هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه دستگاه گریل، باربیکیو و کباب پز زغالی را تمیز کنیم؟
چگونه دستگاه گریل، باربیکیو و کباب پز زغالی را تمیز کنیم؟
1400/02/18

چگونه دستگاه گریل، باربیکیو و کباب پز زغالی را تمیز کنیم؟

با فرا رسیدن فصل گرما و شروع مهمانی‌ها در فضای باز، یک سوال قدیمی دوباره ذهن بسیاری از طرفداران کباب را به خود مشغول می‌کند: چگونه کباب پز را تمیز کنیم؟ خوشبختانه، در عین حال که برای تمیز کردن دستگاه گریل خود به زمان زیادی نیاز ندارید، پاداش این تلاش بسیار زیاد است. مهم نیست که شما با یک گریل درجه یک سروکار دارید یا با یک باربیکیو دست دوم و ارزان قیمت: تمیز کردن دستگاه گریل به صورت فصلی و پاک کردن آن پس از هر بار استفاده، عملکرد کباب پز شما را به‌طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. یک باربیکیو تمیز، غذا را بهتر پخته و به دلیل عاری بودن از پسماند، از آلوده شدن غذای شما جلوگیری می‌کند. هوم پلاس در این مقاله، بهترین روش‌ها برای تمیز کردن دستگاه گریل را در اختیار شما قرار می‌دهد.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گریل و باربیکیو

  • برس گریل: می‌توانید از یک برس سیمی برای ساییدن میله‌های فلزی گریل استفاده کنید. همچنین، می‌توانید برای این کار از یک سیم ظرفشویی (یا فویل آلومینیومی مچاله شده) و انبر منقل نیز کمک بگیرید.
  • اسفنج زبر: اسفنج‌های زبر در عین آنکه آنقدر سخت هستند تا چربی‌های چسبیده به کباب پز را از بین ببرند، به قسمت‌های ظریف دستگاه گریل شما نیز آسیب نمی‌رسانند.
  • کاردک: کاردک بهترین اسلحه برای مقابله با بقایای چرب و چسبیده به دستگاه گریل شما است. هرچند که یافتن کاردک مخصوص تمیز کردن کباب پز کار سختی نیست، اما در صورت عدم دسترسی به کاردک مخصوص، می‌توانید از کاردک نقاشی نیز استفاده کنید.
  • مایع ظرفشویی: از آنجا که ملایم بودن و راحتی آبکشی برای باقی نماندن بقایای شوینده روی گریل از اهمیت بالایی برخوردار است، توصیه می‌شود برای تمیز کردن دستگاه گریل از مایع ظرفشویی هوم پلاس استفاده کنید.
  • دستکش کار: برای آنکه بتوانید از تمیز شدن نقاطی که دست برس، اسفنج و کاردک به آنها نمی‌رسد هم مطمئن شوید، باید از انگشتان خود نیز کمک بگیرید. استفاده از دستکش کار امینت دستان شما در طول تمیز کردن دستگاه گریل را تضمین می‌کند.
وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گریل و باربیکیو

روش‌های مختلف تمیز کردن گریل

خوشبختانه بسیاری از مواد لازم برای تمیز کردن دستگاه گریل را می‌توان در هر آشپزخانه‌ای پیدا کرد. بسیاری از وسایل موجود در گوشه و کنار خانه به عنوان یک تمیز کننده عملکرد بسیار خوبی دارند. ما در اینجا برای پرسش "چگونه کباب پز را تمیز کنیم ؟"، 7 روش را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  1. استفاده از بخار

اگر در طول روز از باربیکیو خود استفاده کرده‌اید، پس از خاموش کردن کباب پز، گریل را با روزنامه آغشته به آب بپوشانید و درب آن را ببندید. بگذارید درب کباب پز برای 30 دقیقه بسته بماند تا بخار کار خود را انجام دهید.

