سفید کننده، پودر بچه و یا حتی ‏خمیر دندان می‌توانند به شما کمک کند تا کفش‌های لکه دار خود را دوباره سفید کنید‎.

مواد لازم برای تمیز کردن کفش سفید

توصیه مهم: هرگز کفش‌های سفید و یا کفش‌های کتانی خود را در ماشین لباسشویی قرار ‏ندهید. انجام این کار می‌تواند لکه‌ها و تغییر رنگ کفش‌های سفید شما را بدتر کند. از همه مهم‌تر، قرار دادن کفش یا کتانی در ‏ماشین لباسشویی می‌تواند باعث وارد شدن آسیب دائمی به بافت کفش شود. ممکن است پس از خارج کردن کفش‌های خود از ماشین ‏لباسشویی، متوجه پارگی، نخ‌های شل شده، و یا شکستگی در کفش‌هایتان چرمی یا پارچه‌ای خود شوید؛ خلاصه، ممکن است ‏کفش‌های شما هیچگاه به حالت قبلی بازنگردند، بنابراین توصیه ما این است که از انجام این کار صرف نظر کنید‎.

روش‌های شستن و تمیز کردن کفش سفید

خوشبختانه، برای تمیز کردن کفش‌ سفید، لزوما به ابزارهای مخصوص یا پاک‌کننده ویژه کفش نیاز ندارید. می‌توانید از ‏کمی سرکه سفید، جوش‌شیرین، خمیر دندان و پاک‌کن جادویی، بسته به نوع کفش، برای تمیز کردن کفش‌ سفید ‏موردعلاقه خود استفاده کنید.

روش‌های شستن و تمیز کردن کفش سفید

پیش از پاسخ دادن به این پرسش که "چگونه کفش سفید را تمیز کنیم ؟" با یک بررسی مجدد اطمینان ‏حاصل کنید که کفش‌های سفید شما از چه چیزی ساخته شده‌اند. ما در این مقاله بهترین روش‌ها برای تمیز کردن کفش سفید ‏پارچه‌ای، کفش‌های جیر و کفش‌های چرمی سفید را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم. دستورالعمل‌ها را مطالعه کنید، مواد مورد نیاز ‏خود را جمع کرده و تمیز کردن کفش خود را شروع کنید: در کمتر از چند دقیقه، کفش‌های سفید شما تمیز و خوب به نظر ‏خواهند رسید‎.

چگونه کفش سفید چرمی را تمیز کنیم

چرم یکی از آسان‌ترین مواد برای تمیز کردن است، زیرا به اندازه پارچه‌های دیگر آب را جذب نمی‌کند. در اینجا به بهترین شیوه ‏برای تمیز کردن کفش سفید چرمی می‌پردازیم‎:‎

چگونه کفش سفید چرمی را تمیز کنیم
  1. مواد اولیه را آماده کنید

برای تمیز کردن کفش سفید چرمی، به چند دستمال‌ کاغذی، صابون سفید، پارچه‌های نخی (‏مانند یک تی‌شرت قدیمی)‏ و چند ‏پاک‌کن جادویی تمیز ‏نیاز دارید‎.

  1. آلودگی‌های سطحی را پاک کنید

یک حوله کاغذی را خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس به آرامی سطح بیرونی کفش‌های خود را تمیز کنید. این کار به از ‏بین بردن هر گونه کثیفی که در بخش‌های مختلف کفش گیر کرده‌ است، کمک خواهد کرد. بعد از اینکه این مرحله را پشت سر ‏گذاشتید، اجازه دهید کفش‌هایتان به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوای آزاد خشک شوند‎.

  1. لکه‌ها را از بین ببرید

سپس پاک‌کن جادویی را نیز خیس کرده و آب اضافی آن را بگیرید. با استفاده از پاک‌کن جادویی تمام سطح کفش، به خصوص ‏لکه‌ها، را مالش دهید تا وقتی که هرگونه کثیفی و لکه‌ از بین برود. برای جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید چرمی خود در طول ‏این فرایند، اطمینان حاصل کنید که پاک‌کن همواره مرطوب است، اما در عین حال بر روی کفش شما چکه نمی‌کند‎.

