هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش تمیز کردن کابینت‌های چوبی و فلزی آشپزخانه
1399/10/29

روش تمیز کردن کابینت‌های چوبی و فلزی آشپزخانه

تصور کنید که در یک عصر پاییزی، قصد دارید برای مهمانی خانوادگی کیک درست کنید و در اثر بی‌احتیاطی مقداری خمیر کیک روی کابینت می‌ریزد. هنگام آشپزی، روغن و چربی روی کابینت‌ها می‌نشیند و باعث کثیفی آن‌ها می‌شود. آشپزخانه‌ها پر رفت ‌و آمدترین مکان هر خانه محسوب می‌شوند. به همین دلیل به سرعت کثیف می‌شوند. همچنین، آشپزخانه‌ها مکانی بسته برای پخت ‌و پز هستند. همین موضوع باعث می‌شود که هر آشپزخانه‌ای با هر نوع کابینت، نیازمند به تمیز کردن به طور منظم باشد. اغلب افراد زمان زیادی را برای انتخاب جنس و فرم کابینت‌ها صرف می‌کنند. بنابراین، برایشان مهم است که کابینت‌ها تا سال‌ها در بهترین شکل خود باشند و زیبایی خود را حفظ کنند. پس تمیز کردن کابینت‌ها نیز برایشان اهمیت زیادی دارد. کابینت‌ها در جنس و رنگ‌های متفاوت ساخته می‌شوند. بعضی از کابینت‌ها نیازمند به تمیزکاری بیشتر هستند؛ زیرا به دلیل رنگ یا جنس، ذرات روغن یا کثیفی را بیشتر نشان می‌دهند. یک اصل مشترک در انواع کابینت‌ها این است که برای حفظ زیبایی و نگهداری باید به طور مداوم تمیز شوند و برای این‌کار، باید با نحوه تمیز کردن انواع کابینت‌های آشپزخانه آشنا باشید.

اهمیت تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه

تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه به چند دلیل دارای اهمیت بسیار است که آن‌ها را در زیر بیان کرده‌ایم.

اهمیت تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه

رعایت بهداشت

کابینت‌ها مکانی برای نگهداری ظروف و مواد غذایی هستند. نداشتن برنامه ریزی در تمیز کردن آشپزخانه و کابینت‌ها زمینه را برای رشد باکتری و میکروب فراهم می‌کند و همین موضوع باعث بیماری افراد خانه می‌شود. همچنین، کثیفی کابینت‌ها، آشپزخانه را به مکانی مناسب برای رفت‌‌ و آمد سوسک، مورچه و موش تبدیل می‌کند. تمیز نگه‌داشتن کابینت‌ها و رعایت نظافت آشپزخانه، مانع از انتشار میکروب‌ها و ورود جانواران موذی به آشپزخانه می‌شود.


 پیشنهاد مقاله: ترفند های برق انداختن سینک ظرفشویی و شیرآلات


استفاده راحت از آشپزخانه

آشپزی در آشپزخانه مملو از ظروف کثیف و کابینت‌های آلوده، کاری دشوار و زمانبر است. به همین دلیل، برای سهولت در آشپزی لازم است که آشپزخانه‌ای با کابینت‌های تمیز و مرتب داشته‌باشید. تمیز نگه‌داشتن کابینت‌ها به زیبایی آشپزخانه و سالم ماندن لوازم کمک می‌کند. تجمع طولانی‌مدت آلودگی و چربی روی سطوح کابینت‌های آشپزخانه احتمال دارد باعث از بین رفتن جلوه آن‌ها شود و بعد از چند سال نیاز به تعویض آن‌ها احساس شود.

