هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی
جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی
1399/07/19

جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی

اگرچه ممکن است تمیز کردن ماشین ظرفشویی ایده‌ای اضافی به‌نظر بیاید، اما در واقع یک روش مفید برای اطمینان از تداوم کارکرد موثر ماشین ظرفشویی است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به ماشین ظرفشویی این است که با گذشت زمان، باقی‌مانده مواد غذایی، چربی و کف صابون رسوبات سرسختی را ایجاد می‌کنند. این تجمع آلودگی باعث می‌شود ماشین ظرفشویی شما کثیف به نظر رسیده، بوی بدی گرفته و حتی ظروف شما به‌طور کامل و موثر شسته نشوند. تجمع آلودگی و جرم در ماشین ظرفشویی همچنین می‌تواند از تخلیه صحیح ماشین ظرفشویی شما جلوگیری کند. این مساله به‌خصوص الهام‌بخش بسیاری از افراد برای جستجو در پی راهی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی می‌شود. بسیاری از افراد هنگامی که درب ماشین ظرفشویی را برای تخلیه ظرف‌های تمیز باز می‌کنند، با آب راکدی در کف ماشین مواجه می‌شوند. هوم پلاس در این مطلب، یک روش بسیار موثر برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی را با شما به اشتراک می‌گذارد. در این راهنمای گام‌ به گام، از وقت مناسب و نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی آغاز کرده و در ادامه بهترین روش و مواد شوینده برای جرم گیری ماشین ظرفشویی را به شما معرفی می‌کنیم.

وقت مناسب برای جرم گیری ماشین ظرفشویی

نگران نباشید؛ نیازی نیست تمام وقت آزاد خود را با ماشین ظرفشویی بگذرانید. هر ماه، یک‌ بار به سراغ تمیز کردن اساسی با استفاده از شستشوی قلیایی و فرچه کشیدن دریچه تخلیه بروید. هفته‌ای یک بار نیز قطعات داخلی و صفحه کنترل را دستمال بکشید. در کنار این‌ها، اگر مشاهده کردید که ماشین ظرفشویی شما بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کند، کپک زده است و یا شستشو را به درستی انجام نمی‌دهد، وقت آن است که آستین‌هایتان را بالا زده، دستکش‌های لاستیکی را پوشیده و وارد ماشین ظرفشویی شوید.


«مقاله "راهنمای کامل استفاده از ماشین ظرفشویی" را حتما مطالعه کنید»


نحوه ی تمیز کردن ماشین ظرفشویی

فرآیند تمیز کردن ماشین ظرفشویی که در این مقاله به شما پیشنهاد می‌کنیم، به چند ماده تمیزکننده محبوب خانگی متکی است: سرکه سفید و جوش شیرین. سرکه سفید به ازبین بردن آلودگی، حل شدن رسوبات معدنی و جرم‌ گرفتگی و تمیز کردن ماشین ظرفشویی کمک می‌کند. استفاده از جوش شیرین نیز به ازبین بردن بوهای نامطبوع ماندگار و لکه‌های باقی‌مانده از غذا و مواد شوینده کمک می‌کند. هربار که از این روش اعجاب انگیز استفاده کنید، ماشین ظرفشویی شما کاملا تمیز شده و بوی تازگی خواهد داد؛ همچنین مشکلات مربوط به زهکشی نیز به‌طور کامل برطرف خواهند شد. نحوه انجام این فرآیند بدین صورت است:

مرحله ۱ – بازرسی دریچه تخلیه

قبل از شروع فرآیند تمیز کردن ماشین ظرفشویی، بهتر است به‌طور اجمالی اطراف دریچه تخلیه را بررسی کنید. برای دسترسی راحت‌تر، قفسه زیرین را برداشته و اطراف دریچه تخلیه را لمس کنید. برای جلوگیری از انسداد دریچه تخلیه، مواد خارجی را جمع‌آوری کنید. (از آنچه تعمیرکاران اغلب در آنجا پیدا می‌کنند بسیار تعجب خواهید کرد – استخوان، پوسته خرچنگ، خرده شیشه، تکه‌های پلاستیک و غیره) این مرحله فرصت خوبی برای بررسی سوراخ‌های بازوی اسپری نیز به‌شمار می‌رود. اگر ظاهری گرفته دارند، یک مسواک قدیمی را به سرکه آغشته کرده و از آن برای پاک کردن ذرات مواد غذایی از روی سوراخ‌های اسپری استفاده کنید. پس از پایان کار، قفسه زیرین را سر جای خود بازگردانید.

