هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / علت های سفیدک زدن و تمیز نشستن ماشین ظرفشویی
1399/07/23

علت های سفیدک زدن و تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

آیا ماشین ظرفشویی شما اخیرا ظروف را خوب تمیز نمی‌کند؟ اگر شاغل باشید یا وقت کمی برای شستشوی دستی ظروف داشته باشید، این مسأله می‌تواند مشکلی جدی باشد. چندین دلیل احتمالی برای تمیز نشستن ماشین ظرفشویی وجود دارد، از جمله فیلتر کثیف، مسدود شدن بازوی اسپری یا خراب شدن توزیع ‌کننده ماده شوینده.

اگر حس می‌کنید که ماشین ظرفشویی شما ظروف را تمیز نمی‌کند، وقت آن است که با کمک گرفتن از دستورالعمل‌های گام به گام زیر این مشکل را حل کنید.

علت‌های تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما ظرف‌ها را به خوبی تمیز نمی‌کند، پاکسازی دستگاه ممکن است مشکل را برطرف کند. پس از آن، تعمیر و نگهداری منظم باید ماشین ظرفشویی شما را کارآمد و فعال نگه دارد. با این حال، همیشه قطعات کثیف دلیل مشکل نیستند.


«با محصولات "نمک و جلادهنده ظروف ماشین ظرفشویی" هوم پلاس بیشتر آشنا شوید.»


در اینجا به برخی از دلایل احتمالی تمیز نشستن ماشین ظرفشویی اشاره می‌کنیم:

۱. فضای داخلی کثیف

به تدریج چیزهای زیادی داخل ماشین ظرفشویی شما جمع می‌شوند: چربی، باقیمانده‌های ریز غذا، رسوبات معدنی موجود در آب سخت، کف صابون و غیره. در مواجه با تمیز نشستن ماشین ظرفشویی، تمیز کردن فضای داخلی ماشین ظرفشویی اولین مرحله از عملیات نجات است. اگر تجمع کثیفی جزئی است، استفاده از سرکه را امتحان کنید: ۳ فنجان سرکه سفید در کف ماشین ظرفشویی بریزید و یک چرخه کامل شستشو را اجرا کنید. برای پاک کردن آلودگی‌های سرسخت‌‌تر، این چرخه را تکرار کنید.

۲. فیلتر کثیف

مدل‌های قدیمی‌تر ماشین ظرفشویی (که قبل از سال ۲۰۱۰ تولید شده‌اند) به احتمال زیاد دارای یک فیلتر خود-تمیزکننده هستند که کارش خرد کردن ذرات غذا است تا جایی که به اندازه کافی کوچک شوند تا توسط آب شسته شوند. در مدل‌های جدیدتر و بی‌صداتر، یک فیلتر قابل جدا شدن وجود دارد که باید به‌صورت دوره‌ای خارج شده و تمیز شود. فیلتر در زیر قفسه‌ها قرار دارد و معمولا روی آن با یک درپوش پیچی پوشانده شده است. برای تمیز کردن فیلتر، آن را از دستگاه خارج کرده (مطابق دستورالعمل‌های سازنده) و آن را کاملا زیر آب داغ پرفشار آبکشی کنید. اگر چیزی به فیلتر چسبیده است، آن را چند دقیقه در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی غوطه‌ور کنید و قبل از آبکشی، سطح آن را به آرامی با یک برس نرم تمیز کنید.

۳. بازوی اسپری مسدود ‌شده

بازوهای اسپری در پایین یا بالای قفسه‌ها قرار گرفته‌اند و کارشان شلیک آب با فشار بالا به ظروف است. ممکن است با گذشت زمان، جت‌ها (سوراخ‌های کوچک) در بازوهای اسپری مسدود شوند، که باعث کاهش فشار آب و در نتیجه تمیز نشستن ظروف می‌شود. تمیز کردن بازوهای اسپری ممکن است عملکرد ماشین ظرفشویی را بهبود ببخشد. بسته به مدل دستگاه شما، ممکن است بازوی اسپری به راحتی برای تمیز کردن جدا شود و یا مجبور شوید برای بیرون آوردن آن پیچ نگهدارنده را باز کنید. سر بازو را با یک مسواک نرم و مایع ظرفشویی بشویید، با استفاده از خلال دندان گرفتگی‌های جت‌ها را باز کنید و سپس آن را به خوبی با آب داغ آبکشی نمایید.

۴. خراب شدن توزیع ‌کننده ماده شوینده

اگر توزیع ‌کننده ماده شوینده شما به درستی کار نکند، ممکن است مواد شوینده به ظرف‌های شما نرسند یا در زمان مناسب در طول چرخه شستشو آزاد نشوند. یکی از مشکلات رایج در ماشین‌های ظرفشویی، گیر کردن فنر درب توزیع کننده ماده شوینده است. برای حل این مشکل می‌توانید از مخلوط آب داغ و سرکه برای حل کردن چربی‌ و بقایای آن کمک بگیرید. اگر فنر یا درب توزیع کننده شکسته باشد، باید آن را تعویض کنید. در آخر، واشر اطراف توزیع کننده را بررسی کنید و در صورت ترک خورده بودن آن را تعویض کنید. مالیدن کمی ژله نفتی به دور واشر ممکن است عمر آن را افزایش دهد.