روش‌های تمیزکردن کابینت چوبی

کابینت‌های چوبی به راحتی با یک پارچه مرطوب تمیز می‌شوند. اما زمان‌هایی وجود دارد که برای پاک‌کردن چربی از روی کابینت به چیزی بیشتر از آب نیاز است. استفاده از برخی مواد شوینده‌ مانند وایتکس، مواد شوینده الکل‌دار، استون، الکل اتیل باعث آسیب دیدن کابینت‌ها می‌شود. بعد از پاک‌کردن چربی از روی کابینت‌‌ها با پارچه مرطوب، سریعا آن‌ها را با یک حوله تمیز خشک کنید. بهتر است برای خشک‌کردن کابینت‌ها از پارچه یا حوله مخصوص ظروف استفاده نکنید؛ زیرا احتمال دارد حاوی چربی یا مواد شوینده باشند. آب و رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث به پایان رسیدن عمر کابینت‌ها و آسیب دیدن چوب آن‌ها شود. به همین دلیل، لازم است هنگام تمیز‌کردن کابینت‌ چوبی و ام‌دی‌اف، به سرعت آن‌ها را خشک کنید و مایعات اضافی را از بین ببرید.

به هیچ عنوان برای تمیز‌کردن کابینت چوبی از اسکاچ یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید؛ زیرا این لوازم باعث ایجاد خش روی آن‌ها می‌شود. استفاده از اسفنج‌ نرم یا دستمال مخصوص گزینه‌های بهتری برای تمیزکردن هستند. با رعایت این نکات ساده، زیبایی کابینت ‌آشپزخانه برای سال‌ها حفظ می‌شود. در زیر چند روش مناسب برای تمیزکردن کابینت‌های چوبی معرفی شده است:

پاک‌کردن چربی از روی کابینت چوبی با سرکه

استفاده از سرکه متداول‌ترین روش برای چربی‌زدایی به حساب می‌آید. یک لیوان سرکه و یک لیوان آب‌گرم را با یکدیگر مخلوط کنید و درون اسپری آبپاش بریزید. بهتر است برای حفظ جلای کابینت‌ها از اسپری‌کردن مستقیم محلول روی آن‌ها بپرهیزید. با اسپری کردن محلول بر روی پارچه، اقدام به تمیزکردن کابینت‌ چوبی کنید. نگران بوی تند سرکه نباشید؛ زیرا خیلی زود از بین خواهد رفت. برای تمیزی بیشتر، می‌توانید چند قطره مایع ‌ظرفشویی به اسپری اضافه کنید. این محلول طبیعی، نه تنها چربی‌ها را از بین می‌برد، بلکه باعث ضدعفونی شدن سطوح می‌شود. برای پاک کردن لکه‌ مربا، شیره، شربت یا شکلات‌، مقداری سرکه و نمک را مخلوط کنید و با یک مسواک روی لکه‌های کابینت قرار دهید. بعد از گذشت ۵ دقیقه، با استفاده از پارچه‌ای نرم آن را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه‌های سمج از روی کابینت چوبی با لیمو

در گذشته‌ها که مواد شوینده شیمیایی وجود نداشت، از مواد طبیعی برای پاک کردن انواع لکه از سطوح استفاده می‌کردند؛ لیمو یکی از لکه‌برهای طبیعی است که امروزه نیز برای نابودی انواع لکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تمیز کردن لکه‌های سمج از روی کابینت چوبی با لیمو

لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده قوی معروف است. برای تهیه شوینده طبیعی جهت تمیز ‌کردن کابینت چوبی، ۳ قطره لیمو و یک فنجان وازلین را ترکیب کنید و با استفاده از یک مسواک یا برس شستشو روی لکه‌های قدیمی و سرسخت قرار دهید. بعد از گذشت چند دقیقه با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید.

تمیزکردن چربی از روی کابینت ‌چوبی با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یک تمیز‌کننده قدرتمند است که در چربی‌زدایی یکه‌تازی می‌کند. استفاده از یک خمیر ساده که با این ماده ارزان قیمت تهیه شده است، به سادگی با بسیاری از لکه‌ها مقابله می‌کند و باعث نابودی آن‌ها می‌شود. نکته: برای تهیه این خمیر، نصف لیوان جوش‌شیرین را با نصف لیوان روغن گیاهی معطر مخلوط کنید. اگر احساس کردید خمیر جوش‌شیرین غلیظ است، مقداری آب به آن اضافه کنید. با کمک یک مسواک، خمیر را روی لکه‌ها قرار دهید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. بعد از گذشت ۵ دقیقه با استفاده از دستمالی مرطوب خمیر را پاک کنید تا متوجه قدرت جادویی جوش‌شیرین در تمیز‌کردن چربی از روی سطوح شوید. در نهایت با استفاده از یک حوله نرم، سطوح کابینت را خشک کنید.