مرحله ۲ – شستشو با سرکه

  نحوه ی تمیز کردن ماشین ظرفشویی  

یک کاسه کوچک قابل شستشو را در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خالی خود قرار داده و آن را با سرکه سفید پر کنید. درب ماشین ظرفشویی را ببندید و یک چرخه شستشوی کامل را با بالاترین درجه حرارت ممکن اجرا کنید.

مرحله ۳ – شستشو با جوش شیرین

 

پس از پایان اولین چرخه شستشو، یک مشت جوش شیرین به قسمیت پایینی ماشین ظرفشویی بپاشید. سپس مجددا یک چرخه شستشوی کامل را با بالاترین درجه حرارت ممکن اجرا کنید.

مرحله اختیاری – شستشو با سفید کننده

اگر در ماشین ظرفشویی خود با کپک یا جرم گرفتگی شدید مواجه شده‌اید، افزودن یک مرحله شستشوی نهایی با سفید کننده به فرآیند تمیز کردن ماشین ظرفشویی، مشکل شما را به‌طور کامل برطرف خواهد کرد. برای انجام شستشو با سفید کننده، ۱ فنجان سفید کننده به کف ماشین ظرفشویی اضافه کرده و یک چرخه شستشوی کامل را با بالاترین درجه حرارت ممکن اجرا کنید. (توجه: اگر ماشین ظرفشویی شما دارای فضای داخلی از جنس استیل ضدزنگ نیست، این مرحله را انجام ندهید. سفید کننده می‌تواند باعث آسیب دائمی و تغییر رنگ فولاد ضد زنگ شود.) مراحل ذکر شده در بالا را هر ۳ ماه یکبار تکرار کنید تا ماشین ظرفشویی شما تمیز و کارامد باقی بماند.

۵ توصیه برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی

 
  • قبل از شروع چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی، زباله‌های موجود را از روی ظروف پاک کنید. ماشین‌های ظرفشویی معمولا در همان لوله سینک ظرفشویی شما تخلیه می‌شوند، بنابراین تمیز کردن ظروف از آشغال‌های درشت تنها برای ماشین ظرفشویی مفید نخواهد بود.
  • قبل از شروع چرخه شستشوی تعداد زیادی از ظروف، آب داغ را در سینک ظرفشویی باز کرده و تا رسیدن به مرحله سوختن دست در اثر لمس صبر کنید. اگر چرخه شستشو با آب واقعا داغ شروع شود، ماشین ظرفشویی شما عملکرد به‌مراتب بهتری خواهد داشت.
  • دمای آب خروجی از آبگرمکن خود را به اندازه کافی بالا تنظیم کنید تا مطمئن شوید که آب می‌تواند ظروف شما را به‌طور موثری تمیز کند. درجه حرارت آبگرمکن شما باید در حدود ۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم شود. آب بیش از حد سرد توان پاک‌کنندگی موثری ندارد و آب بیش از حد داغ ممکن است به‌طور تصادفی کسی را بسوزاند.
  • سعی کنید در هر چرخه شستشو، ماشین ظرفشویی را به‌طور کامل پر کنید؛ استفاده از بارگیری کامل به صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی کمک می‌کند. البته در عین حال مراقب باشید که ماشین ظرفشویی خود را بیش از حد پر نکنید. ماشین‌های ظرفشویی از طریق پاشیدن آب روی ظروف کار می‌کنند، بنابراین برای تمیز کردن موثر ظروف، آب باید قادر باشد به سطح ظروف برسد.
  • می‌توانید ظروف کثیف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی آبکشی کنید، اما نیازی نیست ظروف خود را بیش از حد آبکشی کنید. مواد شوینده ماشین ظرفشویی برای کارکرد صحیح به میزان مشخصی آلودگی و جرم نیاز دارند. در غیر اینصورت، شوینده می‌تواند در طول چرخه شستشو کف کند، که برای ماشین ظرفشویی شما خوب نیست.

