هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / راهنمای تمیز کردن توالت فرنگی
راهنمای تمیز کردن توالت فرنگی
1399/09/08

راهنمای تمیز کردن توالت فرنگی

تمیز کردن توالت فرنگی یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تبدیل کردن هر خانه به مکانی سالم‌تر و تمیزتر است. برای خلاص شدن از شر باکتری‌ها و ویروس‌ها باید حداقل هفته‌ای یک‌ بار توالت فرنگی خود را با محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید. دانستن اینکه چگونه توالت فرنگی را به روش صحیح و با مناسب‌ترین جرم‌گیرها تمیز کند، فرایند تمیزکاری را آسان‌تر و موثرتر خواهد کرد. هوم پلاس در این راهنما به شما دستورالعملی گام به گام برای تمیز کردن توالت فرنگی ارائه می‌کند.

مراحل کلی تمیز کردن توالت فرنگی

تمیز کردن کاسه توالت فرنگی

تمیز کردن کاسه را از بالا شروع کرده و به سمت پایین بروید. همیشه از سابیدن زیر لبه آغاز کنید. پس از شستشو، زیر لبه را نگاه کنید تا از پاک شدن تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها مطمئن شوید. سپس کاسه را با برس توالت تمیز کرده و در آخر، دهانه سوراخ تخلیه در پایین کاسه توالت را بشویید. پس از پایان شستشو، درپوش توالت را بسته و سیفون را بکشید. اگر کاسه توالت زنگ قهوه‌ای یا مایل به قرمز یا لکه‌های ناشی از رسوب مواد معدنی دارد، سطح سرامیکی کاسه را با استفاده از جوش شیرین و یا پاک کننده چند منظوره استفاده کنید. یک روش جالب دیگر این است که یک قوطی نوشابه را درون کاسه توالت ریخته، آن را سابیده و آبکشی کنید؛ سپس مقداری سرکه در کاسه توالت بریزید تا لکه‌های باقی‌مانده تمیز شوند. قبل از سابیدن لکه‌های زنگ‌ زدگی مطمئن شوید که سیفون را کشیده‌اید، چرا که محصولات پاک کننده زنگ‌زدگی ممکن است در ترکیب با مواد شیمیایی موجود در پاک کننده‌های عمومی واکنش نشان دهند. بعد از تمیز شدن لکه‌های زنگ‌ زدگی درپوش توالت را بسته و مجددا سیفون را بکشید. برای پایان کار، قطره‌های پاک کننده یا آب را از روی سطح کاسه توالت پاک کرده، وسایل شستشو و سطل زباله را کنار گذاشته و به سراغ تمیز کردن اطراف توالت فرنگی بروید.

تمیز کردن درپوش

هرگز نباید از درپوش توالت فرنگی غافل شد. درپوش و نشیمن‌گاه تنها بخش‌های توالت فرنگی هستند که با بدن افراد تماس پیدا می‌کنند و باید کاملا تمیز شوند. درپوش بیرونی را بالا بیاورید. نشیمن‌گاه، داخل درپوش و لبه توالت را با تمیز کننده بپوشانید. اطراف درپوش و لولاهای پشت نشیمن‌گاه توالت را پاک کنید. بعضی از توالت‌ها لولایی دارند که پس از باز شدن، امکان دسترسی بهتر برای تمیز کردن را فراهم می‌کند. تمام نشیمن‌گاه و سطح داخلی و خارجی درپوش توالت را با پارچه‌ و آب تمیز پاک کنید تا آثار مایع سفید کننده یا مواد شیمیایی ازبین برود.

تمیز کردن بدنه

در حالی که درون کاسه توالت با محلول پاک کننده خیس می‌خورد، بدنه خارجی توالت را با اسپری پاک کننده چند منظوره تمیز کنید. از بالا شروع کنید تا از چکیدن آلودگی روی سطوح تمیزشده جلوگیری شود. سپس، به سراغ درب خارجی توالت رفته و آن را تمیز کنید. در پایان، کل قسمت خارجی کاسه توالت را پاک کنید. قبل از تمیز کردن لبه‌های پایینی توالت، جایی که به زمین متصل می‌شود، کناره‌ها و جلوی بدنه را بشویید. ضمنا، حالا زمان خوبی است که در صورت امکان کف اطراف توالت فرنگی را نیز تمیز کنید.

جرم‌گیرهای مناسب توالت فرنگی

استفاده از سرکه و جوش شیرین به عنوان تمیزکننده

 

استفاده از سرکه و جوش شیرین به عنوان تمیزکننده

 

جوش شیرین و سرکه دو تا از مفیدترین محصولات خانگی هستند که می‌توانند برای تمیز کردن بسیاری از سطوح، از جمله لکه‌های آب سخت در توالت فرنگی استفاده شوند.