 پیشنهاد مقاله: چگونه چربی روی چدن اجاق گاز را تمیز کنیم؟


تمیزکردن کابینت‌چوبی با چای کیسه‌ای

شاید جالب باشد که بدانید چای سیاه و کیسه‌ای می‌تواند باعث تمیزی و برق افتادن کابینت چوبی شود. اسید تانیک موجود در چای به درخشندگی کابینت‌های چوبی کدر شده کمک می‌کند. همچنین باعث از بین رفتن لکه‌های قدیمی روی سطوح کابینت می‌شود. از سوی دیگر، ترکیبات پلی‌فنل از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

 

تمیزکردن کابینت‌چوبی با چای کیسه‌ای

برای از بین بردن لکه و بوی کابینت‌ها، ۲ عدد چای کیسه‌ای را در آب داغ بخیسانید. بعد از اینکه به اندازه کافی سرد شد، یک اسفنج نرم درون آن قرار دهید و با آن کابینت‌ها را تمیز کنید.

روش‌های تمیزکردن کابینت ‌ام‌دی‌اف

ام‌دی‌اف (MDF) تخته‌های ساخته شده از فیبر با چگالی متوسط است که در صنعت کابینت‌سازی بسیار مورد توجه قرار دارد. جنس MDF به گونه‌ای است که به راحتی لکه چربی یا اثر‌‌‌‌‌‌انگشت بر روی آن باقی می‌ماند. تمیز کردن کابینت‌ام‌دی‌اف به دلیل روکش وینیل آسان‌تر از کابینت‌چوبی است. این کابینت‌ها در صورت خیس شدن، مانند کابینت‌های چوبی متورم نمی‌شوند. برای اطلاع از بهترین روش‌های تمیزکردن کابینت‌ ام‌دی‌اف، با هوم پلاس همراه باشید.

  روش‌های تمیزکردن کابینت‌ام‌دی‌اف

تمیزکردن کابینت ‌ام‌دی‌اف رنگ شده با اسپری مخصوص

اسپری‌ پاک‌کننده ام‌دی‌اف یکی از رایج‌ترین روش‌های تمیزکردن کابینت‌ ام‌دی‌اف است. این اسپری‌ها قادر به از بین بردن چربی از روی کابینت‌ها هستند. انواع تولید‌کنندگان این اسپری‌ها از فرمولاسیون‌های متفاوت برای اثربخشی بیشتر استفاده می‌کنند. ابتدا مقداری از این مایع را روی کابینت‌ها اسپری کنید. سپس با کمک یک پارچه تمیز آن را تمیز کنید. نکته: بعد از هربار شستشو، دستمال را در آب گرم بشویید تا تمیز شده و آماده برای استفاده در نوبت بعد شود.

تمیزکردن کابینت ‌ام‌دی‌اف رنگ نشده با صابون مایع

یک صابون مایع روغنی ملایم که مخصوص تمیز کردن چوب است را با مقداری آب گرم حل کنید تا محلول رقیقی بدست بیاید. سپس، با یک پارچه آغشته به محلول شروع به تمیز‌کردن کابینت ‌ام‌دی‌اف کنید. نکته: برای تمیزکردن لکه از روی انواع کابینت،‌ از پارچه نرم استفاده کنید تا به بافت سطوح کابینت آسیبی وارد نشود.

تمیزکردن کابینت ‌ام‌دی‌اف مات با شامپو فرش

  • ابتدا با یک دستمال خشک، گرد و غبار را از روی کابینت پاک‌کنید.
  • چند قطره شامپو فرش را در آب حل کنید.
  • با اسفنجی آغشته به محلول، سطوح را تمیز کنید.
  • با یک حوله یا پارچه خشک و نرم، محلول را پاک کنید.

