هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / ریختن سرکه در مایع ظرفشویی ممنوع!
ریختن سرکه در مایع ظرفشویی ممنوع!
1400/01/18

ریختن سرکه در مایع ظرفشویی ممنوع!

درست است که سرکه دارای قدرت تمیزکنندگی واقعا شگفت‌انگیزی است و به همین دلیل در بسیاری از محصولات پاک کننده خانگی و همچنین محصولات موجود در بازار نیز استفاده می‌شود؛ اما اگر قصد دارید برای براق و تمیز کردن ظروف خود، سرکه را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید، دست نگه‌داشته و این مقاله را تا انتها بخوانید. هوم پلاس در این مقاله، تاثیر ریختن سرکه در مایع ظرفشویی و روش‌های جایگزین استفاده از سرکه برای شستن ظروف را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تاثیر ریختن سرکه در مایع ظرفشویی

ریختن سرکه در مایع ظرفشویی هرچند خطرناک نیست، اما مفید هم نیست و در واقع خاصیت پاک کنندگی مایع ظرفشویی را کاهش می‌دهد. سرکه ماده‌ای اسیدی و مایع ظرفشویی ماده‌ای قلیایی است و ریختن سرکه در مایع ظرفشویی عملا باعث خنثی شدن هر دوی آن‌ها می‌شود. سرکه و صابون دو پاک کننده بسیار محبوب هستند، اما اگر سرکه را به مایع ظرفشویی اضافه کنید، محلول حاصل بلافاصله به رنگ سفید ابری در‌آمده و پر از کف می‌شود. صابون تجزیه شده، خاصیت پاک کنندگی خود را از دست داده و ظاهری روغنی و خمیری پیدا می‌کند. چنین ترکیبی دیگر برای تمیز کردن ظروف مفید نخواهد بود. با این حال برخی از دستورالعمل‌های خانگی برای تمیز کردن ظروف، به کاربرد ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی (به همراه موادی مانند جوش شیرین و آب) در برق انداختن ظرف‌ها اشاره می‌کنند؛ اما در این دستورالعمل‌ها سرکه همواره در آخرین مرحله استفاده شده و مستقیما بر روی ظرف‌ها ریخته می‌شود تا از این مسئله جلوگیری شود. بنابراین استفاده از سرکه در فرآیند شستشوی ظروف ممکن است، اما نباید آن‌ها را مستقیما به یکدیگر اضافه کنید.

تاثیر ریختن سرکه در مایع ظرفشویی

نحوه استفاده موثر از سرکه و مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی را با اسیدها (از جمله آب لیمو و سرکه) ترکیب نکنید. در عوض، ابتدا از مایع ظرفشویی استفاده کرده و سپس از سرکه به عنوان کمک آبکشی و جلادهنده در شستشوی دستی یا ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

سرکه روی آلودگی‌های معمولی اثرگذار نیست

برای این‌کار به مایع ظرفشویی نیاز دارید. از نظر شیمیایی، مایع ظرفشویی از ترکیب اسیدهای چرب و مواد قلیایی قوی حاصل می‌شود. ساختار مولکولی طولانی و پیچیده آن، از یک طرف آب را به خود جذب کرده و از سر دیگر، آن را دفع می‌کند. به بیان ساده، یک مولکول صابون یک سر آب دوست و یک سر آب گریز دارد. انتهای آب گریز با چربی‌ها و روغن‌ها، که آن‌ها نیز آب گریز هستند، پیوند برقرار کرده و انتهای آب دوست، چربی‌ها و روغن‌ها، را همراه با لکه‌های حل شده در آن‌ها، به داخل آب می‌کشد. مایع ظرفشویی همچنین به عنوان یک عامل فعال کننده سطحی عمل می‌کند؛ یعنی کشش سطحی آب را کاهش داده و باعث می‌شود آب راحت‌تر روی سطح ظرف پخش شود. ساختار ساده‌تر سرکه با چربی‌ها و روغن‌ها پیوند برقرار نمی‌کند و در نتیجه به از بین بردن آن‌ها نیز کمکی نمی‌کند. احتمالا هنگام تکان دادن سس سالاد خود متوجه این موضوع شده اید که سرکه و روغن، درست مانند آب و روغن، با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند. همچنین سرکه به عنوان عامل فعال کننده سطحی عمل نمی‌کند و کشش سطح آب را کاهش نمی‌دهد.

سرکه و مایع ظرفشویی: یک ترکیب ناکارآمد

بسیاری از دستورالعمل‌های مربوط به پاک کننده‌های خانگی، شامل سرکه و مایع ظرفشویی نیز می‌شوند. صابون، ماده‌ای قلیایی و سرکه، ماده‌ای اسیدی است. این دو ماده در صورت ترکیب شدن، یکدیگر را خنثی می‌کنند و در واقع، سرکه مایع ظرفشویی را به روغن‌های تشکیل‌دهنده خود بازمی‌گرداند. در مقابل، مایع ظرفشویی نیز توانایی سرکه را در جدا کردن آلودگی‌های چسبیده به ظرف را از بین می‌برد. ریختن سرکه در مایع ظرفشویی، یک ترکیبی ایجاد می‌کند که برای هیچ هدفی مفید نیست.

