هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / فرق پاک‌کننده چندمنظوره با همه‌کاره چیست؟
پاک کننده چندمنظوره
1398/11/07

فرق پاک‌کننده چندمنظوره با همه‌کاره چیست؟

کلمه‌های چندمنظوره و همه‌کاره بر روی برچسب‌های محصولات بهداشتی در نگاه اول، گیج‌گننده یا بی‌اهمیت به نظر می‌رسند. اما با دانستن تنها یک نکته‌ متوجه خواهید شد که آگاهی از معنای چنین کلماتی در انتخاب یک شوینده‌ی مناسب  به شما کمک خواهد کرد.

انتخاب یک شوینده‌ی مناسب یعنی صرفه‌جویی در وقت و هزینه

تفاوت پاک‌کننده‌های همه‌کاره و چندمنظوره آن‌قدر جزئی و ساده است که تنها مورد توجه آدم‌هایی قرار می‌گیرد که به نگهداری و مواظبت از وسایل خانه و محل کار‌شان بسیار اهمیت می‌دهند. چنین ظرایفی برای کسانی جالب و کاربردی است که همیشه با دقت برچسب روی محصولات را می‌خوانند تا پول و زمان‌شان را برای یک محصول مناسب هزینه کنند.

پاک‌کننده چندمنظوره از چه نظر با همه‌کاره متفاوت است؟

هر دوی این پاک‌کننده‌ها برای پاکسازی انواع سطوح طراحی شده‌اند و در بسیاری از کارهای نظافت منزل کاربرد دارند. هرچند دستورا‌لعمل ثابتی برای این نوع از محلول‌ها وجود ندارد، اما معمولاً به عنوان ضدعفونی‌کننده، چربی‌زدای قوی و حلال بسیاری از ترکیبات مقاوم استفاده می‌شوند.

پاک‌کننده‌های همه‌کاره در برند‌های مختلف ترکیبات متغیری دارند؛ یعنی در پاکسازی بعضی از سطوح قوی‌تر عمل می‌کنند. به طور مثال بعضی از شوینده‌های همه‌کاره برای چربی‌ها  و سوختگی‌های مانده روی گاز حلال قوی‌تری هستند و بعضی از آ‌نها بیشتر مناسب سطوح حساسی مثل سرامیک‌ها هستند.

اگر بعضی از همه‌کاره‌ها شوینده‌ی خوبی برای قسمت‌هایی از خانه شما نبود، می‌توانید با توجه به ترکیبات شوینده از دستورالعمل‌های دیگری استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی و تفاوت پاک‌‌کننده‌های همه‌کاره، قابل استفاده بودن آن‌ها برای تمامی سطوح است. آن‌ها برای تمیزکردن کف‌‌پوش‌های مختلف، پیشخوان آشپزخانه‌ها، اجاق گاز، یخچال و میزهای ناهارخوری یا کمد‌ها و تخت‌خواب‌ها به کار می‌روند.

اما شوینده‌ها یا پاک‌کننده‌ چند منظوره، با وجود قدرت بیشتر در پاک‌کنندگی به کار همه‌ی سطوح نمی‌آیند. ترکیبات موجود در این محصولات به قدری قوی است که بهتر است برای سطوحی مثل شیشه به کار نرود. این محصول باعث باقی ماندن رد شوینده روی سطح و یا خط انداختن شیشه‌ها می‌شود. بهترین محلول برای پاک کردن سطوح شیشه‌‌ای استفاده از مایع شیشه پاک کن یا شوینده‌های دست ساز خانگی است.

نوعی از چندمنظوره‌ها وجود دارد که برای سطوح عمودی هم به راحتی قابل استفاده است و شره نمی‌کند. این نوع از چند منظوره‌ها با تبدیل محلول شست‌وشو به فوم، احتمال ریزش مایع را به صفر می‌رسانند.

همچنین به علت خاصیت ضدعفونی چند‌منظوره‌ها می‌توان از آن‌ها برای شست‌وشوی داخل یخچال هم استفاده کرد.

فراموش نکنید که پیش از استفاده از هر محصول شوینده‌ای ابتدا آن را روی یک سطح کوچک امتحان کنید. بعضی از محصولات حلالی بسیار قوی هستند و امکان دارد رنگ روی کاشی‌ها یا سطوح رنگی را از بین ببرند.


بیشتر بخوانید: مقایسه اثربخشی چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس با دیگر پاک کننده‌ها

اهمیت خواندن برچسب موجود روی محصولات بهداشتی

حتما برچسب یا دستورالعمل روی محصولات بهداشتی را بخوانید. با خواندن و توجه کردن به ترکیبات محصولات و قدرت و ضعف آن‌ها انتخاب دقیق‌تر و مناسب‌تری خواهید داشت. همانطور که گفته شد محصولات بهداشتی و به‌خصوص شوینده‌های سطوح ترکیبات متفاوتی دارند و توجه به عملکرد این ترکیبات، هزینه‌های بیهوده و اضافی را از سر شما کم می‌کند.

بعضی برندها به علت ترکیبات خاصی که قابلیت ضدعفونی قوی‌تری دارند، کمی گران‌تر از محصولاتی هستند که برای انواع سطوح به کار می‌روند. با دقت روی چنین مسائلی متوجه خواهید شد که گران‌تر بودن یک محصول لزوما معنی بهتر بودن یا مناسب بودن را نمی‌دهد.

از طرف دیگر، بسیاری از برندها اهمیتی به محیط زیست، سلامت بدن، میزان مصرف آب یا چشم‌نوازی و خوش‌بویی نمی‌دهند. اهمیت دادن به هر یک از این موارد در تولید محصول و ترکیبات آن‌ها تاثیر گذار است.

دقیق بودن روی چنین مواردی هنگام انتخاب بین چندمنظوره‌‌ها و همه‌کاره‌ها نیز به کار شما خواهد آمد. با انتخاب دقیق یک محصول بهداشتی در وقت و هزینه‌ی خود و خانواده‌تان صرفه‌جویی کنید!

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.