  1. با استفاده از صابون، تمام سطح کفش را تمیز کنید

حالا نوبت به لذت بخش‌ترین مرحله تمیز کردن کفش سفید چرمی شما می‌رسد. پارچه نخی را خیس کرده و آن را به مقدار کمی ‏صابون سفید آغشته کنید. با حرکات نرم و کوچک، بخش بالایی کفش را ماساژ دهید تا به رنگ سفید و بی‌نقص خود ‏برگردد. با استفاده از یک پارچه تمیز، هرگونه باقیمانده صابون را از روی کفش خود پاک کنید. بعد از این مرحله، اجازه دهید ‏کفش‌هایتان دوباره به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوای آزاد خشک شوند‎. بسته به این که کفش‌های شما چقدر کثیف باشند، ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید‎.


«مقاله نحوه تمیز کردن کفش کتانی را از دست ندهید.»

نحوه تمیز کردن کفش سفید پارچه ای

ممکن است فکر کنید که تمیز کردن کفش سفید پارچه‌ای کار دشواری است، اما در واقع بازگرداندن درخشش و سفید به این ‏کفش‌های زیبا بسیار ساده است. روش‌های مختلفی برای تمیز کردن کفش‌های سفید پارچه‌ای یا کتانی وجود دارد، اما یکی از ‏موثرترین روش‌ها کمک گرفتن از قدرت پاک کنندگی سرکه و توان سفید کنندگی جوش شیرین است. به همین دلیل در اینجا به ‏نحوه تمیز کردن کفش سفید با جوش‌شیرین و سرکه می‌پردازیم‎.

نحوه تمیز کردن کفش سفید پارچه ای
  1. مواد لازم را جمع‌آوری کنید

برای تمیز کردن کفش سفید پارچه‌‌ای، به مقداری جوش شیرین، آب و سرکه سفید نیاز دارید. ترجیحا از سرکه سفید مقطر استفاده کنید تا پس از اتمام فرایند تمیزکاری، هیچگونه ردی بر روی کفش‌های سفید شما باقی نماند‎.

  1. محلول پاک کننده را تهیه کنید

یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را به همراه دو قاشق غذاخوری سرکه سفید در یک فنجان آب‌ گرم حل کنید‎.

  1. لکه‌های را از بین ببرید

یک پارچه و یا مسواک تمیز را به خمیر پاک کننده آغشته کرده و شروع به تمیز کردن لکه‌های روی کفش‌ کنید‎.‎ پس از اطمینان از تمیز شدن تمام نقاط کفش، با استفاده از یک پارچه نخی تمیز هرگونه باقیمانده خمیر سرکه و جوش شیرین را از ‏روی کفش پاک کرده و اجازه دهید کفش‌ها در معرض هوای آزاد خشک شوند‎.

چگونه کفش سفید جیر را تمیز کنیم

تمیز کردن کفش‌های جیر و نبوک می‌تواند کمی دشوار باشد، زیرا جیر یک پارچه ظریف به شمار می‌رود که به راحتی لکه‌دار ‏می‌شود. به همین دلیل، معمولا کفش‌های جیر و نبوک به رنگ کاملا سفید تولید نمی‌شوند. اما در نهایت، کفش‌های جیر و نبوک ‏روشن نیز ممکن است به راحتی کثیف یا کدر شوند. با استفاده از روش زیر، به آسانی و بدون آسیب رساندن به کفش جیر خود، ‏درخشش و سفیدی را به آن بازگردانید‎.

چگونه کفش سفید جیر را تمیز کنیم
  1. مواد لازم را آماده کنید

برای تمیز کردن کفش جیر یا نبوک، به یک پارچه نخی نرم، یک مداد پاک‌کن صورتی، مقداری سرکه سفید و یک قلم موی ‏مخصوص جیر نیاز دارید‎.

  1. لکه‌ها را پاک کنید

با استفاده از یک پارچه نخی جاذب، سطح بیرونی کفش خود را به آرامی مالش دهید تا هر گونه رطوبت از بین برود. سپس، با ‏استفاده از مداد پاک‌کن، تمام لکه‌های موجود بر روی کفش را پاک کنید‎.

