هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / تاثیر نظافت و تمیزی بر آرامش روانی
1398/11/15

تاثیر نظافت و تمیزی بر آرامش روانی

مطالعات علمی بسیاری هستند که بر اهمیت و تاثیر پاکیزگی بر شیوه زندگی و سلامت جسم و روان افراد می‌پردازند. برای بسیاری از ما پیش آمده که روزهای مشخصی را برای بهداشت محیط زندگی و کارهایی مثل شستشو و بهداشت ظروف اختصاص دهیم یا برنامه‌ها و روش‌های دقیقی را برای این موضوع به کار بریم. مثل روزهای ویژه خانه تکانی آخر سال. اما در نهایت و با وجود زمان‌های خاص نظافت منزل، آشفتگی و به هم ریختگی راهی برای بروز پیدا می‌کند. انگار موضوعی است که هیچ وقت به شکل کلی حل نمی‌شود و باید مدام درگیرش بود!

تاثیر نظافت بر کاهش استرس

گذشته از تاثیر نظافت بر سلامت جسمی که در دو قرن اخیر بسیار رشد داشته، نظافت و بهداشت محیط تأثیر مثبتی بر سلامت روان ما دارد. یک مطالعه جدید توسط مجله پزشکی ورزشی بریتانیایی ثابت کرده که صرفاً بیست دقیقه فعالیت بدنی برای کاهش سطح استرس هر فرد کافی است. اما بررسی یک مرکز بهداشت اسکاتلندی عنوان می‌کند که این میزان فعالیت تنها راه کاهش استرس نیست.

بیش از 3000 نفر شرکت‌کننده در این مطالعه گزارش داده‌اند كه انجام کارهای نظافت منزل و تمیزکاری یا سازماندهی و نظم دادن به محیط کار یا زندگی، به كاهش اضطراب و استرس آن‌ها کمک می‌کند. با اینکه نظافت روشی درمانی نیست، بااین حال می‌تواند تا 20% سطح استرس را کاهش دهد.

شواهد مختلف نشان می‌دهد که فضاهای کثیف و به هم ریخته می‌توانند تمرکز روی کارهای خاص و دستیابی به اهداف مهم را در طول روز دشوار کنند. اما با درگیر شدن در کار نظافت و مرتب کردن اطراف، در نهایت احساس راحتی و آرامش ذهنی به افراد بر می‌گردد و این امر می تواند باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس شود. این موضوع مثل این است که ذهن خود را فریب می‌دهیم و با تمام کردن کارهای نظافت یک سیگنال به مغزمان می‌فرستیم که «خیلی خب! با موفقیت از پسش بر اومدم». این موضوع به طور ناخودآگاه منجر به احساس تایید می‌شود.

توجه به سلامت روان باعث محیطی سالم و زندگی پر نشاط خانوادگی و اجتماعی می‌شود. موضوعی که باعث سلامت خانواده می‌شود و محصولات شوینده هوم پلاس با شعار «شروع داستان پاکیزگی» بر آن تاکید دارد.

نکاتی ساده برای تمیزتر و خوشحال‌تر بودن

  • هر روز زمانی را برای مرتب و تمیز کردن محل کار و زندگی اختصاص دهیم. کارهایی ساده مثل نظافت میز کار یا کارگاه کوچکمان
  • تهیه وسایلی ساده و مفید برای مرتب سازی مثل خرید جعبه‌ها یا قفسه‌هایی تازه یا تهیه وسایل شوینده و پاک کننده‌های جدید و متنوع
  • تمیزکاری را برای خود سرگرم کننده کنید. در حین تمیزکاری موسقی یا مثلا پادکست مورد علاقه خود را گوش کنید و برای پایان روند کار برای خود جایزه‌ای در نظر بگیرید. مثل یک لیوان چای یا قهوه دلچسب!
 
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.