هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های برق انداختن و تمیز کردن کاشی و سرامیک
تمیز کردن کاشی و سرامیک
1399/06/12

روش‌های برق انداختن و تمیز کردن کاشی و سرامیک

انواع کاشی

پیش از تمیز کردن کاشی، باید تفاوت میان انواع مختلف آن را بدانید. رایج‌ترین نوع کاشی ، کاشی‌های سرامیکی و چینی هستند. هرچند ممکن است در ابتدا یکسان به‌نظر برسند، اما هر یک نیازمند روش‌های متفاوتی برای تمیز کردن و برق انداختن هستند. اگر خودتان کاشی‌ها را نصب کرده‌ باشید، احتمالا دانستن اینکه کاشی شما از کدام جنس است راحت باشد. در غیر اینصورت، سعی کنید با کمی تحقیق و پرس‌وجو از جنس کاشی خود سر در بیاورید، قول می‌دهیم ارزشش را داشته باشد.

کاشی سرامیکی

هر دو نوع کاشی سرامیکی و چینی، از سخت‌شدن سفال در کوره حاصل می‌شوند. به‌طور کلی، بزرگترین تفاوت بین این دو، میزان مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت و میزان سختی آن‌ها است. کاشی‌های چینی بسیار بیشتر از کاشی‌های سرامیکی در برابر آب مقاومت دارند و در نتیجه کمی بهتر (و گران‌تر) محسوب می‌شوند. کاشی‌های سرامیکی ظاهری زیبا به خانه می‌دهند، خصوصا وقتی برای اولین بار نصب می‌شوند. معمولا از کاشی سرامیکی در بیرون خانه استفاده نمی‌شود، چرا که رطوبت بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند. بنابراین اگر شک دارید کاشی‌هایی که بیرون خانه‌تان نصب شده اند از چه جنسی هستند، احتمالا می توانید مطمئن باشید سرامیکی نیستند. کاشی‌های سرامیکی به مرور زمان درخشندگی خود را از دست داده و کدر می‌شوند؛ اتفاقی که برای کاشی‌های سرامیکی سرویس بهداشتی و حمام زیاد رخ می‌دهد. در بیشتر موارد، کدر شدن کاشی سرامیکی نتیجه‌ی جمع شدن بقایای مواد شوینده‌ای است که به مرور زمان و در اثر شستشوی طولانی و بلند مدت در طی چند ماه یا چند سال روی کاشی استفاده می‌شوند. به هر حال با شستشوی معمولی می‌توانید با این امر مقابله کرده و کاشی‌های خود را دوباره برق بیاندازید.

کاشی چینی

کاشی‌ چینی از سفالی متراکم‌تر ساخته شده و بر خلاف کاشی سرامیکی، برای مقاومت در برابر آسیب‌دیدگی به لعاب احتیاجی ندارد. به علت جذب اندک رطوبت، از کاشی چینی می‌توان در داخل و بیرون خانه استفاده کرد و نتیجه‌ای بسیار زیبا تحویل گرفت. برش کاشی چینی دشوارتر و قیمتش نیز بالاتر است. به هر حال، با مراقبت مناسب و کافی، می‌توان روی عمر بسیار طولانی کاشی چینی حساب کرد.

درجه مقاومت کاشی

مساله دیگری که باید پیش از شروع تمیز کردن کاشی از آن اطلاع پیدا کنید، درجه مقاومت کاشی است. کارخانه سازنده، کاشی‌ها را بر اساس میزان مقاومت در برابر شکستگی و خش افتادن روی سطح آن درجه‌بندی می‌کند. دانستن درجه مقاومت کاشی، نه تنها به انتخاب بهترین کاشی برای خانه شما کمک می‌کند، بلکه امکان کشف بهترین راه برای برق انداختن کاشی را نیز برای شما فراهم می‌کند. احتمالا همین حالا هم تخمینی از درجه مقاومت کاشی‌های خود داشته باشید؛ معمولا هرچه درجه مقاومت بالاتر باشد، قیمت کاشی نیز بیشتر است. به‌طور میانگین، اکثر کاشی‌هایی که روی دیوارها، کف و پیشخوان‌ها استفاده می‌شوند، دارای درجه مقاومت ۳ هستند.

