هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / تاثیر نظافت بر سلامت جامعه
1399/03/28

تاثیر نظافت بر سلامت جامعه

وقتی صحبت از سلامت عمومی می‌شود یعنی شوینده‌هایی باید در اختیار مردم قرار بگیرد که کمترین میزان سمیت را داشته و حداقل باقیمانده و پسماند ناشی از استفاده از رنگها، مواد شیمیایی و اسانس‌ها را در محیط زندگی انسان‌ها و محیط زیست داشته باشد. در کنار این، می‌بایست به تجهیزات تولید شوینده‌ها نیز توجه داشت که در آلودگی محیط زیست تاثیری نگذارند و موجب انتشار ذرات آلاینده نشوند. همه این موارد که فرمولاسیون یک شوینده تا تولید و مصرف آن را دربرمی‌گیرد، بخشی از چرخه سلامت جامعه را تشکیل می‌دهد که باید به آن توجه داشت.

بسیاری از شرکت‌های شوینده از جمله گروه صنعتی پاکشو طی سالهای گذشته رویکرد استفاده از فرمولاسیون‌ها و فرآیندهای تولید سبز را برای شوینده‌ها در پیش گرفته‌اند و رفته رفته تولیدات خود را به سمت استفاده از ترکیباتی می‌برند که کمترین آسیب را به سلامت افراد و جامعه وارد کند. در همین مدت سازمان‌های مختلفی که مسئول استانداردسازی و وضع مقررات در آمریکا، اروپا و حتی ایران هستند، بر روی استفاده از مواد زیست تخریب‌پذیر و سبز تاکید داشته و محدودیت‌هایی را در استفاده از برخی مواد اولیه در فرمولاسیون‌ها و بسته‌بندی محصولات اعمال کرده‌اند.

اما در کنار استفاده از محصولاتی که از مواد طبیعی و با آسیب‌رسانی کمتر استفاده شده، سوال اصلی این است که نظافت چه تاثیری می‌تواند بر زندگی فردی و سلامت جامعه داشته باشد؟ تقریبا بیماری‌های ویروسی و عفونی برای همه ما در تمام نقاط دنیا اتفاق افتاده است. میکروارگانیسم‌ها می‌توانند هفته‌ها و ماه‌ها بر روی سطوح سفت و سخت زندگی کنند و حتی در هوا وجود داشته باشند. این بدین معناست که هر چیزی که فردی آن را لمس کند، اگر به درستی ضدعفونی و گندزدایی نشود، می‌تواند به طور بالقوه برای سلامت عمومی خطرناک باشد.

در سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر در تمامی کشورهای دنیا بر اثر آنفلوآنزای فصلی جان خود را از دست دادند. این در حالی است که انسان‌ها از خود بوسیله آنتی‌بیوتیک‌های پایدار و میکروارگانیسم‌های قوی‌تر و پاتوژن‌ها محافظت می‌کنند اما در مقابل عوامل بیماری‌زا نیز هر ساله خود را تغییر داده و سرسخت‌تر از قبل دوباره به زندگی ما برمی‌گردند.

این مساله نشان می‌دهد که تا چه اندازه نظافت می‌تواند بر سلامت عمومی تاثیر بگذارد و در نهایت استفاده از موادی با آلایندگی و اثرگذاری کمتر بر سلامت و محیط زیست، تا چه اندازه می‌تواند در این فرآیند تاثیرگذار باشد. نظافت و ضدعفونی‌ کردن محیط زندگی شخصی و اجتماعی به از بین بردن و نابودی میکروارگانیسم‌های مضر و آلودگی‌ها کمک می‌کند. بنابراین حدفاصل وقوع و شیوع دوباره بیماری‌های فصلی مانند آنفلوآنزا و همچنین در فصل گرما که بیماری‌های میکروبی و ویروسی کمتر قابل شیوع هستند، بهترین فرصت برای نظافت کلی محیط‌هایی است که در آنها زندگی می‌کنیم.

این روزها که همه‌گیری کرونا در تمام دنیا خودش را نشان داده و با نزدیک شدن به تابستان کمی از قدرت آن کاسته شده است، بهترین فرصت برای ضدعفونی کردن محل زندگی و کار است. با افزایش میزان نظافت‌ها به طور مستقیم نظافت عمومی جامعه هم افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به ما کمک می‌کند تا پیش از آغاز موج دوم کرونا در فصل پاییز و زمستان پیش‌رو، با آمادگی بیشتری به جنگ این ویروس منحوس برویم.

گروه صنعتی پاکشو با تولید محصولاتی با برند هوم پلاس می‌تواند در افزایش بهداشت عمومی و سلامت جامعه نقش داشته باشد و به شما در نظافت محیطی که در آن زندگی می‌کنید، کمک کند.

  گردآوری علیرضا جمیلی و عرفان خماند، واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.