هوم پلاس / مجله آنلاین / شستشوی ظروف / شستشو با دست / از ظروف مسی چطور نگهداری کنیم؟
ظروف مسی
1398/12/17

از ظروف مسی چطور نگهداری کنیم؟

از سالیان گذشته تا امروز، استفاده از ظروف مسی در میان مردم جهان مرسوم بوده است. دلایل مختلفی برای این اقبال وجود داشت. مثلا فلز مس ضمن اینکه اندازه‌ی کافی محکم بود، در عین حال خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی داشت و به راحتی به اشکال مختلف درمی‌آمد. از طرف دیگر به سرعت گرما را انتقال می‌داد و پخت و پز را زودتر و آسانتر می‌کرد.

امروزه استفاده از این فلز در آشپزخانه‌های ایرانی همچنان پرطرفدار است؛ چه به عنوان یک وسیله‌ی سنتی برای آشپزی و پخت و پز، چه به عنوان یک شی زینتی که با یادآوری نوستالژی دوران گذشته، فضای خانه را گرمتر و دلپذیرتر می‌کند. اما با وجود این‌ها، ظروف مسی در مقایسه با سایر ظروف آشپزخانه، بیشتر از همه به دقت و مراقبت‌ احتیاج دارد. این توجه به دو علت مهم است. اول اینکه این ظروف به تدریج و در زمان کوتاهی کدر و سیاه می‌شوند و باید روشهایی متفاوتی را برای حفظ جلوه‌ی زیبای آن انجام داد. دوم اینکه مس یک فلز سمی است و نباید به غذاها نفوذ کند. بنابراین توجه به چگونگی عملکرد این ظروف مهم است.

ما در اینجا به شما پیشنهاداتی را ارائه می‌کنیم تا از ظروف مسی خود به بهترین نحو نگهداری کنید:

شستن ظروف مسی

1) اول اینکه بهتر است پیش از آن‌که از ظروف مسی تازه خریداری شده استفاده کنید، آنها را در دو الی سه لیوان شیر بجوشانید. این کار باعث می‌شود که ظرف به خوبی ضدعفونی شده و دیرتر سیاه شود.

2) نباید این ظروف را بدون آب، روغن یا غذا روی حرارت بگذارید چون که با ضعیف شدن بافت فلز، از عمر آن می‌کاهد.

3) مراقب باشید که حرارت زیر ظرف مسی کمتر از ظرف های دیگر باشد. از آن جایی که رسانایی فلز مس زیاد است، در صورت حرارت خیلی بالا، قلع داخل آن می‌سوزد.

4) در شستشوی ظروف مسی از شوینده‌های با قدرت سایندگی بالا استفاده نکنید. استفاده از سیم ظرفشویی نیز ممنوع است. برای شسشو صبر کنید تا کمی خیس بخورد؛ سپس با کمک یک اسفنج نرم و ابری ظرف را بشویید.

5) برای اینکه ترکیبات مس این ظروف بیش از اندازه وارد غذا نشود، درون آن غذای اسیدی و ترش نپزید. به علاوه این غذاها لایه داخلی ظروف مسی را از بین می‌برد.

6) در حین استفاده یا شستشو دقت کنید که لایه پوششیِ محافظ ظرف (قلع) از بین نرود. در صورتی که این امر اتفاق افتاد با مراجعه به فروشگاه خریداری ظروف، دوباره آن را قلع اندود کنید.

7) هرگز وسوسه نشوید که ظروف مسی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. به علاوه همیشه بعد از هر شستشو آن را بلافاصله خشک کرده و همیشه در محیط خشک نگه دارید.

8) برای اینکه ظروف مسی شما زنگ نزند، یک قلم مو بردارید، آن را در آب پیاز فرو ببرید، سپس آن را روی ظروف مسی بمالید.

9) برای برق انداختن ظروف مسی، یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید. سپس مقداری آرد به آن اضافه کنید تا حالتی خمیری پیدا کند. خمیر به دست آمده را روی ظرف بمالید. بعد از پانزده دقیقه الی یک ساعت آن را با آب گرم بشویید. در پایان با کمک یک پارچه‌ی نرم و تمیز آن را خشک کنید تا براق شود.

10) نکته‌ی آخر اینکه برای شستن و برق انداختن ظروف مسی از سس گوجه فرنگی غافل نشوید. مقداری از سس گوجه فرنگی را به صورت لایه‌ای نازک روی بدنه ظرف مسی بمالید به طوری که سطح ظرف مسی را کاملا بپوشاند. حدود یک ساعت صبر کنید. سپس با کمک یک دستمال تمیز، آن را از روی ظرف مسی پاک کنید. ظرف شما تمیز و براق خواهد شد.

 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه برای “از ظروف مسی چطور نگهداری کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.