عوارض ریختن سرکه در مایع ظرفشویی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند ترکیب کردن سرکه و مایع ظرفشویی منجر به افزایش قدرت چربی‌زدایی مایع ظرفشویی می‌شود، اما در حقیقت ریختن سرکه در مایع ظرفشویی نتیجه‌ای جز خنثی شدن خاصیت قلیایی شوینده و کاهش قدرت پاک‌کنندگی آن نخواهد داشت. علاوه بر این، خاصیت اسیدی سرکه می‌تواند در بلند مدت منجر به تحریک یا خشک شدن پوست شده و باعث ایجاد آلرژی‌های پوستی در فرد شود. بسیاری از ظروف نیز در برابر تماس مداوم با مواد اسیدی مقاوم نبوده و در صورت شستشوی مداوم با سرکه طرح خود را از دست می‌دهند.

تاثیر سرکه روی ماشین ظرفشویی

از سرکه به طور معمول در ماشین ظرفشویی و برای از بین بردن لکه‌ها و رد سختی آب روی بشقاب‌ها و ظروف شیشه‌ای استفاده می‌شود. این ترکیب به خوبی کار می‌کند و کاملا طبیعی است، بنابراین همه چیز خوب است، مگر نه؟ پاسخ این است که "نه خیلی". سرکه یک اسید با ph حدود 2.0 است. این میزان از اسیدیته تنها یک واحد پایین‌تر از اسید سولفوریک است (که باعث تخریب بیشتر موادی می‌شود که با آن در تماس باشند).

 

از آنجا که سرکه یک اسید قوی است، می‌تواند واشرهای لاستیکی و شیلنگ‌های ماشین ظرفشویی شما را از بین برده و در نهایت باعث خرابی دستگاه شما شود. همچنین، اگر سرکه با نمک مخلوط شود، علاوه بر آلودگی‌های روی ظروف، رنگ‌ آن‌ها را نیز از بین برده و باعث تغییر رنگ ظرف‌های فلزی، ظروف تخت و کاسه‌ها می‌شود. بسیاری از مواد کمک آبکشی که در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند، اسیدی بوده و حتی برخی حاوی سرکه هستند، اما این مواد در آزمایشگاه‌ فرموله می‌شوند تا به ماشین ظرفشویی آسیب نرسانند. میزان اسیدیته این مواد آنقدر کم است که به قطعات لاستیکی ماشین ظرفشویی شما آسیب نمی‌رسانند و یا باعث تغییر رنگ فلزات نمی‌شوند.

تمیز کردن چاقوی آشپزخانه با سرکه

تمیز کردن چاقوهای آشپزخانه با سرکه یک اشتباه مطلق است. خاصیت اسیدی سرکه می‌تواند باعث خورده شدن لبه‌های فلزی شده و منجر به کند شدن چاقوهای شما شود. در عوض، ست چاقوی خود را با استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید و همواره قبل از برگرداندن آن‌ها به کابینت، چاقوها را کاملا خشک کنید.


بیشتر بخوانید: رفع بوی بد ظروف پلاستیکی با استفاده از روش‌های خانگی

شستن ظرف با سرکه

شستن ظروف با استفاده از سرکه، باعث تمیز و براق شدن آن‌ها می‌شود. برای تمیز کردن دستی ظروف، چند قاشق غذاخوری سرکه به سینک پر از آب گرم اضافه کنید. پس از شستشوی ظروف با مایع ظرفشویی، آن‌ها را برای چند دقیقه در محلول آب و سرکه قرار داده و سپس با آب فراوان آبکشی کنید.

شستن ظرف با سرکه

برای مقابله با لکه‌های سرسخت، یک لایه نمک روی ظروف پلاستیکی، شیشه‌ای یا استیل پاشیده و روی نمک سرکه بریزید. قبل از اینکه ظرف را آبکشی کنید، بگذارید سرکه و نمک برای 15 دقیقه روی لکه باقی بمانند. اگر ظروف شیشه‌ای شما کدر هستند، سرکه می‌تواند تنها با چند حرکت، شفافیت را به ظرف شما بازگرداند. کافی است ظروف شیشه‌ای خود را در مخلوطی از 1 قسمت سرکه و 3 قسمت آب قرار دهید تا لایه نازک آلودگی از بین برود.

استفاده از سرکه و جوش شیرین در ماشین ظرفشویی

استفاده از سرکه و جوش شیرین در ماشین ظرفشویی می‌تواند ظروف و همچنین تمام قسمت‌های متحرک داخل دستگاه شما را تمیز کند. جوش شیرین نیز به عنوان ماده تمیز کننده ظروف و قطعات داخلی ماشین ظرفشویی، عملکردی خارق‌العاده دارد. سرکه همچنین باعث براق شدن ظروف شما شده و شفافیت را به ظرف‌های شیشه‌ای باز می‌گرداند.

استفاده از سرکه و جوش شیرین در ماشین ظرفشویی در صورت اطمینان از سلامت شلنگ‌ها و واشرهای لاستیکی دستگاه خود، قبل از هر چرخه شستشو، 1 فنجان سرکه در پایین ماشین ظرفشویی قرار دهید تا یک تمیز کننده طبیعی برای اتمام کار باشد. همچنین، پیش از شروع چرخه، 1/4 فنجان جوش شیرین به قسمت پایینی ماشین ظرفشویی اضافه کنید تا ظرف‌هایی که آغشته به سس یا تکه‌های مواد غذایی هستند را تمیز کند. سپس 1/2 فنجان جوش شیرین را در وان ماشین ظرفشویی قرار دهید و 1 فنجان سرکه به آن اضافه کنید تا قسمت پایینی دستگاه نیز تمیز شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.