«با محصولات قرص ماشین ظرفشویی هوم پلاس آشنا شوید»


نحوه ی جرم گیری ماشین ظرفشویی

  نحوه ی جرم گیری ماشین ظرفشویی  

پیش از شروع فرآیند جرم گیری، باقی‌مانده ظروف را از ماشین ظرفشویی خارج کنید. ۲ فنجان سرکه سفید را در یک لیوان شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید. اگر ماشین ظرفشویی شما وان عمیق یا پهنی دارد، می‌توانید مقدار سرکه را چند فنجان افزایش دهید تا اطمینان حاصل شود که اسیدیته به اندازه کافی قوی است و می‌تواند رسوبات کلسیم در وان را ازبین ببرد. برای جرم گیری ماشین ظرفشویی، فنجان سرکه را (برخلاف فرآیند تمیز کردن) به‌جای قفسه بالایی، روی قفسه پایینی قرار دهید. همانطور که ماشین ظرفشویی از طریق بازوی بالایی آب را اسپری می‌کند، سرکه موجود در لیوان به آرامی به ته وان سرریز شده و یک محلول جرم گیر و ضدعفونی کننده موثر ایجاد می‌کند. ماشین ظرفشویی این محلول سرکه را در وان خالی اسپری می‌کند که در تماس با دیواره‌ها، جرم و رسوبات را ازبین می‌برد. درب ماشین ظرفشویی را بسته و از فعال شدن قفل آن مطمئن شوید. چرخه شستشوی "عادی" یا "منظم" را انتخاب کنید. گزینه‌های "ضدعفونی کردن" یا "دمای بالا" یا هر چرخه شدید آب گرم دیگر را انتخاب نکنید. بعضی از ماشین‌های ظرفشویی منافذی دارند که باعث می‌شود بخار از داخل وان ماشین به درون آشپزخانه منتقل شود. چرخه شستشو را شروع کرده و منتظر کامل شدن آن بمانید. سپس درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و در صورت امکان آن را برای یک شب رها کنید تا بوی باقی‌مانده از سرکه ازبین برود.


«با محصولات نمک و جلادهنده ظروف ماشین ظرفشویی هوم پلاس آشنا شوید»


بهترین مواد برای جرم گیری ماشین ظرفشویی

مایع رسوب‌زدای حرفه‌ای

پیش از استفاده از رسوب‌زدا، ابتدا برنامه‌ای تقریبا ۶۰ درجه‌ای را اجرا کنید. اطمینان حاصل کنید که ماشین ظرفشویی شما خالی است و ماده شوینده‌ای به آن اضافه نشده است. در دفترچه راهنمای دستگاه خود می‌توانید ببینید که کدام برنامه شستشو در این دما کار می‌کند. بعد از ۳۰ دقیقه ماشین ظرفشویی را باز کرده و مایع رسوب‌زدا را کف ماشین ظرفشویی بریزید. دوباره همین برنامه شستشو را اجرا کنید.

سرکه یا نوشابه

یک روش معروف، استفاده از یک فنجان سرکه یا نوشابه است. هرچند استفاده زیاد از این روش را به شما توصیه نمی‌کنیم، زیرا استفاده از میزان اشتباه سرکه یا نوشابه می‌تواند به ماشین ظرفشویی شما آسیب برساند. آیا همچنان می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ بسیار خوب؛ ابتدا یک برنامه آبکشی مقدماتی را اجرا کنید تا باقیمانده مواد غذایی از ماشین ظرفشویی شما پاک شود. مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی خالی است و ماده شوینده‌ای به آن اضافه نشده است. سپس یک فنجان کوچک نوشابه یا سرکه را روی قفسه پایینی دستگاه بریزید. حالا برنامه شستشو با بالاترین دما را انتخاب کرده و اجازه دهید تا به‌طور کامل اجرا شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.