  1. رطوبت اضافی را جذب کنید

یک حوله کاغذی را بر روی لکه‌های مرطوب قرار داده و با فشار دست، رطوبت لکه را به حوله کاغذی منتقل کنید. دقت کنید که ‏کثیفی و لکه‌ها را مالش ندهید، زیرا این کار می‌تواند منجر به پخش شدن آلودگی‌ها بر روی سطح جیر شود‎.

  1. لکه‌های باقی مانده را از بین ببرید

یک پارچه نرم را به مقداری سرکه سفید آغشته کرده و به آرامی هر گونه لکه باقی مانده را از بین ببرید. زمانی که این کار را انجام دادید، اجازه دهید که کفش‌هایتان در معرض هوای آزاد خشک شوند و سپس با ‏یک قلموی مخصوص جیر سطح بیرونی کفش را مالش دهید. این کار کمک می‌کند تا کفش جیر شما بافت مخملی خود را بازیابی ‏کند‎.


«با طرز صحیح تمیز کردن کفش نبوک آشنا شوید.»

نحوه تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین

یک قاشق غذاخوری جوش‌ شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک فنجان آب مخلوط کنید. یک پارچه و یا مسواک کهنه ‏را به خمیر سرکه و جوش شیرین آغشته کرده و هرگونه لکه را از روی کفش خود پاک کنید. این روش در تمیز کردن کفش سفید ‏پارچه ای و چرمی بسیار موثر است. همچنین می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با 1/2 قاشق غذاخوری آب اکسیژنه ‏ترکیب کرده و یک خمیر قوی‌تر بسازید. از یک مسواک آغشته به خمیر پاک کننده برای تمیز کردن کفش‌ خود استفاده کنید، ‏‏۳۰ دقیقه صبر کنید تا جوش‌شیرین تاثیر خود را بگذارد و سپس محل خمیر را آبکشی کنید‎.

نحوه تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین

مراحل تمیز کردن کفش سفید با خمیر دندان

تاثیر سفیدکنندگی خمیر دندان، تنها به دندان‌ها خلاصه نمی‌شود و می‌توان از این خمیر جادویی بر روی بسیاری از وسایل استفاده ‏کرد. برای تمیز کردن کفش سفید با خمیر دندان، آن را بر روی سطح کفش خود پخش کرده و با استفاده از یک مسواک قدیمی، ‏کفش چرمی یا کتان خود را به طور کامل تمیز کنید. پس از اطمینان از تمیز شدن کفش، با استفاده از یک پارچه مرطوب هرگونه ‏باقیمانده خمیر دندان را از روی کفش خود پاک کنید‎.

مراحل تمیز کردن کفش سفید با خمیر دندان

ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن کفش سفید

  • از لاک ناخن سفید برای پوشاندن خراش‌ها و لکه‌های کوچک رنگی استفاده کنید.
  • از پاک‌کن‌های جادوی مخصوص کیف و کفش، پاک کننده مخصوص کفش یا یک پارچه آغشته به سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های موضعی کمک بگیرید.
  • برای تمیز کردن نقاط دور از دسترس کفش، از قلموی مخصوص کفش یا مسواک قدیمی استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن بند کفش، از چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم کمک بگیرید.
  • پس از پایان فرآیند تمیزکاری، کفش‌ها را با گلوله‌های کاغذی پر کرده و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا فرآیند خشک شدن تسریع شود.
  • کفش‌‌های سفید را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. تابش طولانی مدت نور خورشید می‌تواند منجر به زرد شدن الیاف کفش شما شود.
  • برای پاک کردن لکه‌های روغنی، از شامپوی رقیق‌شده در آب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه وایتکس روی لباس


