هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / نکاتی برای نگهداری و تمیز کردن پارکت
تمیز کردن پارکت
1398/12/19

نکاتی برای نگهداری و تمیز کردن پارکت

از جمله کفپوش‌های محبوب برای یک خانه، کفپوش پارکت است. این نوع کفپوش فضای خانه را مدرن و چشم‌نواز کرده و اتفاقا با هر نوع دکوراسیونی متناسب است. داشتن یک پارکت زیبا و براق برای خانه اهمیت زیادی دارد و طبیعتا تمیزی و برق انداختن آن تمام فضای خانه‌ی شما را زیباتر و دوست ‌داشتنی‌تر خواهد کرد. اما اگر بخواهید مدت زمان طولانی از زیبایی کف خانه‌ی خود لذت ببرید لازم است به نحوه‌ی نگهداری و تمیز کردن کفپوش دقت کنید.

نگهداری از  پارکت از نکات مهم خانه‌داری و نظافت منزل است. این کار باید به طور مداوم انجام شود تا کفپوش پارکت همچون روز اول سالم باقی بماند. در ادامه شما با نکاتی آشنا خواهید شد که دانستن آن برای نگهداری از پارکت ضروری است:

1) استفاده از جارو برقی:

همیشه سعی کنید کف پارکت را از ذرات گرد و خاک دور نگه دارید. بهترین گزینه استفاده از جارو برقی است تا آسیبی به کف پارکت شما وارد نشود. لازم است حداقل هفته‌ای یکبار با جارو برقی، سطح پارکت چوبی را کاملا تمیز و پاک کنید.

2) جلوگیری از مرطوب ماندن پارکت:

مراقب باشید کف پارکت خیس نماند. زیرا هر گونه رطوبت به مرور زمان باعث ایجاد بستری برای منبسط شدن چوب می‌شود و آن را خراب می‌کند.

3) پاک کردن سریع لکه‌ها:

لکه‌های جا مانده بر روی پارکت را خیلی زود با استفاده از یک پارچه نرم، خشک و یا کمی مرطوب پاک کنید. دقت کنید که کف اتاق پس از نظافت، خشک شود.

4) عدم استفاده از بخارشوی:

وجود هر گونه رطوبت می‌تواند به بافت چوب نفوذ کند و به پارکت شما صدمه بزند. طبیعتا بخار نیز حاوی مقدار قابل توجهی رطوبت است. به علاوه استفاده از بخارشوی برای پارکت می تواند لایه اولیه و محافظ کفپوش را به تدریج از بین ببرد.

تمیز کردن پارکت

5) استفاده از شوینده‌ی مناسب:

یکی از نکات مهم خانه داری، انتخاب شوینده‌ مناسب برای هر وسیله و بکار نبردن شوینده‌های معمولی برای تمیز کردن سطوحی مثل پارکت است. در صورت نیاز به شوینده، حتما از شوینده‌های مخصوص پارکت استفاده کنید. مقدار کمی از شوینده را با آب ولرم مخلوط کرده و روی کف بمالید. سپس با کمک یک تی یا دستمال نرم آن را کاملا خشک کنید و از برق انداختن پارکت لذت ببرید.

6) محافظت پارکت از نور خوشید:

اگر خانه شما آفتاب گیر است، لازم است به وسیله‌ی یک پرده، پارکت خانه را از نور مستقیم آفتاب  محافظت کنید. نور خورشید می تواند درخشش کف پارکت را از بین ببرد.

7) در معرض گرما و حرارت نبودن:

گرما و حرارت به پارکت خانه آسیب می‌زند. منابع حرارتی را از پارکت دور نگه دارید.

8) جلوگیری از خراشیدگی پارکت‌ها:

اگر از کفپوش پارکت در مقابل اجسام تیز یا سنگین مراقبت نکنید، به تدریج باعث پوسته شدن و کدر شدن آن خواهد شد. همچنین مراقب افتادن اجسام تیز و سنگین روی آن باشید. از قدم زدن با کفش‌های پاشنه بلند روی این نوع کفپوش خودداری کنید. به علاوه مبلمان و لوازم خانگی سنگین را هنگام جا‌به‌جایی روی پارکت نکشید. شما می‌توانید برای جلوگیری از آسیب پارکت، از محافظ‌های زیر مبلی استفاده کرده و در مناطق پر رفت و آمد فرش پهن کنید.

9) استفاده از فرش و پادری:

استفاده از پادری، از ورود خاک و آسیب رساندن به  سطح کفپوش جلوگیری می‌کند. بهتر است در مقابل ورودی‌های خانه پادری بگذارید. پهن کردن فرش و موکت نیز در  مناطق خاصی از خانه که محل رفت و آمد است، همچون راهروهای داخلی، بسیار مفید است. همچنین می‌توانید جلوی سینک آشپزخانه و ماشین ظرفشویی، قالیچه‌هایی قرار دهید که رطوبت را به خوبی جذب کنند.

10) پولیش زدن پارکت:

برای این‌که کفپوش پارکت ظاهر اولیه‌ی خود را حفظ کند، لازم است آن‌را تمیز کنید و پولیش بزنید. با این کار بار دیگر سطح کفپوش شما بسیار تمیز و براق می‌شود.

11) تمیز کردن پارکت در فواصل زمانی کوتاه مدت:

در پایان لازم به تاکید دوباره است که نباید فاصله‌های بین تمیز کردن پارکت‌ها طولانی باشد. در این صورت عمر پارکت‌ها کاهش خواهد یافت. بنابراین سعی کنید نظافت پارکت را در فواصل زمانی کوتاه مدت انجام دهید تا به این طریق هم پارکت‌های شما سالم تر بمانند و هم از نظافت منزل خسته نشوید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.