  1. استفاده از ماشین ظرفشویی

اگر سینی باربیکیو شما خیلی بزرگ نیست، می‌توانید از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن دستگاه گریل استفاده کنید. ماشین را روی چرخه شستشوی تابه و قابلمه تنظیم کرده و پس ازچند دقیقه سینی‌های تمیزشده را از ماشین ظرفشویی بیرون بیاورید.

  1. استفاده از پیاز

در حالی که هنوز مقداری گرما در گریل وجود دارد، یک پیاز را به چنگال وصل کرده و روی میله‌های داغ بمالید. آب موجود در بخار پیاز آن‌ها را تمیز کرده و هرگونه غذای گیرکرده را از بین می‌برد.

  1. اسپری سرکه

500 میلی‌لیتر سرکه سفید و همان مقدار آب را یک بطری اسپری مخلوط کنید. محلول را روی گریل اسپری کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس بطری را خالی کرده و آن را با سرکه خالص پر کنید. سرکه را روی گریل اسپری کرده و با استفاده از اسکاچ ظرفشویی میله را مالش دهید تا گریل و فضای داخلی آن تمیز شود.

روش‌های مختلف تمیز کردن گریل
  1. محلول قهوه

در صورت امکان، کباب پز و وسایل جانبی آن را در یک سطل قهوه خیس کنید تا بقایای قدیمی غذا از روی آن‌ها پاک شود. اسید موجود در قهوه باعث از بین رفتن آلودگی‌های کپک‌زده می‌شود.

  1. جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را روی گریل پاشیده و مقداری از آن را نیز در آب حل کنید تا یک خمیر نرم ایجاد شود. پس از چند دقیقه خمیر را بر روی قسمت‌های آلوده‌تر بمالید. در نهایت، با استفاده از اسکاچ ظرفشویی و کاردک تمام نقاط دستگاه کباب پز را تمیز کرده و آن را برق بیاندازید.

  1. آب جوش و فویل

اگر هنوز هم آلودگی‌هایی را روی دستگاه گریل خود تشخیص می‌دهید، آن را برای چند دقیقه در مخلوط آب جوش و مایع ظرفشویی قرار دهید. سپس با استفاده از مقداری فویل مچاله‌شده، میله‌ها و قسمت‌های دیگر کباب پز خود را تمیز کنید.

مراحل تمیز کردن دستگاه گریل

برای تمیز کردن دستگاه گریل، ابتدا گاز را قطع کنید تا از ایمنی خود در طول فرآیند شستشو اطمینان حاصل کنید. تمام قطعات متحرک را جدا کرده و به صورت جداگانه تمیز کنید. بدنه باربیکیو را بشویید، بگذارید تا خشک شود و سپس مجددا گریل را سرهم کنید.

برای تمیز کردن دستگاه گریل خود، مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  1. شلنگ گاز (یا مخرن پروپان) را جدا کنید

اولین و مهمترین کاری که باید قبل از شروع فرآیند تمیز کردن دستگاه گریل انجام شود، قطع کردن جریان گاز است.

  1. یک سطل آب صابون تهیه کنید

استفاده از یک سطل آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی ملایم (توصیه ما استفاده از مایع ظرفشویی هوم پلاس است، زیرا علاوه بر ملایم بودن فرمولاسیون، به‌راحتی آبکشی شده و ردی از خود بر روی گریل باقی نمی‌گذارد) کافی است. نیازی به استفاده از مواد شیمیایی خطرناک نیست.

  1. قطعات باربیکیو را از هم جدا کنید

با استفاده از دستکش کار، قطعات (میله‌ها، سینی‌های فلزی و تمام قطعات دیگر) را در حالی که هنوز گرم هستند جدا کنید.

  1. چربی اضافی را از بین ببرید

پیش از آنکه قطعات گریل سرد شوند، چربی اضافی را از روی آن‌ها بتراشید.

  1. قطعات جدا شده را تمیز کنید

تمام قطعات گریل را در سطل آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید و برای تمیز کردن آن‌ها از یک اسفنج زبر استفاده کنید.

  1. بدنه باربیکیو را بشویید

با استفاده از آب گرم صابونی و اسکاچ ظرفشویی، خود دستگاه کباب پز را تمیز کنید.