نکته: به هیچ عنوان از شوینده‌های خشن مانند پودر لباسشویی برای تمیزکردن سطوح استفاده نکنید.

 روش تمیزکردن کابینت ‌ام‌دی‌اف سفید با سرکه

کابینت‌های ام‌دی‌اف سفید، به دلیل رنگ خنثی و حس آرامش‌بخش، هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند. تمیزکردن این دسته از کابینت‌ها کار راحتی است. اما انتخاب کردن روش مناسب که باعث حفظ درخشندگی کابینت‌ها شود، کار دشواری است. برای تمیزکردن کابینت‌‌ ام‌دی‌اف سفید، نصف لیوان‌ آب، نصف فنجان مایع پاک کننده چند منظوره هوم پلاس و سرکه سفید را درون یک آبپاش مخلوط کنید. محلول را روی کابینت و سطوح اسپری کنید و با کمک یک ابر نرم، محلول را روی سطوح ماساژ دهید. سپس با یک اسفنج تمیز و مرطوب، محلول را به طور کامل پاک کنید.

روش تمیزکردن کابینت ‌‌های‌ گلاس

کابینت‌ های ‌گلاس به‌ دلیل ظاهر براق و شفاف برای طرح‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از کابینت‌ها خش‌پذیری و لک‌پذیری بالایی دارند که یکی از معایب آن‌ها نسبت به سایر کابینت‌ها به حساب می‌آید. اگر قصد دارید برق و زیبایی کابینت خود را حفظ کنید، روش‌های زیر را مطالعه کنید.

  روش تمیزکردن کابینت‌‌های‌ گلاس

تمیزکردن کابینت ‌های ‌گلاس با دستمال

برای تمیزکردن گرد و غبار کابینت‌ها، کافی است از دستمال مرطوب استفاده کنید. برای خشک کردن این دسته از کابینت‌ها از حوله بدون پرز استفاده کنید تا حالت شیشه‌ای و شفاف ‌گلاس حفظ شود.

پاک‌کردن لکه چربی از روی کابینت‌ های گلاس با مایع ظرفشویی

لکه چربی یکی از شایع‌ترین دلایل کثیفی کابینت‌ها است که به راحتی و با دستمال تمیز نمی‌شود. برای پاک‌کردن لکه چربی یا غذا نیاز به تلاش بیشتری است. مقداری آب‌گرم درون ظرف بریزید. سپس، چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. با کمک ابری آغشته به محلول، لکه‌های چربی را تمیز کنید.

نکته:
  • برای تمیز کردن لکه‌ چربی و غذا، به هیچ عنوان از شوینده قوی استفاده نکنید.
  • استفاده از اسکاچ یا سیم ظرفشویی باعث ایجاد خش روی سطح صاف و صیقلی این دسته از کابینت‌ها می‌شود.
  • تحت هیچ شرایطی کابینت‌ها را مرطوب رها نکنید.
 

تمیزکردن کابینت‌ های ‌گلاس با سرکه

اگر علاقه‌ای به پاک‌کردن لکه چربی از روی کابینت با استفاده از مواد شیمیایی ندارید، می‌توانید از سرکه، رایج‌ترین روش طبیعی، جهت از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. برای تمیز کردن کابینت‌ های گلاس با سرکه مانند روش چربی‌زدایی کابینت‌های ام‌دی‌اف عمل کنید.

کابینت‌های فلزی راچگونه تمیز کنیم؟

چربی روی کابینت‌های فلزی با استفاده از دستمال آغشته به الکل به آسانی پاک می‌شود. الکل یکی از بهترین روش‌ها برای پاک‌کردن چربی از روی کابینت‌ها است. اگر کابینت‌های فلزی دارای زنگ‌زدگی باشند، الکل گزینه مناسبی برای چربی‌زدایی نیست. در چنین حالتی، بهتر است از آب و مایع ظرفشویی به آرامی نواحی زنگ‌زده را تمیز کنید.