علت‌های اصلی کدر شدن کاشی و سرامیک در آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی

برای کشف علت اصلی کدر شدن کاشی خود، باید در ابتدا به پرسش‌های زیاد دیگری پاسخ دهید. مثل اینکه کاشی شما بدون لعاب است یا پولیش‌کاری شده؟ شاید هم لعاب‌کاری شده باشد. آیا بعد از نصب، هیچگونه آستر یا روکشی روی کاشی اعمال شده است؟ سطح کاشی معمولا در معرض تماس با چه موادی است؟ معمولا از چه نوع تمیزکننده‌ای روی کاشی استفاده می‌کنید؟ به‌طور کلی، برخی از کاشی‌های پولیش‌کاری یا لعاب‌دار، در مقابل مواد اسیدی آسیب‌پذیر هستند؛ مساله‌ای که می‌تواند موجب خورده شدن سطح کاشی و کدر شدن آن شود. برخی از آسترها به کاشی ظاهری پولیش‌خورده می‌دهند و هنگامی که در معرض انواع خاصی از حلال‌ قرار می‌گیرند، کدر می‌شوند. بهترین کاری که از دستتان برمی‌آید تماس با یک شرکت متخصص در این زمینه است که با اتکا به تجربه و تخصص خود در زمینه تمیز کردن، پولیش زدن و آستر زدن، نوع مشکل شما را مشخص کرده و اقدام به حل آن کنند. راه دیگری هم که احتمالا دلیل مطالعه این مقاله است، استفاده از روش‌های تجربی‌تر (و در عین حال ثابت‌شده) است.

تمیز کردن کاشی و سرامیک قبل از برق انداختن

جارو کردن و استفاده از وکیوم

جارو کردن و استفاده از وکیوم

کار را با جارو کشیدن و استفاده از جاروبرقی شروع کنید. هم جارو کشیدن معمولی و هم استفاده از جاروبرقی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و در کنار یکدیگر تمام ذرات گرد و خاک و زباله‌های ریز چسبیده به سطح کاشی‌ها را ازبین می‌برند. معمولا آسان‌ترین راه، ترکیب تمیز کردن با دیگر مراحل نظافت است. می‌توانید به آرامی کاشی‌ها را جارو کرده و سپس روی آن جاروبرقی بکشید. استفاده از برس جاروبرقی روی کاشی منعی ندارد و باعث خراشیده شدن آن نخواهد شد. کاشی با سنگ یا بتن تفاوت دارد؛ چرا که در واقع از جنس خاک رس متخلخلی است که سخت شده است، اما هنوز هم مستعد آسیب دیدن است. گرد و خاک‌های سرگردان می‌توانند به درون کاشی نفوذ کرده و باعث خراشیده شدن و آسیب دیدن دائمی کاشی شوند. جارو کشیدن و سپس استفاده از جاروبرقی، موجب جدا کردن این نوع ذرات آسیب‌زننده از کاشی می‌شوند. بدین گونه می‌توان پیش از برق انداختن کاشی، آن را تمیز کرد. پس از تمیز کردن کاشی، مرحله بعدی شروع شستشوی عمیق است که نتیجه‌اش کاشی‌های براق و درخشان خواهد بود.

روش‌های برق انداختن کاشی و سرامیک

روش‌های برق انداختن کاشی و سرامیک

راهنمای زیر را برای برق انداختن کاشی‌های خود با استفاده از مواد طبیعی دنبال کنید. اگر نکات زیر را همواره در ذهن داشته باشید، کاشی‌هایتان همواره تمیز، درخشان و بدون لکه خواهند بود و نیازی به استفاده از واکس مخصوص نخواهد بود.

آماده کردن تمیزکننده

هنگام شستشوی عمیق کاشی‌ و سرامیک، دلتان می‌خواهد تی را بشکنید! ابتدا مطمئن شوید تمیزکاری مقدماتی انجام شده باشد تا گرد و خاک و زباله‌ای با محلول تمیزکننده ترکیب نشود. بسته به جنس کاشی، باید از روش‌های متفاوتی برای برق انداختن کاشی خود استفاده کنید.

  • برای کاشی‌های سرامیکی، نباید از آب زیادی استفاده کنید، چرا که سرامیک به سرعت رطوبت را جذب می‌کند. بهتر است از شیوه‌ای ملایم برای تمیز کردن کاشی استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از ترکیب مایع ظرفشویی و آب داغ استفاده کنید. زمین را تی کشیده (یا دیوار ها را با فرچه بسابید) و مراقب باشید که هیچگاه مقدار زیادی از مایع روی کاشی‌ها قرار نگیرد.
  • برای کاشی‌های چینی، می‌توانید از شیوه‌های قوی‌تر شستشو، مانند سرکه سفید استفاده کنید. مقداری مساوی از آب و سرکه سفید را با یکدیگر ترکیب کرده و برای برق انداختن کاشی از آن استفاده کنید. نیاز نیست مانند کاشی‌ سرامیکی نگران باقی ماندن مایع روی کاشی باشید، چرا که ضریب جذب رطوبت کاشی چینی بسیار پایین‌تر است.