  1. قطعات را خشک کنید

اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت های باربیکیو کاملا خشک شده‌اند.

  1. دستگاه کباب پز را مجددا سرهم کنید

جریان گاز را وصل کرده و قطعات را سرهم کنید. سپس دستگاه کباب پز را روشن کنید.

  1. دستگاه را روشن کنید

به مدت حدود 15 دقیقه باربیکیو را خاموش نکنید تا هر چیزی که هنوز روی آن است بسوزد.

نحوه تمیز کردن باربیکیو و کباب پز زغالی

اگر باربیکیو زغالی دارید، باید حداقل سالی یک‌بار آن‌ را کاملا تمیز کنید. کربن و خاکستر به مرور زمان بر روی قطعات دستگاه جمع ‌می‌شوند و این برای سلامتی شما بسیار خطرناک است.

نحوه تمیز کردن باربیکیو و کباب پز زغالی

در صورت داستن یک باربیکیوی زغالی، چگونه کباب پز را تمیز کنیم ؟ برای انجام این کار مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  1. یک مکان مناسب پیدا کنید

از آنجا که تمیز کردن باربیکیو و کباب پز زغالی، شامل تمیز کردن خاکستر و زغال نیز می‌شود، بهتر است این کار را در خارج از خانه انجام دهید.

  1. میله‌های گریل را جدا کنید

در صورت امکان، میله‌های گریل را جدا کنید. جدا کردن این میله‌ها کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند.

  1. میله‌ها را تمیز کنید

میله‌های گریل را می‌توان با استفاده از برس سیمی دسته‌دار به‌خوبی تمیز کرد. اگر برس ندارید، می‌توانید از یک سیم ظرفشویی (یا فویل آلومینیومی مچاله شده) و انبر منقل نیز کمک بگیرید.

  1. از میله‌های گریل محافظت کنید

بعد از تمیز شدن میله‌ها، با استفاده از حوله‌های کاغذی تاشده یا پارچه، آن‌ها را به روغن نباتی آغشته کنید. این پوشش روغنی باعث می‌شود تا دفعه بعدی که به سراغ کباب پز خود می‌روید، غذا به میله‌ها نچسبد. این کار همچنین از زنگ زدن میله‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

  1. هرگونه خاکستر را از کف گریل پاک کنید

تجمع بیش از حد خاکستر می‌تواند باعث خورده شدن کف منقل و سوراخ شدن آن شود که کنترل درجه حرارت در زمان پخت را مشکل می‌کند.

  1. داخل کوره و درب گریل را تمیز کنید

پس از برداشتن تمام خاکسترها، داخل کوره آشپزی و درب آن را با استفاده از مایع ظرفشویی ملایم و برس تمیز کنید. ممکن است در داخل درب کباب پز خود تکه‌های بزرگی از مواد سیاه رنگ را مشاهده کنید. نگران نباشید، آن‌ها رنگ دستگاه شما را خراب نمی‌کنند. این رسوبات چربی و دوده را استفاده از یک برس سیمی از بین ببرید.

  1. منقل زغال را تمیز کنید

مقداری فویل آلومینیومی را مچاله کنید و از آن برای ساییدن منقل زغال استفاده کنید. با استفاده از آن، هرگونه باقیمانده و آلودگی که با برس از بین نمی‌رود را پاک کنید.

  1. میله‌های منقل را به جای خود بازگردانید

میله‌های منقل را دوباره در جای خود قرار دهید و برای استفاده مجدد، آن‌ها را با زغال تازه بپوشانید.

  1. بیرون کوره و درب گریل را تمیز کنید

حالا می‌توانید قسمت بیرونی درب کباب پز و کوره آشپزی را با استفاده از آب صابونی یا اسپری پاک کننده گریل تمیز کنید.

  1. دستگاه کباب پز خود را خشک کنید

دستگاه گریل را با حوله خشک کرده و آن را تا استفاده بعدی بپوشانید تا از زنگ‌زدگی قطعات آن جلوگیری شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.