راه‌های جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید

  • ​​​​​​​​ پیش از پوشیدن کفش‌های جدید، مقداری عایق ضد‌ آب بر روی کفش خود اسپری کنید تا جلوگیری از کثیف شدن کفش سفید شما آسان‌تر شود. این فرآیند را هر چند هفته یک بار تکرار کنید. به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن کفش سفید، از موادی استفاده کنید که با جنس کفش تناسب دارند. استفاده از پاک کننده‌های نامناسب می‌تواند به جای حفاظت از کفش به آن آسیب برساند. به طور کلی کرم مخصوص، لوسیون کفش و موم زنبور عسل (‏در صورتی که با استفاده از یک پارچه سفید تمیز، خشک و نرم بر روی سطح کفش مالش داده شوند) ‏برای نرم نگه داشتن و ضد آب کردن کفش‌های سفید چرمی مناسب هستند.
  • تحت هیچ شرایطی، برای تمیز کردن کفش سفید پارچه‌ ای خود، آن را در ماشین لباس‌شویی قرار ندهید.
  • در عوض، اگر علائم و لکه‌های ناخوشایندی بر روی کفش‌های سفید شما ظاهر شد، از یک پارچه تمیز آغشته به سرکه سفید برای تمیز کردن کفش سفید خود استفاده کنید.
  • برای لکه‌های سرسخت‌تر مثل روغن یا گریس، لکه‌ها را با استفاده از یک پارچه تمیز مرطوب که به مخلوط آب گرم و شامپو کودک آغشته شده است، تمیز کنید.
  • برای پاک کردن لکه‌های سرسخت از روی کفش‌های سفید خود، می‌توانید از سفید کننده رقیق‌شده استفاده کنید (‏یک بخش سفید کننده با پنج بخش آب)‏. پس از پایان کار، کفش خود را با استفاده از آب گرم آبکشی کنید. استفاده از مایع سفید کننده رقیق نشده می‌تواند لکه‌های زرد رنگی بر روی کفش سفید شما به جای بگذارند.
  • برای دسترسی به نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از یک مسواک قدیمی آغشته به سرکه سفید یا محلول شامپو و آب استفاده کنید.
  • بعد از تمیز کردن کفش خود، برای کمک به جذب رطوبت اضافی و سرعت بخشیدن به فرآیند خشک شدن، کفش‌ خود را با دستمال‌ کاغذی و یا پارچه خشک کهنه پر کنید.
  • کفش‌های سفید خود را در فضای باز و به دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید.
  • برای تمیز کردن بند کفش‌های خود، ان‌ها را در یک کیسه لباس زیر یا روبالشتی قرار داده و در با استفاده چرخه شستشوی داغ ماشین لباسشویی، سفیدی را به آن‌ها بازگردانید.
  • اگر کفش‌های ورزشی خود را بدون جوراب می‌پوشید، می‌توانید هر شب مقداری جوش‌شیرین درون کفش خود بپاشید تا هرگونه بوی نامطبوع را به خود جذب کند.

سوالات متداول | تمیز کردن کفش سفید

چگونه کتانی سفید را تمیز کنیم؟

هرگز کفش‌های سفید و یا کفش‌های کتانی خود را در ماشین لباسشویی قرار ‏ندهید. انجام این کار می‌تواند لکه‌ها و تغییر رنگ کفش‌های سفید شما را بدتر کند. از همه مهم‌تر، قرار دادن کفش یا کتانی در ‏ماشین لباسشویی می‌تواند باعث وارد شدن آسیب دائمی به بافت کفش شود.

نحوه تميز كردن كفش سفيد با خمير دندان چیست؟

برای تمیز کردن کفش سفید با خمیر دندان، آن را بر روی سطح کفش خود پخش کرده و با استفاده از یک مسواک قدیمی، ‏کفش چرمی یا کتان خود را به طور کامل تمیز کنید.

کفش سفید پارچه ای را چگونه تمیز کنیم؟

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن کفش‌های سفید پارچه‌ای یا کتانی وجود دارد، اما یکی از ‏موثرترین روش‌ها کمک گرفتن از قدرت پاک کنندگی سرکه و توان سفید کنندگی جوش شیرین است. به همین دلیل در اینجا به ‏نحوه تمیز کردن کفش سفید با جوش‌شیرین و سرکه می‌پردازیم‎.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.