  • حدود ۱ فنجان سرکه سفید را درون کاسه توالت بریزید و آن را با برس توالت به سطح داخلی کاسه توالت مالش دهید. اجازه دهید سرکه حدود ۱ دقیقه روی سطح کاسه باقی بماند.
  • حدود ۱ فنجان جوش شیرین به کاسه توالت اضافه کنید، سپس ۱ تا ۲ فنجان دیگر سرکه داخل کاسه توالت بریزید. این عمل یک محلول گازدار ایجاد می‌کند. اجازه دهید محلول حدود ۱۰ دقیقه داخل کاسه توالت باقی بماند.
  • با استفاده از برس توالت، اطراف کاسه را با محلول سرکه و جوش شیرین تمیز کنید. مطمئن شوید که محلول روی تمام لکه‌هایی که بالاتر از خط آب هستند، قرار بگیرد. سیفون را نکشید.
  • بگذارید محلول سرکه و جوش شیرین تا ۳۰ دقیقه درون کاسه توالت باقی بماند. یکی دو بار دیگر به سراغ لکه‌ها بروید تا اثری از آن‌ها باقی نماند. در پایان سیفون را بکشید تا کاسه توالت آبکشی شود.

مقاله مرتبط: پاك كردن چربی کابینت چوبی

استفاده از نوشابه برای تمیز کردن توالت فرنگی

  استفاده از نوشابه برای تمیز کردن توالت فرنگی  

هرچند عجیب به نظر می‌رسد، اما در بسیاری از مواقع، تنها نوشابه می‌تواند توالت فرنگی شما را از شر لکه‌های زنگ زدگی خلاص کند. نحوه کار به این صورت است: یک قوطی کامل نوشابه را دور لبه توالت بریزید تا تمام سطح داخلی کاسه توالت را بپوشاند. سپس بگذارید برای ۱ ساعت روی سطح داخلی کاسه توالت باقی بماند تا اسیدهای نوشابه لکه‌ها را سست کنند. سپس لکه‌ها را با استفاده از برس توالت تمیز کرده و سیفون را بکشید.

استفاده از  چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس

پاک کننده چند منظوره هوم پلاس ماده‌ای است که به اندازه کافی ملایم است تا به سطح سرامیکی توالت فرنگی آسیبی وارد نکند، اما در عین حال آنقدر قدرتمند و موثر است که لکه‌ها، آلودگی‌ها و زنگ زدگی‌ها را ازبین ببرد. پاک کننده چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس با توان ازبین بردن ۹۹٫۹٪ میکروب‌ها، نه‌تنها سطح توالت را از آلودگی‌های قابل مشاهده پاک می‌کند، بلکه یک محصول کارآمد برای ضدعفونی کردن آن نیز به ‌شمار می‌رود. این پاک کننده می‌تواند تنها ابزاری باشد که برای پاک کردن ویروس‌ها و میکروب‌ها از روی توالت فرنگی نیاز دارید.

نکات مهم در تمیز کردن توالت فرنگی

  نکات مهم در تمیز کردن توالت فرنگی  
  • هنگام تمیز کردن توالت فرنگی از دستکش ضد آب و عینک محافظ چشم استفاده کنید. اکثر محصولات تمیز کننده دارای مواد سفید کننده و دیگر ترکیبات شیمیایی هستند که می‌تواند به چشمان شما صدمه زده یا آن‌ها را تحریک کنند. محافظ چشم از شما در برابر پاشیده شدن آب توالت و مواد پاک کننده محافظت می‌کند. همچنین بهتر است از دستکش‌های لاستیکی یا لاتکس محافظ برای جلوگیری از تماس مواد مواد شیمیایی با دست استفاده کنید. هر بار که سیفون توالت را می‌کشید، درپوش را پایین نگه دارید تا از پاشیده شدن آب و مواد شیمیایی به اطراف جلوگیری شود.
  • برای سابیدن کاسه توالت از اسفنج استفاده نکنید. اسفنج مرطوب محیطی مناسب برای رشد باکتری است. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که اسفنج مرطوب را با قرار دادن درون مایکروویو به مدت ۳۰ ثانیه، ضدعفونی کنید. گرما به طور کلی تمام عوامل بیماری‌زا را ازبین می‌برد. حوله‌های کاغذی جایگزینی مناسب برای اسفنج هستند، زیرا می‌توان پس از استفاده آن‌ها را دور انداخت. اگر از پارچه‌های چندبار مصرف استفاده می‌کنید، بلافاصله پس از تمیزکاری آن‌ها را در محلول آب داغ و سفید کننده بشویید.
  • از قرص‌ها یا دیسک‌های تمیزکننده کاسه توالت، که در داخل کاسه توالت انداخته شده یا از لبه توالت آویزان می‌شوند، استفاده نکنید. این محصولات معمولا حاوی مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که به سطح سرامیکی کاسه توالت آسیب می‌رسانند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.