کاشی‌ها را تی کشیده یا با اسپری خیس کنید

کاشی‌ها را تی کشیده یا با اسپری خیس کنید

پس از ساخت محلول تمیزکننده، نوبت به شروع فرآیند شستشو می‌رسد. در صورت بزرگ‌ بودن محدوده شستشو، استفاده از تی گزینه‌ مناسب‌تری است. در صورت مواجه بودن با محدوده‌ای کوچک، یا هنگام لکه‌گیری، می‌توانید محلول تمیز‌کننده را روی محدوده موردنظر اسپری کنید. پس از تعیین ترکیب مناسب، این مراحل را دنبال کنید:

  • محلول تمیزکننده را روی کاشی اسپری کرده و از یک تی میکروفایبر برای پخش کردن محلول روی سطح استفاده کنید. آنقدر به اسپری کردن محلول تمیزکننده و تی کشیدن ادامه دهید که تمام کف اتاق را بپوشاند.
  •  با استفاده از تی محلول را بین کاشی‌ها پخش کرده و یا آن را با استفاده از یک پارچه میکروفایبر خیس کنید. این روند را آنقدر تکرار کنید تا کل کاشی‌ها براق به‌نظر برسند.
  • سعی کنید از یک تی نخی به جای تی اسفنجی استفاده کنید. تی‌های اسفنجی محلول را به اطراف هل می‌دهند، درحالی که تی‌های نخی محلول تمیزکننده را روی سطح کاشی پخش می‌کنند. این کار نه تها به بهتر تمیز شدن کاشی‌های شما کمک می‌کند، بلکه از بیش از حد خیس شدن دوغاب‌های بندکشی نیز جلوگیری می‌کند
  • کف زمین را با آب سرد آبکشی کرده و از تعویض مرتب آب تا حد نیاز اطمینان حاصل کنید.
  • پیش از استفاده مجدد از کاشی‌ها، اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند. در صورت امکان، از پنکه برای تسریع فرآیند خشک شدن استفاده نکنید. پنکه ذرات گرد و خاک و زباله‌های ریز را به سمت کاشی‌های خیس هل داده و باعث چسبیدن آن‌ها به کاشی در طول فرآیند خشک شدن می‌شوند. چنین کاری تمام هدف شما از برق انداختن کاشی‌ها را زیر سوال می‌برد!

بندکشی‌ها را تمیز کنید

اگر در خانه خود از کاشی استفاده کنید، دوغاب بندکشی می‌تواند به بزرگ‌ترین دشمن شما تبدیل شود. دلیل آن این است که دوغاب منافذ زیادی دارد و مایعات را به خود جذب می‌کند. حتی بهترین بندکشی‌ها هم پس از گذشتن مقدار کافی از عمر خود، توسط مایعات فرسوده و آلوده می‌شوند. چنین اتفاقی، باعث می‌شود کاشی‌های شما نیز کدر به‌نظر برسند. برای تمیز کردن دوغاب بندکشی، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • در یک بطری اسپری سایز معمولی، آب را با سه درصد هیدروژن پراکسید ترکیب کنید.
  • سپس، این محلول را روی دوغاب بندکشی اسپری کرده و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه روی آن باقی بماند.
  • می‌توانید بندکشی‌ها را با یک مسواک قدیمی بسابید. بندکشی را با آب داغ سابیده و در صورت موثر نبودن، از محلول سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.
ممکن است برای رسیدن به بندکشی تمیز، مجبور شوید این فرآیند را چندبار تکرار کنید. اما پس از تمیز شدن، با اسپری کردن منظم محلول آب/سرکه روی بندکشی‌ها می‌توانید با صرف انرژی به‌مراتب کمتر آن‌ها را تمیز و براق نگه دارید.

محلول‌های طبیعی برای برق انداختن کاشی

محلول‌های طبیعی برای برق انداختن کاشی

محلول‌های تمیزکننده طبیعی متنوعی برای این‌کار در اختیار شماست که هریک تاثیرات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. در ادامه بهترین محلول‌های پیشنهادی هوم‌پلاس را برای تمیز کردن کاشی به شما معرفی می‌کنیم:

سرکه

سرکه ساده و بدون اضافاتی که با آب ترکیب شده باشد، یک ماده پاک‌کننده قدرتمند و طبیعی به‌شمار می‌رود. سرکه، به علت شدیدا اسیدی بودن نه تنها کاشی شما را به‌خوبی تمیز می‌کند، بلکه با فراهم کردن خاصیت گندزدایی و ضدعفونی‌ کنندگی، خیال شما را از بابت ویروس‌های روی کاشی نیز راحت می‌کند. اسید می‌تواند برای مقابله با انواع مختلفی از لکه‌ها، خصوصا لکه‌های روی کاشی مفید باشد. به علت خاصیت اسیدی بالای سرکه، پیشنهاد می‌کنیم از آن تنها روی سطوح سخت‌تر، سرامیکی و مرمر استفاده کنید. از استفاده کردن آن روی کاشی چینی خودداری کرده و در عوض به سراغ استفاده از مواد ملایم‌تر مانند مایع ظرفشویی بروید. سرکه و آب را به نسبت برابر با یکدیگر ترکیب کرده و روی کاشی اسپری کنید. نکته‌ای درباره تمیز کردن کاشی با استفاده از سرکه: در مورد استفاده کردن یا نکردن از سرکه روی کف و بی‌ضرر بودن آن برای کاشی و سرامیک بین متخصصین اختلاف نظر وجود دارد. اگر در اطراف کاشی کف اتاق از مواد درزگیر استفاده شده است، احتمالا بهتر است از مواد تمیزکننده ملایم‌تر مانند مایع ظرفشویی استفاده کنید. با گذشت زمان، سرکه می‌تواند ماده درزگیر را از بین ببرد. با این حال، بیشتر کفپوش‌های سرامیکی مقدار اندکی درزگیر دارند و استفاده از سرکه در مقادیر اندک منعی ندارد. سرکه یک ماده تمیزکننده است و نه ابزاری برای برق انداختن کاشی. با استفاده از سرکه تمیز کنید، و سپس با آبکشی با آب داغ، کاشی‌هایی براق و درخشان تحویل بگیرید.

سرکه و جوش شیرین

یک ترکیبِ حتی قوی‌تر، محلول سرکه و جوش شیرین است. ترکیب این دو ماده طبیعی و خانگی، یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که می‌تواند تقریبا از هرچیزی رد شود. به محض ترکیب کردن این دو ماده و ایجاد حباب، واکنش شیمیایی را مشاهده خواهید کرد. برای کفپوش سرامیکی، سرکه، جوش شیرین و آب را به نسبت برابر با یکدیگر ترکیب کرده و سپس کاشی‌ها را با استفاده از این محلول تی بکشید. برای مناطق سرسخت‌تر، محلول موردنظر را روی کاشی بسابید. نهایتا کاشی‌ها را آب کشیده و درخشندگی را مشاهده کنید.

آمونیاک

در صورتی که کاشی شما با تغییر رنگ مواجه شده باشد، آمونیاک یک ماده تمیزکننده عالی به‌شمار می‌رود. خواص آمونیاک به آن اجازه می‌دهد تا کاشی‌های کدر و قدیمی را به زندگی بازگرداند. همچنین، آمونیاک مشخصا برای مقابله با چربی راه‌حلی فوق‌العاده است. اگر بر روی کاشی‌های خود با لکه چربی مواجه هستید، استفاده از آمونیاک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همانند محلول جوش شیرین و سرکه، آمونیاک را با آب ترکیب کرده و کف زمین را با استفاده از آن تی بکشید. برای ساخت این محلول، در هر ۳٫۵ لیتر آب، از ۴/۱ فنجان آمونیاک استفاده کنید.

سرکه، الکل و مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی یک ماده تمیزکننده عالی برای کاشی‌های چینی به‌شمار می‌رود، زیرا آن‌قدرها قوی نیست و به آن‌ها آسیب نمی‌رساند. اگر به کمی قدرت بیشتر احتیاج دارید، می‌توانید مقداری سرکه و الکل هم به آن اضافه کنید. ۴/۱ فنجان سرکه و ۴/۱ فنجان الکل را در ۳٫۵ لیتر آب مخلوط کرده و سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. پس از مخلوط کردن، کاشی‌ها را با استفاده از آن تی بکشید. مراقب سابیدن بیش از حد این محلول روی کاشی باشید، چرا که مایع ظرفشویی می‌تواند کف زیادی ایجاد کند. هرچند این اتفاق به‌ خودی خود چیز بدی نیست، اما زحمت شما را برای آبکشی بیشتر می‌کند.

ضدعفونی کردن کاشی‌های سرویس بهداشتی

سرکه، آمونیاک و بوره

از برخی جهات، این محلول بهترین نقاط قوت سرکه و آمونیاک را در زمینه ضدعفونی کنندگی و براق کنندگی با هم ترکیب می‌کند. نه تنها می‌توانید از قوی‌ترین لکه‌ها رد شوید، بلکه می‌توانید درخشندگی را نیز به کاشی‌های خود بازگردانید. بوره به عنوان یک ضدعفونی قوی عمل کرده و همچنین به هرچه بهتر ترکیب شدن سرکه و آمونیاک در یک محلول تمیزکننده عالی کمک می‌کند. ۴/۱ فنجان سرکه، ۴/۱ فنجان آمونیاک و تنها ۸/۱ فنجان بوره را در ۳٫۵ لیتر آب ترکیب کنید. محلول را با استفاده از تی روی کاشی‌ها پخش کرده و در صورت لزوم بسابید. در پایان، کاشی‌ها را با آب کافی آبکشی نمایید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.