۵. دمای کم آب

اکثر چرخه‌های شستشو در ماشین‌های ظرفشویی، برای عملکرد مناسب، به دمای آب حداقل ۵۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. بعضی از مدل‌ها دارای مکانیزم تقویت گرما هستند، اما اگر ماشین ظرفشویی شما چنین قابلیتی ندارد، مطمئن شوید که آبگرمکن شما روی ۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم شده باشد (مراقب باشید! تنظیم درجه حرارت روی دمایی بالاتر از ۵۰ درجه خطر سوزاندن پوست را به دنبال خواهد داشت.) در آخر، می‌توانید شیر آشپزخانه را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه قبل از شروع چرخه شستشو باز کنید تا مطمئن شوید که از همان ابتدا آب داغ وارد دستگاه می‌شود.

۶. مواد شوینده و مشکلات مرتبط با آن

مواد شوینده و مشکلات مرتبط با آن

ماده شوینده کم ‌کیفیت یا نامناسب می‌تواند منجر به لک شدن ظروف شود. استفاده بیش از حد از مواد شوینده نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. حتما از شوینده مناسب و به مقدار مناسب استفاده کنید. یک ماده آبکشی نهایی نیز می‌تواند نتایج را بهبود ببخشد. اگر آب لوله‌کشی محل زندگی شما سخت است، نصب نرم‌کننده آب می‌تواند آسیب ناشی از رسوبات معدنی را به حداقل برساند. در آخر، حتما ماشین ظرفشویی را به درستی پر کنید.

۷. مشکلات مرتبط با حجم و فشار آب

مشکلات مربوط به فشار آب معمولا بر وسایلی مانند ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی تاثیر می‌گذارد. اگه متوجه شده‌اید که فشار آب در شیرهای آب کمتر از حد نرمال است یا به‌نظر می‌رسد که فشار آب در حال نوسان است، ممکن است برای حل کردن مشکل به کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

۸. خرابی شیر ورودی

شیر ورودی، دروازه ورود آب به داخل ماشین ظرفشویی است. اگر اخیرا متوجه شده‌اید که از ماشین ظرفشویی در هنگام کار کردن صدایی مانند چکش شنیده می‌شود، احتمالا سوپاپ ورودی معیوب مقصر است. دفترچه راهنمای دستگاه را برای اطلاعاتی درباره قطعات و نحوه تعویض آن‌ها بررسی کنید. (این‌کار یک تعمیر پیچیده‌تر است که ممکن است به کمک یک تکنسین نیاز داشته باشد.


«مقاله "راهنمای کامل استفاده از ماشین ظرفشویی" هوم پلاس را حتما مطالعه کنید».


علت‌های سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی

 علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی

۱. آب بسیار سخت

  • سعی کنید از یک ماده دستیار آبکشی استفاده کنید
  • یک نرم کننده آب در منزل خود نصب کنید.

۲. توزیع کننده دستیار آبکشی خالی است

  • استفاده از یک دستیار آبکشی می‌تواند بهبود عملکرد شستشو و خشک کردن شود، زیرا باعث می‌شود آب به صورت ورقه‌ای از روی ظروف سر بخورد. این کار از تشکیل قطرات آب روی ظروف شیشه‌ای و چینی که پس از خشک شدن به لکه تبدیل می‌شوند جلوگیری می‌کند.

۳. مشکلات مربوط به دما

  • دلیل باقی ماندن ذرات ریز غذا یا ماده شوینده روی ظروف، گرم نبودن آب برای حل کردن ماده شوینده و ذرات غذا است. آب ورودی به ماشین ظرفشویی باید حداقل ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

۴. بارگیری بیش از حد یا نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

  • نحوه بارگذاری ظروف در ماشین ظرفشویی را بررسی کنید و مطمئن شوید که ظروف به درستی بارگیری شده‌اند. بارگیری درست باعث می‌شود که آب بتواند به تمام سطوح آلوده دسترسی داشته باشد.

۵. مشکلات مربوط به ماده شوینده

  • استفاده از مقدار نامناسب ماده شوینده. فقط از مواد شوینده تازه تولید شده و مخصوص استفاده در ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • آب داغ و نرم به شوینده کمتری نیاز دارد؛ شاید یک چهارم مقدار عادی. آب بسیار سخت به دوبرابر مقدار عادی نیاز دارد تا عملکرد شستشوی خوبی داشته باشد. حالات بین این دو، به قضاوت خودتان نیاز دارد. آنقدری استفاده کنید که شستشو انجام شود، نه بیش از آن.

۶. فشار کم آب

  • ناحیه چاهک (پایین‌ترین سطح فرورفته در حوضچه ماشین ظرفشویی) را از نظر گرفتگی بررسی کنید. این مشکل می‌تواند باعث فشار ضعیف آب در بازوی اسپری شود.

علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

اگر هنگام باز کردن درب، هنوز حباب یا کف صابون وجود دارد، ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و اجازه دهید تا کف پراکنده شود. این کار ممکن است چندین ساعت طول بکشید. مطمئن شوید که آب اولیه از وان خارج شود. علت: استفاده بیش از حد از شوینده اشتباه یا شوینده اشتباه می‌تواند باعث کف کردن بیش از حد شود. کف ممکن است آب را از ماشین ظرفشویی خارج کرده و باعث نشتی دستگاه شود. تنها از مواد شوینده‌ مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. برای خلاص شدن از شر کف‌ها

  • ۳٫۵ لیتر آب سرد به وان ماشین اضافه کرده، درب ماشین ظرفشویی را بسته و آن را قفل کنید.
  • سپس، با انتخاب چرخه تخلیه، آب را به بیرون پمپ کنید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.