نکته: به هیچ عنوان از جوش‌شیرین برای تمیزکردن کابینت‌ فلزی استفاده نکنید.

انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها برای تمیز‌کردن کابینت

انتخاب شوینده مناسب جهت تمیز کردن کابینت‌های چوبی و فلزی آشپزخانه، می‌تواند به حفظ ماندگاری و زیبایی آن‌ها کمک کند. هر نوع کابینت، بسته به رنگ و نوع متریالی که از آن ساخته شده است، نیازمند شوینده طبیعی یا شیمیایی مخصوص است. امروزه با توجه به بیماری کوید ۱۹، اهمیت تمیزی آشپزخانه‌ افزایش بسیاری پیدا کرده است. یکی از بهترین محصولاتی که در از بین‌بردن چربی از روی کابینت‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها به شما کمک می‌کند، چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس است.

 

انواع مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها برای تمیز‌کردن کابینت

این محلول با فرمولاسیون‌های مختلف و ویژگی‌های منحصر به‌فرد، بدون وارد شدن آسیب به سطوح، تمامی چربی‌ها و آلودگی‌ها را از بین خواهد برد. این محصول با قابلیت چربی‌زدایی قوی، تمامی لکه‌های قدیمی را از بین می‌برد و کابینت‌های چوبی را مانند روز اول می‌کند. همچنین برای تمیزکردن کابینت فلزی، می‌توانید از مایع ظرفشویی هوم ‌پلاس استفاده کنید. قدرت‌ پاک‌کنندگی و کیفیت‌بالا در محصولات هوم ‌پلاس باعث محبوبیت این برند شده است. بعد از استفاده از محصولات هوم ‌پلاس، علاوه بر تمیزی، رایحه دلنشین پاکیزگی بر روی سطوح، به یادگار باقی خواهد ماند. فرمولاسیون این محصولات به گونه‌ای است که ضامن زیبایی منزل و بهداشت خانواده باشد.

 

سوالات متداول | روش تمیز کردن کابینت‌های چوبی و فلزی آشپزخانه

بهترین ماده تمیز کننده کابینت چیست؟

انتخاب شوینده مناسب جهت تمیز کردن کابینت‌های چوبی و فلزی آشپزخانه، می‌تواند به حفظ ماندگاری و زیبایی آن‌ها کمک کند. هر نوع کابینت، بسته به رنگ و نوع متریالی که از آن ساخته شده است، نیازمند شوینده طبیعی یا شیمیایی مخصوص است. یکی از بهترین محصولاتی که در از بین‌بردن چربی از روی کابینت‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها به شما کمک می‌کند، چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس است.

چگونه کابینت سفید را تمیز کنیم؟

کابینت‌های ام‌دی‌اف سفید، به دلیل رنگ خنثی و حس آرامش‌بخش، هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند. تمیزکردن این دسته از کابینت‌ها کار راحتی است. اما انتخاب کردن روش مناسب که باعث حفظ درخشندگی کابینت‌ها شود، کار دشواری است. برای تمیزکردن کابینت‌‌ ام‌دی‌اف سفید، نصف لیوان‌ آب، نصف فنجان مایع پاک کننده چند منظوره هوم پلاس و سرکه سفید را درون یک آبپاش مخلوط کنید.

چربی روی کابینت ام دی اف با چی پاک میشه؟

ام‌دی‌اف (MDF) تخته‌های ساخته شده از فیبر با چگالی متوسط است که در صنعت کابینت‌سازی بسیار مورد توجه قرار دارد. جنس MDF به گونه‌ای است که به راحتی لکه چربی یا اثر‌‌‌‌‌‌انگشت بر روی آن باقی می‌ماند. تمیز کردن کابینت‌ام‌دی‌اف به دلیل روکش وینیل آسان‌تر از کابینت‌چوبی است. این کابینت‌ها در صورت خیس شدن، مانند کابینت‌های چوبی متورم نمی‌شوند. برای اطلاع از بهترین روش‌های تمیزکردن کابینت‌ ام‌دی‌اف، با هوم پلاس همراه باشید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.